Kanske inte rätt forum men hoppas på hjälp från nån med lite mer erfarenhet av bussar än jag. Har köpte en b-registrerad Alpus 260 sr byggd på Volvo B10M 65 med och har aldrig suttit bakom ratten tidigare på en buss. Har läst i en instruktionsbok från volvo att det ska finnas retardbroms i bromspedalen men även knapp och nån spak som ska reglera hur mycket man väljer att ha inkopplat samt även att det ska vara diffspärr i bakaxeln men vet inte var man i så fall styr denna. Boken jag läste skulle gälla Volvo B10M mk1 och förmodar att min är av första generationen. Regnr. AFM903
De knappar jag inte vet vad de gör är de som jag nummrerat på bilden nedan.
(http://forumbilder.se/images/37201294550AM97bb.jpg) (http://forumbilder.se)
På bilderna som fanns i boken så skulle styrningen av retarden sitta längst till höger på denna bild men inte på min. Kan Alpus ha flyttat det eller finns det inte?
(http://forumbilder.se/images/d7201294439AM52d2.jpg) (http://forumbilder.se)
Så här ser bussen ut idag.
(http://forumbilder.se/images/a7201295201AMeef0.jpg) (http://forumbilder.se)
Trevligt med en Alpus och bilder på panelen.
Efter många mil i sådana Alpusar borde man kunna vad de få knappar som fanns var till men det är många år sedan man körde dem idag.
Några kommer man ändå ihåg när man tittar på bilderna, bussarna var enkelt byggda och bara utrustade med de mest nödvändiga funktionerna. På en begagnad ombyggd buss har säkert även lite nya knappar kommit till sedan bussen gick i trafik.
Knapp 1 är värmefläkten som fanns vid bakdörren på bussen
Knapp 2 är takfläktarna (endast friskluft)
Knapp 3 är jag osäker på om den är ny eller fanns början men kan varit knappen till skolbarnskylten om det inte var gula knappen uppe till höger på andra bilden lampan under den var kontrollampan för skolskylt,
Knapp 4 Det kan vara knappen för kneeling altså för att släppa ut luften i fjädringen höger fram för att sänka bussen vid hållplatsstopp.
Knapp 5 (och den bredvid) Den ena för förarbelysningen och den andra för expedetionslampan vid förarplatsen, den som är för expedetionslampan har 3 lägen på av och dörrstyrd.
Knapp 6 denna knapp styrde från början valet mellan inre och yttre halvljus samt på de äldre modellerna ett tredje läge för 3 halvljus (detta var endast tillåtet vid linjekörning)
När det gäller Retarder eller Telmabroms så var inte Volvo med Alpuskaross utrustad med detta på 1985 års modell byggda för GDG, Telma kom endast på några få exemplar byggda från ca 1989 o framåt.
Tänk på att instruktionsböckerna är väldigt generella och upptar vad som kunde beställas och inte det som i verkligheten finns.
Skulle knappast tro att man beställde diffspärr på en 2 axlig buss så det finns nog inte (denna knapp sitter normalt på panelen och inte under sidofönstret)
Nån retarder fanns inte till en manuell splitlåda, eventuellt Telmabroms då isåfall det ska sitta en trelägsbrytare på panelen ovanför handgasen, men jag tror knappast att GDG beställde sån lyx på en linjevagn
Knappplaceringen på sidopanelen brukar sällan ha någon vidare standard, du bör ha knappar för takventilation, belysning 2 eller 3 knappar, föraplatsbelysning, exp belysning, elspeglar (värme) värmefläktar förare och passagerare, skolskylt och val av strålkastare
Kneelingen är väl knappen längst till höger på andra bilden, med orange knapp.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 september 2012, 11:26:54 AM
Kneelingen är väl knappen längst till höger på andra bilden, med orange knapp.
De stämmer nog att det är knappen med gubbe och käpp!
Då är nog gula knappen 4 nog skolbarnsskylten men vad är då knapp 3?
Jag glömde Diffspärren och någon sådan fanns inte från början på GDG Alpusbussar varken 2 eller 3-axlade
Knapp 3 måste vara eftermonterad, vet att SJ levererade Alpus hade en knapp för dimljus bak.
Jag tror inte det fanns kneeling på Alpus '85.
Knapp 4 går till skolskylt.
