Ja, så är då min stora Baltien-resa igång. Startade igår morse genom att stiga upp 00:15, för att ta nattbussen till Helsingfors kockan ett. Vidare med smockfull nattbuss 620 från Järnvägstorget till Helsingfors-Vanda flygplats. Planet hade tidigarelagts med 20 minuter, och avgick redan 4:45, fortsättningen från Riga var däremot senarelagd med fyra timmar. Snyggt AirBaltic!
Nå, efter en stunds tvekande tog jag 22:an in till centrum, för att fotografera några bussar i duggregn. Denna VDL Jonckheere från Tukuma Auto får representera den skörden:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z%20Miscellaneous/DSC_1418%20(1024x683).jpg/_full.jpg)
Väl framme i Vilnius. Här stannar jag till söndag kväll. Första timmarna spenderades utanför porten till busstationen. Bättre att stå utanför på en offentlig gata, än innanför, eftersom vissa vakter i Baltikum har visat sig vara aningen för ivriga att utföra sin tjänst.
En DAB från Svalbovikens buss har hamnat hos UAB Svirka, ett företag med många gamla svenskar:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1586+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En till från UAB Svirka, denna gång en västtrafik lackerad Säffle. Såg även en 2-axlig dylik, men den bilden blev inte så bra.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1635+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Haglunds Trafiks gamla Setra har hamnat hos ett företag som tydligen anser det viktigare att göra reklam för den förre ägaren, än för sig själv. Fotobus visste dock att det är UAB Tadra.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1465+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
UAB Rokiskio Autobusu Parkas visade upp sig med många bussar. Samtliga av dessa lät väldigt suspekta och åldern gav heller inte mycket att hoppas på. Denna Jonckheere tog ändå priset.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1596+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Nämen, vilken läcker ARNA, UAB Kupiskio Autobusu Parkas!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_2186+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Slutligen en Est. Så här läckra Irizarer åker man med, om man skall från Vilnius till Berlin.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1655+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Fortsättning följer...
Trevligt, ser fram emot fortsättningen.
Att åka i6:a till Berlin är väl inte helt dumt.
//Niclas
Lördagen blev en dag på stranden.
Eller ja, åtminstone en förmiddag på en bro ovanför stranden till floden Neris, som flyter genom Vilnius. Här passerar många av stadens lokala linjer, såväl dieselbuss som trådbuss. En annan bra plats att stå på är utanföt centralstationen, eller gelezinkelio stotis som det så logiskt heter på litauiska.
Landet är det fattigaste av de baltiska länderna, och det syns. Staden är långt mer förfallen än Riga och Tallinn. Bil- och bussparken är av högre ålder än speciellt i Estland. En gemensam nämnare för alla bilar är dock att det hörs ett j*vligt skrammel från chassiet på dem när de kommer körande. Litauerna kör också som ena dårar, och fotgängare är något man absolut inte skall väja för. Hellre tvärtom, samla så många som möjligt på kofångaren och du får en belöning i slutet av veckan!
Men till saken. Stadens bussföretag har en brokig flotta med få nya bussar och många gamla importerade. MAN, Mercedes-Benz O405 och Citaro, Heuliez, Säffle, Carrus, VanHool, Karosa... Ja allt verkar finnas. Här några exempel:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0026+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0269+%281024x683%29+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1638+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0053+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Citaro och Volvo 7000 hör till de nyaste bussarna i staden, dock börjar även dessa ha en hel del år på nacken.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0003+%281024x683%29+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Eftersom merparten av lokaltrafiken körs med trådbussar, vore det orättvist att inte visa bilder på dem.
Sörre delen av vagnparken består av gamla Skoda-bussar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0058+%281024x683%29+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
De nyare är Solaris Trollino 15. Värt att notera är, att till skillnad från de övriga baltiska huvudstäderna, så har Vilnius inga spårvagnar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0101+%281024x665%29+%281024x665%29.jpg/_full.jpg)
Förutom stadens egna bussar, finns en del privata aktörer, vilka delvis kör på samma rutter som de egentliga stadsbussarna.
UAB Kolegita har flera bussar som avgår centralstationen.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1947+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
UAB Musket avgår från busstationen med bland annat denna ålderstigna Aabenraa.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1788+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Vistelsen i staden tillbringas på Hotel Ratonda Centrum. Ett mycket trevligt hotell med trevlig personal på en lugn sidogata i centrum. Rekommenderar till den som behöver ett hotell här.
