(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A11710.jpg)
Hej !
Dagens bild är hämtad en sommardag 1976 och visar buss nr. 5 i Mariestad. Scania CR 111M från 1973.
Mvh Peter Ö
Åh! En bild från "det rena Sverige", när det begav sig, inget skräp här inte! Fantastiskt! Snygg gatumiljö med god plats för bussen och inte skrapmärken någonstans längs gatumiljön. Lugnt och fridfullt, som jag minns detta land förr då... :)
Härlig bild Peter, var det valfritt hur köparen ville ha ventilationsfönstren placerade i passagerarutrymmet på dessa bussar ? Har sett ett flertal olika varianter, och det har jag aldrig tänkt på förr.
Passar ju ganska bra i grönt, faktiskt.
Fin bild
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Denna CR111M var en demobuss som Mariestads Busstrafik köpte. Året efter att bilden togs köptes ytterligare en CR111M - med Wilson-låda!!
Trevligt :)
Var det inte ovanligt tidigt med elektroniskt lysande siffra/siffror 1976?
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 14 september 2012, 12:38:07 PM
Trevligt :)
Var det inte ovanligt tidigt med elektroniskt lysande siffra/siffror 1976?
Lysdiodsiffror på bussar var nog inte så vanligt förekommande. Men det fanns ju redan Lysdiodsiffror i en mängd olika elektronikapparater (miniräknare:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod
http://en.wikipedia.org/wiki/File:TI-30-LED-Display-3682e1.jpg
Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 14 september 2012, 12:38:07 PM
Trevligt :)
Var det inte ovanligt tidigt med elektroniskt lysande siffra/siffror 1976?
Är det där verkligen lysdioder? Är det inte en matris med glödlampor eller lysrör? Sådant var i alla fall ganska vanligt på den tiden. Dåtidens lysdioder var långt ifrån dagens ljusstyrka, åtminstone till någorlunda rimlig kostnad.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 14 september 2012, 15:27:11 PM
Är det där verkligen lysdioder? Är det inte en matris med glödlampor eller lysrör? Sådant var i alla fall ganska vanligt på den tiden. Dåtidens lysdioder var långt ifrån dagens ljusstyrka, åtminstone till någorlunda rimlig kostnad.
Det är säkert en matris med glödlampor. Samma som vid denna tid började införas i Borås och som gjorde att linjenumret var helt oläsligt i starkt solljus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 september 2012, 15:37:05 PM
Det är säkert en matris med glödlampor. Samma som vid denna tid började införas i Borås och som gjorde att linjenumret var helt oläsligt i starkt solljus.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55118.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55118.0)
Är det samma med denna buss. Matris med gödlampor eller lysdioder. När jag såg denna 1a gången så funderade över samma sak. Åfan hade dom lysdioder på den tiden som linje nr skylt.
Citat från: Matte skrivet 14 september 2012, 16:24:06 PM
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55118.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=55118.0)
Är det samma med denna buss. Matris med gödlampor eller lysdioder. När jag såg denna 1a gången så funderade över samma sak. Åfan hade dom lysdioder på den tiden som linje nr skylt.
Man kan nog vara ganska säker på att det är glödlampor. Som Staffan skriver blev det problem med läsbarheten i starkt solsken. Dessutom var livslängden på lamporna inte precis imponerande och det var lite småknöligt att byta lamporna. Lampbyten blev därför ofta inte gjorda förrän ganska många hade gått sönder på samma matris. Det innebar att många bussar åkte omkring med siffror som kunde vara lite svåra att tyda.
Och jag får tacka er alla för utmärkta svar ;D
1974 kom första bussen med denna typen av linjeskyltning till Uppsala. Det var vagn 220 Scania CR111M59.
/Janne
Ja så fel man kan ha. På bild tycker jag faktiskt att det ser ut som lysdioder. Men på just bild kanske det finns likheter med båda typerna. Jag tänke på den jag länkade till ingen idé att kommentera för det är ju lysdioder....
I Göteborg levererades B 34 vagnsnr. 835 till Göteborgs Spårvägar med denna typ av skyltning 1976!! :)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 16 september 2012, 10:41:10 AM
I Göteborg levererades B 34 vagnsnr. 835 till Göteborgs Spårvägar med denna typ av skyltning 1976!! :)
Stämmer, och då angavs att det rörde sig om "elektronisk" linjenummerskylt.
Var ju smidigt att skylta om på alla 3 ställen på en gång från förarplatsen.. dock hade vi en serie i Borås där vreden till skylten var omvända så när man trodde man skyltat 42 så stod det 24 :D efter ett tag ändra verkstaden detta så det stämde överens med övriga vagnar