Citat från: PeterS skrivet 05 september 2012, 11:49:57 AM
Jag tror inte det fanns kneeling på Alpus '85.
Joho, fanns det visst det.
Tack för alla svar än så länge, nu vet jag lite var på bussen jag ska leta när jag slagit om nån brytare. Knappen längst till höger på andra bilden är till kneeling(nu har jag lärt mig vad det heter) och då sänks båda sidor fram så bussen sjunker rakt ner. Då behöver jag inte fundera mer på retarder eller om jag av misstag skulle ha i diffspärr vid skarp sväng på asfalt.
Varför pratar ni utrikiska? NIGNING heter det på svenska!!
Här en bild ur Alpus förarinstruktionsbok på aktuella knappar och reglage :)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/IMG-39.jpg)
Hoppas det besvarar dina frågor :)
Tack så mycket för all hjälp, nu är det bara en knapp kvar som inte näms i instruktionsboken. Min knapp 3 som är gul och sitter till vänster om innerbelysningen, nr 13 i boken. jag får väl försöka följa kablarna :)
j-a, har du resten av den boken??
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 05 september 2012, 11:55:19 AM
Joho, fanns det visst det.
1985 var nigningfunktionem knappt uppfunnen. Alpus 260 vagnarna var renodlade fororts/landsbyggdsvagnar, dvs manuell växellåda, ingen dörrbroms, och naturligtvis ingen nigning. GDG skulle aldrig ha kostat på sig sådan "onödig lyx" på den tiden.
P.S. Jag har kört mycket Alpus på 80-talet hos GDG i Kungälv.
Citat från: PeterS skrivet 06 september 2012, 11:17:59 AM
1985 var nigningfunktionem knappt uppfunnen. Alpus 260 vagnarna var renodlade fororts/landsbyggdsvagnar, dvs manuell växellåda, ingen dörrbroms, och naturligtvis ingen nigning. GDG skulle aldrig ha kostat på sig sådan "onödig lyx" på den tiden.
P.S. Jag har kört mycket Alpus på 80-talet hos GDG i Kungälv.
Jo den fanns på bussarna vid den tiden, Nigning kom redan 1983-84 nån gång på H2 när jag körde på Hornsberg.
Det blev snabbt ett lagkrav på nya bussar för att det var en handikappanpassning.
Swebus 0406 fd GDG 1788 som var årsmodell 1985
Instrumentpanel med nigningsknapp
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2012/Swebus-0406-forarplats-2003.jpg)
Hela bussen vid Arvika bussgarage
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2012/Swebus-0406-2003-03-14.jpg)
Nigningen kom på 14xx serien 1455-1464 och 1490-1499 hade nigning om jag inte tar helt fel :)
Du får nog ge dej där PeterS för gubbe med käpp fanns i alpusarna, de senare 14-vagnarna vill säga 1490-1464
Ja, nigning är där på min men den sänker båda sidor fram och inte bara ena sidan som modernare gör. Vet fortfarande inte vad knapp 3 gör.
Citat från: KingCon skrivet 07 september 2012, 21:25:48 PM
Ja, nigning är där på min men den sänker båda sidor fram och inte bara ena sidan som modernare gör. Vet fortfarande inte vad knapp 3 gör.
Den knappen verkar iallafall att vara eftermonterad då :)
Iaf. är det en gammal "Kungälvs"-GDG:are med nr. 1651, om jag inte minns fel??? Har jag kört i nämnda företag ett otal gånger... ;)
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 08 september 2012, 17:30:28 PM
Iaf. är det en gammal "Kungälvs"-GDG:are med nr. 1651, om jag inte minns fel??? Har jag kört i nämnda företag ett otal gånger... ;)
Jo, det stämmer. Den var hos dem 85-90 sen tog Swebuss över. Allt http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=14564&ref=dosearch&svalue=afm903 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=14564&ref=dosearch&svalue=afm903)
Kul! Då kanske du vet vad den gula knappen (nr 3) är? Annars får jag väl försöka släppa det och gå vidare ;D
Har faktiskt nåt minne av att jag monterade en extra knapp på 1896, men jag minns inte vad den var till, om det kan ha haft med komradion att göra tro ? ???
Placering av nigningsknappen var ju inte den bästa .. alla han väl gå på innan man nådde den .. På våra bussar satt den vid dörrvred .. de flesta resenärer hinner gå ombord innan bussen nigit klart prova senast i går på en 8500