(http://www2.picturepush.com/photo/a/9767440/img/9767440.jpg) (http://picturepush.com/public/9767440)
(http://www1.picturepush.com/photo/a/9767454/img/9767454.jpg) (http://picturepush.com/public/9767454)
(http://www2.picturepush.com/photo/a/9767460/img/9767460.jpg) (http://picturepush.com/public/9767460)
(http://www1.picturepush.com/photo/a/9767464/img/9767464.jpg) (http://picturepush.com/public/9767464)
(http://www5.picturepush.com/photo/a/9767478/img/9767478.jpg) (http://picturepush.com/public/9767478)
(http://www2.picturepush.com/photo/a/9767485/img/9767485.jpg) (http://picturepush.com/public/9767485)
Vilken fin GDG-buss!! En Scania-Vabis med Arvika-kaross. Hur lyder historien om denna buss, någon som vet? Var var den stationerad någonstans under GDG-tiden t.ex. Vilka linjer trafikerade den? ;D ???
Enligt uppgift var den placerad i Värmland.
Denna buss hade reg.nr O264 på sin tid, men den kanske stod garagerad i Värmland tillsammans med sina fyra syskon under vintrarna. Min kusin var med och pustade kromet på dessa bussar, när de varje vår plockades fram ur vinteridet. De användes ju uteslutande för turistresor under sommarhalvåret enligt vad jag har förstått. Minns när just denna buss körde sitt sista trafikuppdrag en dag i september 1967 med skolelever till en idrottstävling i Dals-Ed. Det var några dagar efter högertrafikens införande. Därefter ställdes den av i något garage i Bengtsfors, men blev husvill(?) ca 1975 och hamnade då i Vänersborg ett tag. Inför GDG:s 50-årsjubileum 1982 helrenoverades den till toppskick i Karlstad.
Detta är bussarnas buss! Om jag får önska något så önskar jag den tillbaka till Värmland där den en gång tillverkades (i Arvika).
En svensk version av "Grayhoundbus". ;D
Onekligen en lite annorlunda buss kul den finns kvar. ;)
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 september 2012, 01:18:47 AM
En svensk version av "Grayhoundbus". ;D
Den är faktiskt franskinspirerad, i varje fall i fronten. GDG hittade förebilden på en mässa i sydeuropa 1951 och hade en prototyp klar 1952. Serievagnarna tillverkades 1953 och 1954. Amerikanska Greyhound kom inte med sin Scenicruiserbuss förrän 1954, så för någon gång skull var nog vi europeer lite före!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 september 2012, 13:26:12 PM
Den är faktiskt franskinspirerad, i varje fall i fronten. GDG hittade förebilden på en mässa i sydeuropa 1951 och hade en prototyp klar 1952. Serievagnarna tillverkades 1953 och 1954. Amerikanska Greyhound kom inte med sin Scenicruiserbuss förrän 1954, så för någon gång skull var nog vi europeer lite före!
När kom de första bussarna med 1,5 plan? 30-talet skulle jag gissa. I Tyskland fanns det ju sådana t o m i lokaltrafik på 50-60-talet.
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 september 2012, 13:36:26 PM
När kom de första bussarna med 1,5 plan? 30-talet skulle jag gissa. I Tyskland fanns det ju sådana t o m i lokaltrafik på 50-60-talet.
Jag har ingen info framför mig just nu, men jag tror att de första 1½-planarna kom på 30-talet, men de hann inte sprida sig pga kriget. Då blev det ju stiltje med det mesta, för att sedan ta ny fart mot slutet av 40-talet.
Här måste man nog särskilja två typer av 1,5-plansbussar. Dels de tyska Anderthalbdecker/Ein-einhalbdecker med två våningsplan i aktern dels de som bara har bakre delen av kupén högre än den främre.
I det första har jag en bild som "förmodligen visar den första av Ludewig karosserade Anderthalbdeckern under provkörning". Då bilden är tagen på en i övrigt otrafikerad och nybyggd motorväg kan den hänföras till åren närmast före andra världskriget.
I det andra fallet fanns det i såväl Tyskland som USA och troligen i flera länder "oäkta" 1,5-plansbussar av den typ där enbart bakre delen är upphöjd redan på 20-talet men då i normalutförande (torpedbyggen). Den äldsta bulldoggsbussen jag hittat av denna typ är en amerikansk Kenworth som presenterades med bild i Svensk Omnibustidning nr 12 1934.
/Arne