Och nu mot söndagens utmaningar...
Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?
Citat från: Jacob skrivet 09 september 2012, 10:48:31 AM
Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?
Visst är det så. Fd Trollhättan. Först Linjebuss och så Swebus.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=17820&ref=dosearch&svalue=efd%20054
Så var det sista dagen i Vilnius innan resan fortsätter till Kaunas.
Från den liatuiska huvudstaden är det inte långt till Vitryssland. Därför är det tätt med vitryska bussar vid busstationen. Föga förnånande är de uteslutande av märket MAZ
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_2426+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0406+%281024x683%29+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
SIA Norm-A, mer känt som Ecolines, är ett företag som jag har stort intresse för. Visserligen har man inrikestrafik i Lettland, men i övrigt är man nog mest kända för sin omfattande internationella trafik runtom i Europa. Bussarna är registrerade i Lettland, Estland, Litauen, Polen, Ukraina och Ryssland. Naturligtvis angör man även busstationen i Vilnius, och eftersom merparten av vagnparken består av Neoplan, blir även denna bild en Neoplan Skyliner.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_2422+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
UAB Kautra liksom UAB TOKS kör sin internationella trafik under Eurolines flagga.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0403+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och eftersom jag nu redan hunnit till Kaunas, lägger jag även en bild därifrån. Den får bli på UAB Kautras gamla Ikarus
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_2577+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Kul med bilderna+text, tack!
Citat från: torrentjohan skrivet 09 september 2012, 22:01:05 PM
Kul med bilderna+text, tack!
Varsågod! :D
Kommer att bli en del ännu innan nästa söndag...
Citat från: Jacob skrivet 09 september 2012, 10:48:31 AM
Skriver från mitt playstation 3 så kan inte citera bilderna.. men men, Säfflen på bild nummer 4 ser ut att vara en fd svensk med tanke på texten biogasbuss ovanför framdörren, kan det stämma?
Staffan hann redan klargöra vilken buss det var. Finns en hel del gasbussar från Sverige med Säffle och Carrus karosser i Vilnius. Skulle skriva detta redan i det ursprungliga inlägget, men glömde bort detta.
Citat från: L-G Lassander skrivet 10 september 2012, 05:46:32 AM
Staffan hann redan klargöra vilken buss det var. Finns en hel del gasbussar från Sverige med Säffle och Carrus karosser i Vilnius. Skulle skriva detta redan i det ursprungliga inlägget, men glömde bort detta.
Men den här biogasbussen ser väl ut att ha blivit ombyggd till dieselbuss?! Det är väl AC:n som syns på taket och inte en gastank?
Citat från: L-G Lassander skrivet 09 september 2012, 20:56:48 PM
Och eftersom jag nu redan hunnit till Kaunas, lägger jag även en bild därifrån. Den får bli på UAB Kautras gamla Ikarus
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_2577+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En mycket diggabel buss :D
//Jacob
Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 september 2012, 07:03:00 AM
Men den här biogasbussen ser väl ut att ha blivit ombyggd till dieselbuss?! Det är väl AC:n som syns på taket och inte en gastank?
Inte nödvändigtvis...
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4600/slides/Swebus_4641_Drottningtorget_Trollhattan_050603.html
Håll för ögonen, för idag kommer väldigt många bilder!
Kaunas var alltså målet för dagen, med ankomst igår kväll med regiontåg från Vilnius. Natten tillbringades på Mangus Hotell. Idealt läge för en bussfanatiker, mittemot busstationen! Tyvärr gav man mig ett rum med fönstret mot innergården >:( Nåja, gav ju god nattvila i och med att inget brus från gatan hördes :D
Rekommenderar även detta hotell. Inte direkt i centrum, men ett städigt hotell med vänlig personal.
Kaunas alltså. Vi börjar med lokaltrafiken. Den drivs av UAB Kauno Autobusai. Företaget har under senare år köpt väldigt många Solarus Urbino 12 bussar, vilket också syns i gatubilden.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0098+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Men ännu kan man nog säga att hälften av bussarna tillhör den gamla generationen, dvs begagnade bussar importerade från Benelux-länderna och Skandinavien. Att möta en gammal svensk buss på gatan hör därmed inte till ovanligheterna.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0267+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0488+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0536+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Berkhof och VanHool är alltså också de mycket vanliga bland de äldre bussarna. Vackra, tja avgör själv...
