.....i Säffle.
(http://www.kentskoog.com/bilder/Bussar/Arriva%208314.jpg)
Mumma, blivande Täbyvagn kan man gissa
Åh 1-1-1! Som jag längtat ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 13 september 2012, 18:56:40 PM
Mumma, blivande Täbyvagn kan man gissa
Men varför en ny nummerserie? 80XX-serien är ju inte fylld, och så många Volvo skulle det väl inte till Norrort??? -
låt mig gissa att 82XX är vigd till VDL:erna dock...
Citat från: virtual1 skrivet 13 september 2012, 20:32:53 PM
Men varför en ny nummerserie? 80XX-serien är ju inte fylld, och så många Volvo skulle det väl inte till Norrort??? -
låt mig gissa att 82XX är vigd till VDL:erna dock...
24 såna här blir det till Norrort. VDL hamnar inte i 82-serien...
Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 september 2012, 19:46:54 PM
Åh 1-1-1! Som jag längtat ;)
Vad är egentligen syftet bakom att man väljer 1+1+1 istället för 1+2+1 på denna typ av vagn? Det tar längre tid att lasta ur passagerare, trängre att komma in med barnvagn och man lär väl ändå inte få plats med några extra säten? 1+2+0 eller 1+1+0 hade ju åtminstone inneburit 2 extra platser.
Citat från: Karsten skrivet 14 september 2012, 14:52:10 PM
24 såna här blir det till Norrort. VDL hamnar inte i 82-serien...
OK, 74XX då kanske ;-) - men fortfarande skumt att man inte satte dessa som 80XX, eller planerar man lite utbyte på Ekerö framöver till Volvo?
Åh vad kul att se våra blivande vagnar!! Om denna nu är en blivande Täbyvagn?
Jag hann aldrig se VDL-bussen när den var här för visning, så jag ser fram emot bilder på sådana med när de börjar dyka upp!
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2012, 01:45:38 AM
Åh vad kul att se våra blivande vagnar!! Om denna nu är en blivande Täbyvagn?
Jag hann aldrig se VDL-bussen när den var här för visning, så jag ser fram emot bilder på sådana med när de börjar dyka upp!
Jag håller med, mycket trevligt. Det bör innebära att inga av Keolis Norrort/Täbys kortvagnar kommer att övergå till Arriva. I skrivande stund bör det dock finnas fler än 24 kortvagnar i Täby, men det beror förmodligen på att ersättningstrafik för Roslagsbanan fortfarande pågår.
Bl a finns minst 14 48xx-vagnar, sju 44xx-vagnar, fyra 46xx-vagnar, två Scania Maxci och två Scania CN113 "normalgolv" som kortvagnar i Täby/Norrort.
Man verkar ha valt för busstypen ovanliga passagerarstolar. Är det samma som Arriva valde till stadsbussarna i Malmö och Helsingborg?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 september 2012, 06:55:08 AM
Jag håller med, mycket trevligt. Det bör innebära att inga av Keolis Norrort/Täbys kortvagnar kommer att övergå till Arriva. I skrivande stund bör det dock finnas fler än 24 kortvagnar i Täby, men det beror förmodligen på att ersättningstrafik för Roslagsbanan fortfarande pågår.
Bl a finns minst 14 48xx-vagnar, sju 44xx-vagnar, fyra 46xx-vagnar, två Scania Maxci och två Scania CN113 "normalgolv" som kortvagnar i Täby/Norrort.
Jag har faktiskt dålig koll på vad vi har för vagnar :-[ Jag som brukar lära mig sånt direkt. Och jag kommer inte ihåg hur många som skulle gå med över... 70-nånting? Gissar att alla etanolscanior och i alla fall 66-vagnarna går över. Eller?
Citat från: buskörare skrivet 15 september 2012, 13:19:04 PM
Jag har faktiskt dålig koll på vad vi har för vagnar :-[ Jag som brukar lära mig sånt direkt. Och jag kommer inte ihåg hur många som skulle gå med över... 70-nånting? Gissar att alla etanolscanior och i alla fall 66-vagnarna går över. Eller?
Hej,
Ok, tack för info. Ja, jag tror absolut att B9S-vagnarna i 66xx-serien (trängselvagnar) samt etanolscaniorna går över till Arriva.
Hur det blir med t ex B9S-vagnarna i 63xx-serien återstår att se.