(http://www.bussmicke.se/TEMP/Fd_BL_212_HMW144_Follingbo_120829.jpg)
Tack för bilden Micke! Dom där har man åkt mycket i genom åren! Just den där ser väl hyggligt fräsch ut för sin ålder också.
Jag minns dom som lite slitna i inredningen på slutet, men när dom var nya var man imponerad. Bland annat kändes det som rejäl acceleration i motorerna, med den tidens mått mätt i alla fall. Ett stort problem var bara att dom beställdes med alldeles för många platser inklämda så det blev ordentligt trångt för benen.
Förresten, regnumret är HWM144. Du har nog råkat vända på två av bokstäverna i texten i bilden!
De är inte saknade däremot de Carrus vi fick samtidigt då Carrus tyvärr inte kunde bygga alla vagnar i tid så vart det några Säffle 208-212
Citat från: yngrot skrivet 03 september 2012, 20:59:21 PM
De är inte saknade däremot de Carrus vi fick samtidigt då Carrus tyvärr inte kunde bygga alla vagnar i tid så vart det några Säffle 208-212
Aha, så det var därför det blev några "udda" vid den tiden. Tack för info!
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 september 2012, 21:42:13 PM
Aha, så det var därför det blev några "udda" vid den tiden. Tack för info!
Som jag hörde det beställdes först 8 boggivagnar från Carrus (200-207) och sedan visade det sig att man behövde fem till. Tydligen hade BL först räknat med att klara sig med framför allt Wiimorna 108-117 (fd 248-257) men sedan kommit på att de behövde fler boggivagnar. Då var det Säffle som snabbast kunde leverera dem och därför blev det Säffle. 208-212 levererades först på hösten för det trafikupplägg som började i juni 1995. Dock behövdes färre vagnar under sommaren så det var inget stort problem.