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0239+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Liksom huvudstaden Vilnius har även Kaunas en omfattande trådbusstrafik. Den trafiken drivs av AB Autrolis. Vagnparken består av Skoda 14Tr och Solaris Trollino 12. Färgsättningen är den helgröna som syns på Solarisen. Många av Skoda-bussarna har också lackerats om i denna, men fortfarande finns bussar kvar med den gamla lackeringen.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0250+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0320+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Det roliga med Litauen är, att man aldrig vet vad som dyker upp runt knuten. Irizar Dragon är nog inget man i första hand väntar att få se.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0434+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Har för mig att denna buss diskuterades nyligen på bussnack, efter att någon hittat den på Fotobus. Nåväl, här är den i en dagsfärsk bild som en försmak av vad som är att vänta...
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0633+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
För nästa mål i resan blir Siauliai, var det är just BusTuras som står för trafiken. Mer om det lite senare. Och till Siauliai bär det av med denna Setra. Må vara av det lite äldre slaget, men en Setra är i alla fall alltid en Setra; nämligen det bästa som finns att få!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0719+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
På vägen stannade bussen i Kèdainiai. Den lokala trafikanten Ked Busas bussar stod inne på busstationen, några hann och kunde jag få bild på under det korta stoppet.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0728+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och slutligen framme i Siauliai. Här är det svenska bussar som dominerar, liksom vi kunnat se på de bilder som en litauisk bussfotograf ofta lägger ut på Bussnack. Om Kaunas med sina eviga Solarisar var aningen tråkig, kommer nog morgondagen här att bli det motsatta. Det kunde man få en försmak av under första 10 minuterna efter ankomst.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0737+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och vänta bara, imorgon får ni se...
Citat från: L-G Lassander skrivet 10 september 2012, 20:15:34 PM
På vägen stannade bussen i Kèdainiai. Den lokala trafikanten Ked Busas bussar stod inne på busstationen, några hann och kunde jag få bild på under det korta stoppet.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0728+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Ojojoj, kunde aldrig tro att det där stackars problembarnet från Åtvid fortfarande var vid liv! :o
Som nämnts i tidigare trådar behövdes två likadana bussar (Näckrosbuss 5413 och 5414) för att klara av lokaltrafiklinjen i Åtvidaberg i mitten av 90-talet eftersom minst en av dom alltid var på verkstaden...
Det var klarblå himmel, om än lite småkallt när den femte dagen av resan påbörjades i staden Siauliai. BusTuras var det alltså som gällde, och gamla bussar var också utlovade. Hur blev det med den saken? Jo, allt stämde in. Gammalt och Nordiskt.
I Siauliai kan man nog se alla färgsättningar och karossmodeller som förekommit i svensk kollektivtrafik. På 80-talet vill säga. Smått otroligt hur de lyckas hålla liv i dessa åldringar som borde ha gett upp för länge sedan.
Men här några exempel på vad som kunde skådas:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/0-DSC_0866+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0799+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0860+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0790+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0876+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1007+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0941+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Det finns dock nyare bussar i staden också. Dock bara några få exemplar, och även av dem har de flesta köpts in begagnade. Tre Volvo 7700 såg jag i trafik.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0972+%281024x667%29.jpg/_full.jpg)
Samt ett par Volvo 8700 LE.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0854+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Joniskio Autobusu Parkas kör till Siauliai från just Joniskis. Inte heller deras bussar glänser av nyhet. En Kutter 9 var första bussen att dyka upp från dem.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0779+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Följande är jag bara tvungen att få visa upp. Denna gamla Linjebuss är nämligen exakt likadan som den gamla Scania Lahti som fick äran att vara den första buss jag körde i yrkesmässig trafik i augusti 1998. Inte ofta man ser dessa i aktiv linjetrafik numera...
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0955+%281024x678%29.jpg/_full.jpg)
Dag fem närmar sig då slutet. Hälften av resan är avverkad och Litauen lämnades under eftermiddagen bakom ryggen på baksätet i en proppfull Mercedes-Benz Sprinter i 100 km/h på guppiga Baltiska vägar. Bekvämare resesätt har man väl varit med om. Sitter just nu på mitt hotellrum i Riga, och den sista bilden för ikväll får bli en därifrån på en buss från Daugavpils, vart resan alltså fortsätter i morgon 7.30.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_1143+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Citat från: L-G Lassander skrivet 11 september 2012, 19:20:10 PM
Det var klarblå himmel, om än lite småkallt när den femte dagen av resan påbörjades i staden Siauliai. BusTuras var det alltså som gällde, och gamla bussar var också utlovade. Hur blev det med den saken? Jo, allt stämde in. Gammalt och Nordiskt.
