Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 06 september 2012, 10:49:58 AM

Titel: Ideal-Tours
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 06 september 2012, 10:49:58 AM

   Är denna en B12B eller B13R? Enligt chassi-numret är detta en -11. När kom brytningen mellan chassityperna?

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-YV3R8____B1144688_Vo_B12B_6X2_Vo_9700HD_DD_IT_134_Ideal_Tours_120810_1_3441.jpg)

   (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/1-YV3R8____B1144688_Vo_B12B_6X2_Vo_9700HD_DD_IT_134_Ideal_Tours_120810_2_3442.jpg)

   //Niclas

   
Titel: SV: Ideal-Tours
Skrivet av: Marc skrivet 06 september 2012, 14:52:34 PM
I mina ögon är detta en B13R, luftintaget på höger sida skvallrar om detta.
Vågar inte riktigt svara på när brytningen kom, det fanns ju några testbussar ute så gränsen är nog lite diffus!
Titel: SV: Ideal-Tours
Skrivet av: Bergenga skrivet 06 september 2012, 17:34:39 PM
Den aller første B13R-testbussen i Norge, som var en ombygd B12B, kom i trafikk tidlig i 2009. De første B13R-chassiene fantes utenfor Carrus Delta-fabrikken i Finland i september 2009, og ble levert som demobusser mot slutten av 2009. I løpet av våren 2010 ble alle 420 og 460 hk-bussene i Norge levert med B13R, mens B12B bare fantes som 340 hk. Jeg tror det var det samme for Sverige. Hvordan det var med bussene bygget i Wroclaw vet jeg ikke, men som nevnt er det ingen tvil om at den der er en B13R.
Titel: SV: Ideal-Tours
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 07 september 2012, 01:23:32 AM

  Tackar er båda för era svar.

  Och Øyvind, du är ett levande uppslagsverk  ;)

  //Niclas