Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: P.Ek skrivet 02 september 2012, 19:35:45 PM

Titel: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: P.Ek skrivet 02 september 2012, 19:35:45 PM
Iallafall för att vara en söndag ;) Här kommer ett bildsvep från idag.

(http://i50.tinypic.com/2cpcc9d.jpg)
Först Keolis 5647. Jag tog mig till resmålet genom att ta Roslagsbanan till Kragstalund och sen ersättningsbuss. Bussen tog nästan en timme, på små och krokiga vägar.

(http://i50.tinypic.com/2dtudkp.jpg)
Framme vid Söderhalls trafikplats dröjde det inte länge förrän Nobina 5521 kom, på en korttur Rimbo-Stockholm.

(http://i47.tinypic.com/2u6k5uh.jpg)
Nobina 7405

(http://i48.tinypic.com/2s6tr10.jpg)
Nobina 0077. Finns det verkligen behov av ledvagn på linje 655? Har aldrig sett särskilt många resenärer på den linjen. När Busslink/Keolis körde i Norrtälje var det mest kortvagnar på 655, men nu när Nobina tog över ser jag allt oftare ledvagnar.

(http://i49.tinypic.com/dn26p1.jpg)
(http://i49.tinypic.com/vfgq6w.jpg)
En av de nyaste vagnarna man kan se på linje 639, Nobina 7606!

(http://i49.tinypic.com/6s76ec.jpg)
Arriva 7193

(http://i49.tinypic.com/2ponqxu.jpg)
Och hemresa med Nobina 7607 :)


//P.Ek :)
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Ersa skrivet 02 september 2012, 21:17:49 PM
Citat från: P.Ek skrivet 02 september 2012, 19:35:45 PM
Framme vid Söderhalls trafikplats dröjde det inte länge förrän Nobina 5521 kom, på en korttur Rimbo-Stockholm.

Kul med bilder från ovanliga fotoställen!

5521 står skriven på en av Nobinas allra största (samt även i branschforumet en av de mest osynliga) av Nobinas många underentreprenörer. Men en "korttur" på bara 53 km? ;) Nåt i stil med "halvtur" skulle jag nog vilja kalla det, medan "korttur" är alla 639:or som rullar Rimbo-Söderhall-Rimbo på kvällarna.

Citat från: P.Ek skrivet 02 september 2012, 19:35:45 PM
Nobina 0077. Finns det verkligen behov av ledvagn på linje 655? Har aldrig sett särskilt många resenärer på den linjen. När Busslink/Keolis körde i Norrtälje var det mest kortvagnar på 655, men nu när Nobina tog över ser jag allt oftare ledvagnar.

Ledvagn på 655 men även 654 & 653 börjar bli vanligt numera, men det hör säkerligen ihop med hur omloppen är upplagda. Dessa bussar kör säkert mer passagerartäta linjer både före och efter de glest befolkade lokallinjerna. Å andra sidan är det ju numera som bekant ingen större skillnad på 18,75 meter ledvagn (53 sittande) och boogivagn (47-49 sittande). Rena kortvagnar på 12 meter är numera väldigt ovanliga i Roslagen pga lågentrékravet, och de få som finns rullar mest i Norrtäljes rena tätortstrafik.
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: P.Ek skrivet 03 september 2012, 21:29:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 02 september 2012, 21:17:49 PM
Kul med bilder från ovanliga fotoställen!

5521 står skriven på en av Nobinas allra största (samt även i branschforumet en av de mest osynliga) av Nobinas många underentreprenörer. Men en "korttur" på bara 53 km? ;) Nåt i stil med "halvtur" skulle jag nog vilja kalla det, medan "korttur" är alla 639:or som rullar Rimbo-Söderhall-Rimbo på kvällarna.
Tack så mycket!

På SBH står det ju Nobina 5521? Förstår inte riktigt hur det står till... ???

Jo, en korttur på 53 km är ju en ganska lång korttur. Men om man jämför med Hallstavik-Stockholm eller till och med Öregrund-Stockholm så är det ju en korttur för att vara linje 639. Sen kom jag inte ihåg de ännu kortare turerna morgon- och kvällstid Rimbo-Söderhall och omvänt.

//P.Ek :)
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 03 september 2012, 21:45:25 PM
Citat från: P.Ek skrivet 03 september 2012, 21:29:27 PM
Tack så mycket!

På SBH står det ju Nobina 5521? Förstår inte riktigt hur det står till... ???



//P.Ek :)

Bussen ägs av DNB NOR och brukare är Fridströms Busstrafik. om det sedan är Nobina i praktiken som betalar leasingavgifterna eller om dessa betalas av underentreprenören beror ju på deras avtal, bussen är ju tillhandahållen begagnad av Nobina
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2012, 23:34:51 PM
Citat från: P.Ek skrivet 03 september 2012, 21:29:27 PM
På SBH står det ju Nobina 5521? Förstår inte riktigt hur det står till... ???