I Siauliai kan man nog se alla färgsättningar och karossmodeller som förekommit i svensk kollektivtrafik. På 80-talet vill säga. Smått otroligt hur de lyckas hålla liv i dessa åldringar som borde ha gett upp för länge sedan.
Men här några exempel på vad som kunde skådas:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0876+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Liket lever.... Jag trodde att de hade gett upp för länge sedan.....
Så här det blivit dags att berätta om dagens händelser.
Det var alltså morgonbuss från Riga till Daugavpils som stod på programmet. Staden är landets näststörsta efter huvudstaden Riga, och har fått sitt namn efter floden Daugava. Staden har över 100000 invånare, och deras transportbehov sköts av två olika transportformer. Busstrafiken består av småbussar och stora bussar. De stora bussarna är samtliga Solaris Urbino 15 i två olika färgsättningar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0204+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0155+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Regionbussarna är åter av det brokigare slaget, och består åter av nästan enbart gamla svenska bussar. Gamla och ännu äldre. Bland dessa fanns dock ett bar av Nobinas Ikarus-bussar från Helsingforsregionen.
Här är en snabb genomgång av det som fanns att se.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0097+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0170+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0146+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0224+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0131+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Förutom bussar, sköts delar av lokaltrafiken med spårvagn på tre linjer. Visserligen är detta ett bussforum, men jag bara är tvungen att lägga upp en bild på denna sköhet!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0214+%281024x680%29.jpg/_full.jpg)
En riktigt underbar resa du gör med finfina bilder du delar med dig av! Har länge velat göra nåt liknande :)
//Jacob
Kan bara hålla med Jacob här helt underbara bilder kolla på trevligt att se gammla svenska bussar där 8)
Tackar för berömmet, Jacob och Mattias!
Ja, det är en underbar resa. Inte speciellt dyr heller, eftersom priserna för oss Nordbor är relativt låga i Baltikum.
Dags att resa vidare.
Efter en välsovd natt på Park Hotel Latgola, och frukost i restaurangen på tionde våningen med fantastisk utsikt över staden, blev det tur för en promenad genom stan. Till busstationen hade det dykt upp några nya bussar sedan igår, bland annat en Säffle.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/0-DSC_0239+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Jag måste få lägga upp en till bild på en spårvagnarna. De är en så härlig fläkt från en svunnen östeuropeisk tid.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0270+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
I den ursprungliga resplanen hade jag planerat stanna i Daugavpils hela denna dag, och resa vidare först med 18.10 bussen. Nu visade det sig att Daugavpils trots allt var mindre än väntat, och så gott som allt som fanns var fotograferat redan denna morgon. Så chek out från hotellet och vidare med 11.00 bussen till Jekabpils med denna Mercedes O303. Dessa korta 303:or är nog den vanligaste bussen på den Lettiska landsbygden. Och även i Jekabpils fanns det gott om dem.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0303+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Jekabpils är ingen stor stad, bara knappt 26000 invånare. Till skillnad från Daugavpils, var ryska befolkningen står i majoritet, är 59% av Jekabpils invånare letter. Busstrafiken i staden körs av Jekabpils Autobusu Parks. 6 lokala busslinjer finns, varav linje 5 är den tyngsta med 15-minuterstrafik, de övriga har ofta upp till timmestrafik.
På linjerna 1, 3 och 8 kunde man se tre Vester.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0338+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En OmniCity med förflutet i Örebro har fått äran att trafikera linje 5.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0417+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En till Scania, men denna gång med kaross från Ramseier & Jenser gick också på linje fem.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0357+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Flera Scania MaxCi gick också i trafiken, i själva verket utgjorde de stommen för stadsbussarna. Här är en av dem, av händelse även den på linje 5.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0332+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Skolornas bussar i Lettland har en skrikande orange färgsättning. Mercedes Intouro är en vanlig syn i denna trafik.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0404+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Till slut en gammal Swebus Express VanHool på avgång mot Riga.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0379+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Fortsättning följer...
Vet man vilken den gamla Örebro omnicityn är för individ?
Citat från: Menzies skrivet 13 september 2012, 20:08:07 PM
Vet man vilken den gamla Örebro omnicityn är för individ?
