Jag hittade ett par grönmålade manskapsbussar vid en gammal betongfabrik i Botorp i Karlskoga våren 1978. Enligt mina anteckningar skulle de ha tillhört Skånska Cementgjuteriet.
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/103-26.jpg)
Denna buss identifierade jag som fd NBJ nr 9, reg.nr T905, Scania-Vabis/Hägglund från 1949/50.
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/103-27.jpg)
Denna buss är en Volvo/Hägglund, troligen fd militärbuss.
Dom där bilderna skulle man satt upp på jobbet när det gnälls att boden man sitter i är dålig. Det är ju Skankas gamla logga bredvid dörren på första bussen. Jobbar åt dom sen lite drygt 20 år. Mvh Lars
...och min morbror jobbade åt dem åren 1954-1987. Jag har ärvt hans diplom därifrån för 33 års tjänst!
Hej! T 905 var en av tre (troligen) bussar i det tidiga utförandet med tvådelad bakruta hos NBJ. Observera att de här bussarna var ganska högbyggda med större (högre) fönster än som sedan blev det vanligaste. Chassierna var ScV 2B22.
Mvh Jan G
T902 var väl en systerbuss till T905. Även den blev manskapsbuss och fanns i närheten där jag fotade T905. Jag vet inte varför jag inte tog någon bild på även T902. Kanske stod den väldigt illa till. Vilken var den tredje bussen av samma typ? Var det T922?
Hittade nu anteckningar att Skånska Cementgjuteriet på sin tid köpte några begagnade militärbussar Volvo B616/Hägglund från 1952 för ombyggnad till manskapsbussar. Det är nog en sådan jag har bild på här ovan.
Jag är ganska säker på att det fanns en tredje buss och att den var T 922. Det där spörsmålet har kommit upp tidigare och minnet har aldrig varit helt kristallklart på den punkten. Förmodligen såg man sällan eller aldrig den bussen men T 902 och T 905 förekom regelbundet på linjer till Örebro.
Mvh Jan G