(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A2650.jpg)
Hej !
Buss 129 hos Borås Lokaltrafik. en bild från senare delen på 70-talet.
Mvh Peter Ö
Trevligt. P 210 > AXM 470 levererades 1965 som omställningsbuss. 1980 såldes den till Söderkulla Trafikskola.
Det var ett bra torsdagsnöje att få se en gammal hederlig buss. Måste säga att bussarna hade både starkare identitet och snyggare design när det begav sig. Man behövde inte anstränga sig att se vad det var för kaross eller anstränga sig att höra vad det var för chassi. Volvo pannkaka med Säffle-kaross!
Mycket trevligt!
Bussen är den sista i serien 125 - 129. Efter högertrafiksomläggningen kom fyra av dem, 125 - 128, att trafikera linje 13, Tullen – Dammsvedjan, och vagntypen fick därför hos personalen beteckningen "trettonvagnarna". Något littera som beteckning på vagntyper fanns inte hos Stadsbussar i Borås, men behovet av att skilja olika vagntyper från varandra fanns där likväl. De flesta vagntyperna hade därför någon form av internt namn. Jag försöker komma på vad de nyare Säffle kallades, men kan inte erinra mig något särskilt. Kanske var det så att dessa var de sista med en intern typbeteckning. Det vanligaste var att benämna vagnarna efter inventarienumret på så sätt att vagn 99 - 104 kallades "hundravagnar", 92-98 för "nittivagnar", 75-79 samt 83-88 för "åttivagnar" och så vidare.
Härligt värre ;) när jag börja köra i Borås var denna och 128 de äldsta i trafik de brukade köra på S2 och S4 på den tiden inga racerkärror precis men mjukt kunde man köra med pyswilson .. härliga minnen dyker upp.. En lite rolig incident var när dåvarande huvudskyddsombudet backad rakt på min buss med någon av dessa 2 vagnar vi hade en diskussion om att ha större speglar då dessa hade rätt små speglar.. På den tiden gick det fort att lasta oxå .. bara klippa med tången eller riva övergångsbiljetter och dörrarna gick snabbt kan jag lova ;) ingen långsam data där inte .. i vissa vagnar gunga bussen till när bakdörrar flög igen .. ;) Det var bättre förr ;D