Busslink 2122.
L-G, riktigt trevliga bilder! :D
Citat från: Mikey skrivet 13 september 2012, 20:18:12 PM
Busslink 2122.
L-G, riktigt trevliga bilder! :D
Skulle just själv skriva, men du hann före ;)
Tack, trevligt att de duger!
Det är helt sanslöst att få se alla dessa gamla "svenskar" rulla fortfarande! Vilken kapitalförstöring att vi släppte iväg dem till andra sidan Östersjön...
Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 september 2012, 20:34:52 PM
Det är helt sanslöst att få se alla dessa gamla "svenskar" rulla fortfarande! Vilken kapitalförstöring att vi släppte iväg dem till andra sidan Östersjön...
Lustigt att du skulle skriva detta just nu, satt nämligen precis och diskuterade detta med min estniska busskompis via email. Men visst är det så!
Blir ju fruktansvärt sugen på att köpa hem en Volvo!
JAP JB-1839 har förflutet i Boden.
Efter tidig frukost på det lilla SPA-hotellet med fem rum, var det dags för en promenad ner till busstationen i den friska luften efter regnet som nyss upphört. Var ute i god tid, så tänkte att jag skall stanna på gatan utanför stationen ifall någon osedd buss passerar. Och visst gjorde det. Först en Carrus Fifty med förflutet långt borta i norr.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0439+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och strax efter kom ytterligare en MaxCi, den med förflutet lite längre söderut.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0445+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Sedan var det dags för avfärd mot Riga. Bussen blev som väntat en gammal Swebus Express VanHool, närmare bestämt var det 4373. Bussen hade inte ett enda fönster som var klart nog att se igenom. Och trots alla milen den lagt bakom sig, så gick den otroligt mjuk och fint. Interiören var heller inte alltför illa medfaren. Tog ingen bild eftersom jag har den från förut, men den som vill kan titta på min hemsida: http://omnibussi.1g.fi/#/kuvat/Transportation/Bus/Latvia/J/Jekabpils+Autobusu+Parks+SIA/GC-8235+Lasse.jpg
I Aizkraukle anfölls bussen av två biljettkontrollanter. Medan de räknade bagaget och jämförde om det stämde med antalet bagagebiljetter (i Lettland måste man nämligen betala för allt bagage som inte kan räknas som handbagage) sprang jag ut och tog bild på SIA Auizkraukles ATU:s Setra som anlände.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0447+%281024x670%29.jpg/_full.jpg)
Några kilometer österut från busstationen i Riga finns parkeringsplatser för de långlinjebussar som har långa pauser i stan. Så efter ankomsten tog jag spårvagn 7 ut dit för att titta lite, och visst fanns det några nyheter. Denna Carrus Fifty från Jekabpils Autobusu Parks, som står och väntar på avgången till Preili 14:20.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0461+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och Daugavpils Autobusu Parks Ajokki Express som skall till Ilukste.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0472+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och efteråt en promenad tillbaka till stationen för att ta tåget klockan 13 till Tukums. Tukums är en liten småstad väster om Jurmala, och stadsbussen opereras av en Citaro. Nyfikna blickar i vindrutan.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0499+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En Mercedes O407 anländer och släpper av några passagerare.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0496+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Sen tågresa tillbaka.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0504+%281024x671%29.jpg/_full.jpg)
Mellan 18 och 19 är det mycket intressant som ofta händer inne på busstationen i Riga. Klockan 18 avgår Ecolines bussar mot Europa, efter halv sju börjar de ankommande att trilla in och klockan 19 avgår bussarna till Tartu och Tallinn. 19:15 är det dags för bussen till Moskva att avgå. Mycket på gång alltså, så då gäller det att vara på plats. Idag var det nästan bara Skyliners med Estnisk registrering som var i trafiken, liksom denna på väg till Berlin.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0541+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
På Krasta iela står en ryskregistrerad Cityliner och väntar på sin avgång mot St. Petersburg senare ikväll.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0550+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Nämen vad är det som kommer där? Det är den Lettiska armén som är på frammarsch!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0551+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Fortsätter....
Citat från: L-G Lassander skrivet 14 september 2012, 20:42:17 PM
Och Daugavpils Autobusu Parks Ajokki Express som skall till Ilukste.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0472+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Nämen vad är det som kommer där? Det är den Lettiska armén som är på frammarsch!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0551+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Helt underbart!