Citat från: Håkan_E skrivet 03 september 2012, 21:45:25 PM
Bussen ägs av DNB NOR och brukare är Fridströms Busstrafik. om det sedan är Nobina i praktiken som betalar leasingavgifterna eller om dessa betalas av underentreprenören beror ju på deras avtal, bussen är ju tillhandahållen begagnad av Nobina

Nu är ju SBH inget officiellt register utan bara en privatägd databas. I Centrala Bilregistret hos Transportstyrelsen, som är det enda officiella registret, står Fridströms som "ägare/brukare" av 0026, 0028, 0029, 4963, 5512, 5513, 5514, 5515, 5517, 5519, 5520 och 5521. Dvs ungefär samma antal bussar som alla Nobinas UL-underentreprenörer "äger/brukar" tillsammans. Lite ironiskt tycker jag ändå att det är att när Fridströms växte till dagens jättestorlek och fördubblade antalet SL-bussar sommaren 2011, så blev de samtidigt nästan helt osynliga även i detta (f.d?) branschforum.
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 04 september 2012, 06:38:57 AM
Jag tycker inte Fridströms är osynliga på forumet. Men en ganska stor skillnad numera är att Fridströms kör omkring med en i mitt tycke ganska ointressant vagnpark jämfört med tiden då samarbetet mellan Keolis/Busslink och Fridströms fanns.
Det kanske är så enkelt att ganska många tycker likadant och inte bemödar sig att ta sig hela vägen upp till Rimbo med omnejd för att dokumentera detta.

// Niclas
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2012, 07:49:28 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 04 september 2012, 06:38:57 AM
Jag tycker inte Fridströms är osynliga på forumet. Men en ganska stor skillnad numera är att Fridströms kör omkring med en i mitt tycke ganska ointressant vagnpark jämfört med tiden då samarbetet mellan Keolis/Busslink och Fridströms fanns.
Det kanske är så enkelt att ganska många tycker likadant och inte bemödar sig att ta sig hela vägen upp till Rimbo med omnejd för att dokumentera detta.

// Niclas

Jo, så är det väl, och detta fenomen med alltmer osynliga UE med en tråkig vagnpark utan det egna firmanamnet synligt finns ju även i andra län. T.ex Uppsala län.
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 september 2012, 08:42:53 AM
En fundering: vem skall avgöra vilka företag som skall få mest gratispublicitet?
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Leyland skrivet 04 september 2012, 13:55:04 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 04 september 2012, 08:42:53 AM
En fundering: vem skall avgöra vilka företag som skall få mest gratispublicitet?

Jag tror inte något bussbolag känner något särskilt för, eller får nytta av, publicitet oaktat vad det är på detta forum.
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: KG skrivet 04 september 2012, 15:10:02 PM
Men vänta här nu lite...

Är inte avtalet som sådant att Fridströms inte får göra någon reklam? De kör åt Nobina och det får inte stå annat än Nobina på bussen samt att Nobina har totala ansvaret över allt Fridströms gör?
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2012, 17:23:34 PM
Vi lever nog i en värld där medlemföretagsdelägare och underentreprenörers företagsnamn numera alltmer sällan får stå utskrivna på de bussar som dessa många små företag kör linjetrafik med. Detta både i Jämtland, Uppland samt Stockholms län. Detta torde ju snarare ge medlemsföretagen och de stora operatörerna "gratispublicitet", för arbete som de mindre företagen utför.
I Jämtland åker man numera enbart med Centrala Buss trots att bussen ägs av Danielssons. Och i Nobinas UL-trafik åker man tydligen alltid med Nobina, då alla UL-gula underentreprenörer numera är väldigt osynliga.

Nej, nån gratispublicitet är det inte fråga om. Men helt vanlig publicitet och en gnutta uppmärksamhet för det stora arbete som alla de mindre firmorna faktiskt utför, det tycker inte jag alls är fel eller fult på något vis.
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 september 2012, 19:19:50 PM
Jag håller med om att företagen inte får den publicitet som de förtjänar, och det gäller alla företag. Gissar på att få Stockholmare vet att det är en Keolis-buss som de åker...


Däremot var det en annan admin på denna sida förklarade saken som följande en gång: (fritt från minnet) "det är många företag som hör av sig om hur de skall få se gynnsam exponering på buss-snack som möjligt. Vår 'policy' är att inte tillmötesgå dess krav". Det var därför jag blev lite fundersam! :)
Titel: SV: En händelserik timme vid Söderhalls trafikplats
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2012, 19:54:55 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 04 september 2012, 19:19:50 PM
Jag håller med om att företagen inte får den publicitet som de förtjänar, och det gäller alla företag. Gissar på att få Stockholmare vet att det är en Keolis-buss som de åker...

Ja, trafikhuvudmännens hårda krav på minimal företagsexponering kan vara bra för att få tydlighet, men drivs den för hårt skapar den andra nackdelar. Som t.ex att folk tror att trafikhuvudmannen driver all trafik i egen regi. Det jag reagerar på är att fler och fler deltagare i detta forum numera börjar få lite dålig koll på bussbranschen, som t.ex detta med att t.o.m. "bussnördar" verkar ha glömt att många mindre delägare i medlemsföretag samt underentreprenörer faktiskt existerar (och även växer). Jag kanske bara inbillar mig, men på nåt sätt känns det som att forumdeltagaren i gemen hade lite bättre koll förr.

Citat från: Carl Eric skrivet 04 september 2012, 19:19:50 PM
Däremot var det en annan admin på denna sida förklarade saken som följande en gång: (fritt från minnet) "det är många företag som hör av sig om hur de skall få se gynnsam exponering på buss-snack som möjligt. Vår 'policy' är att inte tillmötesgå dess krav". Det var därför jag blev lite fundersam! :)

Aha! Denna fråga är en helt separat sak, och har ännu inte genomförts på något vis. "Gynnsam exponering" på SvOF:s forum är något som föreningen SvOF (styrelse+medlemmar) själva får besluta om. De bilder som idag läggs upp tas ju av privatpersoner helt utan kommersiellt syfte, som det varit i detta forum i över 10 år nu.