Ajokki Express-bussen kommer från Örebro län. Två sådan fanns här i Karlskoga på sin tid! De kunde ju ha fått gå kvar här!
Ajokki 500D-bussen är helt säkert en fd svensk militärbuss. Svenska Försvaret köpte ett antal sådana 1981.
Trevligt, inga bilder inifrån Riga `?
Citat från: Bussmicke skrivet 14 september 2012, 23:26:50 PM
Trevligt, inga bilder inifrån Riga `?
Resan är inte över, det kanske kommer ;)
Dette er da en O408 og ingen O407
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0496+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Var lite för tidig till frukosten, så medan jag väntade tog jag en promenad runt centralstationen. Det brukar avgå turistbussar därifrån på morgonen, och så även idag. Bland andra denna VanHool med Dansk bakgrund.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0589+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och efter frukosten blev det åter en promenad till järnvägsstationen. Nåväl, Hotell Irina ligger mittemot, så det är bara över gatan.
Det går tätt med bussar från Riga till Jelgava. Tyvärr är det nästan bara smockfulla småbussar, så då är tåget ett bekvämare sätt att ta sig dit.
I Jelgava finns Amoplant, som licenstillverkar Berkhofs Ambassador modell. Jelgavas Autobusu Parks har sedan 2010 köpt en hel del av dessa, och har nog numera landets modernaste bussflotta. Över hälften består av nya bussar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0605+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
De äldre bussarna i staden är Mercedes-Benz Citaro.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0627+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
De lättare linjerna körs med små Mercedes-Benz 616 bussar. Bussen kom för övrigt körandes väldigt väldigt långsamt, tills det visade sig att det var en äldre benlös farbror i rullstol som var ute och åkte mitt på vägen.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0653+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
SIA Migar kör många av landsbygdslinjerna från Jelgava. Deras vagnpark är långtifrån lika modern, och består av väldigt åldrestigna 303:or.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0620+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Tillbaka i Riga. Och se! Vad är det som kommer där? Jag är tydligen inte den enda finnen i stan! Denna buss var med i hockey-vm och hade äran att tansportera internationella hockeyförbundet. Nu kör den för TAUCK, och det är andra gången jag träffar på den i Baltikum denna sommar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0795+%281024x680%29.jpg/_full.jpg)
Och här kommer en buss lastad med svenskar. Det är Tallinks shuttlebuss från Hotell Tallink till färjehamnen, som körs av Hansabuss. Idag är det Romantika som avgår, och bussen blir full. Den har Dansk bakgrund och hos Hansabuss / Mulgi Reisid i Estland finns väldigt många ur denna serie.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/0-DSC_0737+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Parkeringsplatsen utanför bemanningsmuséet är en bra plats att kunna se turistbussar från hela Europa. Vid mitt besök idag anlände just en Tysk Mercedes och en Polsk Volvo.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0793+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Till skillnad från de övriga Baltiska huvudstäderna, är Rigas busstrafik relativt tråkig. Där saknas nämligen samma mångfald av modeller som finns i såväl Tallinn som Vilnius. Riga har tidigt valt att satsa på nya bussar, och detta har medfört att idag finns bara fyra olika modeller.
Mercedes-Benz Citaro finns som 12-, 14.5- och 18 metersversion.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0815+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Solaris finns som Urbino 12, 15 och 18.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0758+%281024x665%29.jpg/_full.jpg)
De äldsta bussarna är Mercedes-Benz Conecto, finns som 2-axlig och ledbuss.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0811+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Därtill finns små gula Ikarus E91 bussar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0750+%281024x681%29.jpg/_full.jpg)
Trådbussar finns naturligtvis också. Och lika naturligt finns gamla Skoda 14Tr och 15Tr bussar.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0753+%281024x666%29.jpg/_full.jpg)
Men nya Solaris Trollino 18 har köpts in.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0818+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
På många linjer dominerar dessa nya Skoda bussar med Irisbus Citelis kaross.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0578+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Och sista bilden för idag får bli på en spårvagn för att ha visat alla trafikslagen som finns i stan.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/0-DSC_0876+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
En del återstår ännu...
Trevligt med några bilder från Jelgava då vår församling är vänförsamling med församlingen där och vi har ungdomsledare som åker dit varje sommar! :)
Citat från: L-G Lassander skrivet 15 september 2012, 21:28:50 PM
I Jelgava finns Amoplant, som licenstillverkar Berkhofs Ambassador modell. Jelgavas Autobusu Parks har sedan 2010 köpt en hel del av dessa, och har nog numera landets modernaste bussflotta. Över hälften består av nya bussar.
I Jelgava finns även finns även Universal-LTD som gör påbyggnader på bland annat Mercedes Sprinter. Dessa tre såldes till Trossö Buss i Karlskrona genom Transportmarknaden Nelson i Åseda.
(http://www.savenfjord.nu/jelgava.JPG)
Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2012, 15:12:56 PM
Trevligt med några bilder från Jelgava då vår församling är vänförsamling med församlingen där och vi har ungdomsledare som åker dit varje sommar! :)
Där ser man :D Åk gärna med, det ser ut att vara en sympatisk småstad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2012, 17:12:21 PM
I Jelgava finns även finns även Universal-LTD som gör påbyggnader på bland annat Mercedes Sprinter. Dessa tre såldes till Trossö Buss i Karlskrona genom Transportmarknaden Nelson i Åseda.
Jo, de småbussar jag referade till som Jelgavas Autobusu Parks kör linje 7017 in till Riga med, är tillverkade av just Universal. Åkte tillbaka till Riga med en sådan, och hittade inget större att klaga på.
Nu sjunger vi på sista versen.
Dagen började tidigt. Hade bokat biljett till Lux Express klockan 7 från Riga till Tallinn. Lux Express kom till 2007, och då förvånades nog många över bussarna man skaffade. Splitternya Irizar PB med mycket hög komfortnivå. Nu har de första bussarna fyllt fem år och blivit för gamla. I våras fick man därför en serie nya Irizarer, dessa med ännu högre komfort. 15-metersbussarna rymmer bara 44 passagerare. Fram till mittdörren är bussen inredd 2+2 med sidoförskjutning. Efter mittdörren börjar business class med sina 1+2 säten. Business class är, precis som på flyget, ävspärrat med ett draperi. Benutrymmet i bussen är så väl tilltaget att inte ens jag med mina 185 cm har några problem att sitta avslappnat och bekvämt.
Här står vi i Pärnu och håller en fem-minuters paus i morgonsolen.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0891+%281024x665%29.jpg/_full.jpg)
Nytt i nya bussarna är också multimediadisplayen infälld i varje ryggstöd. Här kan man välja bland filmer och musik, surfa på nätet eller spela spel eller så kan man följa på GPS var bussen rör sig och hur långt det är kvar till målet. Nice, säger jag!
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0889+%281024x683%29.jpg/_full.jpg)
Framme i Tallinn stannade jag en stund vid busstationen för att fotografera ett par av Sebes nya "Täistunni Ekspress" bussar. 2007 gjorde man om sin expressbusstrafik mellan Tallinn och Tartu. Till trafiken kom man att köpa in 15-meters Bova Magiq bussar med god komfort. I augusti böts bussarna ut, och istället fick man 6 nya Iriar i6 med ännu högre komfort. Bland annat har man utrustat bussarna med samma multipediadisplayer som Lux Expresserna.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0910+%281024x668%29.jpg/_full.jpg)
I maj fick man nya 2-axliga MAN:ar till Tallinn. Ytterligare är ledbussar på kommande.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Estonia/T/Tallinna+Autobussikoondis+AS/3000/3433+%28433TAK%29+Lasse.jpg/_full.jpg)
Sedan blev det att åka Tallinks m/s Star till Helsingfors, och nu sitter jag på hemsoffan och skriver detta. 10 dagar skulle vara så långt, men redan nu är det över. Men kul, det var det.
Att resa i Baltikum rekommenderar jag skarpt. Där finns fortfarande kvar mycket sådant gammalt, som i våra länder försvunnit för länge sedan. Man skall heller inte begrensa sina resor bara till huvudstäderna. Att resa i länderna är för oss nordbor förmånligt. Hotell skall man heller inte bekymra sig över, de håller god standard, och med engelska klarar man sig långt. Esterna uppskattar högt om man sett bekymret att lära sig några ord av deras språk. Säga "aitäh" (=tack) och du får ett garanterat leende tillbaka.
För den som är intresserad av att resa i dessa länder kommer här några bra länkar:
Buss- och tågtidtabeller i Estland:
http://www.peatus.ee/#route_search/eng
Buss- och tågtidtabeller i Lettland:
http://www.1188.lv/
Busstidtabeller i Lettland:
http://www.autobusubilietai.lt/index.php?sid=dfd5174b76d81ff60e62ed104ec8e49b&cl=planning&lang=1
Tågtidtabeller i Lettland: (klicka på passenger transportation för att komma vidare)
http://www.litrail.lt/wps/portal
Men nu är det slut. I denna berättelse har jag visat många bilder. De är dock bara en liten bråkdel av hela mängden. Samtliga bilder kommer att läggas ut på min hemsida ( omnibussi.1g.fi ), men det kommer att ta länge pga den stora mängden bilder som togs.
På tisdag återgår jag till jobbet, och då passar det bra att avsluta med en bild på arbetsredskapet.
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Finland/J/J.+Vainion+Liikenne+Oy/029+%28CGK-729%29+Lasse.jpg/_full.jpg)
Trevligt polarn och tack för alla bilder.
Väldigt intressant resa. Expresstrafiken i Baltikum är jag sugen på att undersöka närmare. :)
Citat från: Muk skrivet 18 september 2012, 14:21:31 PM
Väldigt intressant resa. Expresstrafiken i Baltikum är jag sugen på att undersöka närmare. :)
Sådan finns det gott om. Speciellt i Estland, var tågtrafik är extremt dåligt utvecklad.
Som jag sa i början av din resa, så såg jag framemot alla trevliga bilder som skulle komma och jag blev ju inte direkt besviken.
Jättetrevligt resas du måste ha haft och tack för alla trevliga bilder du har delgett oss.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 september 2012, 00:42:04 AM
Som jag sa i början av din resa, så såg jag framemot alla trevliga bilder som skulle komma och jag blev ju inte direkt besviken.
Jättetrevligt resas du måste ha haft och tack för alla trevliga bilder du har delgett oss.
//Niclas
Trevligt att höra att det gillades ;)
Instämmer!
Stort tack L-G för ditt resereportage från Baltikum!
Citat från: L-G Lassander skrivet 19 september 2012, 19:21:48 PM
Trevligt att höra att det gillades ;)
Ja, det gillades verkligen!!
Fantastiskt trevlig tråd! :) Trevligt med både info och bilder!
Expressbus mellan Åbo och H-fors har jag åkt några gånger, men det var under första halvan av 90-talet och då gick dom gamla valtatie 1 och resan tog tid och evighet (kändes det som iaf).
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 19 september 2012, 22:34:43 PM
Fantastiskt trevlig tråd! :) Trevligt med både info och bilder!
Expressbus mellan Åbo och H-fors har jag åkt några gånger, men det var under första halvan av 90-talet och då gick dom gamla valtatie 1 och resan tog tid och evighet (kändes det som iaf).
//Danne
Då tackar jag alla som berömt eller tackat bilderna!!
Den gamla rixvägen ja. Den kunde, beroende på tid och dag, vara en riktig katastrof. Långtradarna hopade sig i de branta uppförsbackarna och hastigheten sjönk långt bortom den tillåtna. Som tur är har vi nu en snabb motorväg som binder städerna. Någon minut över två timmar tar det längs den med en nonstop tur. De turer som angör Salo, kör vi fortfarande längs gamla ettan, men där är det lungt och skönt idag, och man kan utan besvär hålla en hög medelhastighet.
Underbara bilder och att se en Buster i livet trodde jag inte skulle hända... Och härliga MaxCi som dessutom använder matrisskyltar.. ;)
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0779+%281024x683%29.jpg/_full.jpg
Är detta Söne Trafiks gamla LWY 997???
what a fantastic trip. It is making me want to plan something similar!!
Paul
Hej
Fina bilder man tror att man hamnat i Sverige när man ser bussarna som byttes ut i onödan i Sverige.
Den helröda Van Hoolen är det en gammal röd Express?
Jag instämmer med andra inlägg, tänk att få se en Buster i trafik och andra Scania bussar?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 03 februari 2013, 13:34:36 PM
Den helröda Van Hoolen är det en gammal röd Express?
Det är denna, fd Wetterleden mellan Örebro och Jönköping. Jag har ingen notering om att någon av dessa gamla bussar blev Röd Express - och då menar jag alltså den billighetsvariant som Swebus körde mellan Mora och Stockholm.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=20694
När man hänvisar till en speciell buss i en tråd med massor av bilder skulle det spara mycket besvär för den som vill svara på frågan om man länkar till bilden också. Det är alltså denna som avses
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/Z+Miscellaneous/DSC_0633+%281024x683%29.jpg/_full.jpg