Jag vet inte om detta är rätt forum, men...
Jag undrar om någon vet vilka möjligheter det finns att få jobb som chaufför av turistbussar. Jag körde buss ett par år för drygt trettio år sedan och har alltså ett gammalt busskörkort. Har efter det jobbat inom media i alla år. Men jag inbillar mig att det skulle vara roligt att köra turistbuss. Jag räknar med att kunna ordna nödvändiga tillstånd, övningskörning etc.
Jag är inte intresserad av ett fast jobb utan vill kunna ta körningar när det finns möjlighet och behov hos olika företag, max upp till en halvtid och jobba med detta ett par år tills pensionering. Jag är nu 59 år och bor i Göteborg. Är det någon vet något om denna arbetsmarknad? Skulle en sådan som jag vara intressant överhuvudtaget eller är jag helt rökt på detta område?
Jag har talat med några bolag och fått lite positiv respons. Men det känns ändå lite osäkert. Så om någon kan ge lite information vore jag tacksam.
Redaktör och chaufför
Är det verkligen ingen som har någonting att säga om möjlighten att köra turistbuss? Jag vill bara veta om detta är en idiotisk tanke från min sida eller om den är genomförbar.
Tar bussbolagen in extrachaufförer överhuvudtaget? Ska man ha 100-års erfarenhet för att komma i fråga? Hur rekryteras nya chaufförer?
Alla upplysningar är bra upplysningar!
Hallå
Kan ju bara svara på hur det går till på Bergkvarabuss i Karlskrona. Dom flesta kör linjetrafik här o rekryteras in till beställningstrafiken det hållet. Börjar oftast med mindre beställningar o får sen visa vad dom går för. Även via skolbusstrafik. Ett tips är att skaffa körvana genom att börja köra linje. Här kan du också pröva dig fram om du tycker om att köra buss. Faktum är att det är ett jobb som man antingen älskar eller hatar. Finns inget mittemellan. Viktigt att vara självständig o kunna fatta o lösa problem som kan dyka upp. Hoppas detta var till någon hjälp
//Pär
Jag tror att det är bäst att kontakta något eller några av de bussbolag som kör beställningstrafik i Göteborg (det är väl där du vill jobba) om deras behov och om de är intresserade av en förare med din bakgrund. Har du inte kört buss på 30 år ligger du dock nog rätt risigt till. En absolut förutsättning förutom D-körkort är att du på egen bekostnad skaffar dig yrekskompetensbevis (YKB), digitalt förarkort och så småningom är beredd att gå den obligatoriska utbildning på 35 timmar vart femte år för att få behålla YKB. Ett läkarintyg sitter nog inte heller i vägen att du är fullt frisk och har fullgod syn (med eller utan glasögon/linser).
Vill man något brukar man lyckas men det krävs mycket jobb (och pengar) från din sida innan du kan köra buss som extraanställd turistbussförare. Men jag känner några som faktiskt efter ett långt yrkesliv i en helt annan bransch har börjat köra buss vid din ålder. Och de trivs!
Det är bara inte att skaffa de tillstånds som behövs. Turistbussförare är så mycket mer, man ska kunna lite om mycket vara social. De som är 100 har mycket trevliga år framför sig på vägarna.
Ett bra sätt att komma in i turistresebranschen är att följa med på ett antal bussresor och se hur det fungerar och sedan börja som andreförare tillsammans med en erfaren förare.
Tack för alla svar. Det är kul att så många engagerade sig för dela med sig av sina råd. Nu har jag gjort slag saken. Slutat på mitt jobb efter 29 år och ska försöka komma igång som turistbusschaufför. Vi får se hur det går!
Citat från: grön express skrivet 01 september 2012, 19:56:20 PM
Tack för alla svar. Det är kul att så många engagerade sig för dela med sig av sina råd. Nu har jag gjort slag saken. Slutat på mitt jobb efter 29 år och ska försöka komma igång som turistbusschaufför. Vi får se hur det går!
Ja, det är bara att önska lycka till!
Med rätt inställning kommer man långt om än inte hela vägen till ett YKB och en anställning. ;)
Det kommer att gå bra!! 59 år är en mogen och passande ålder! Du står på topp i livet just nu vad gäller kunskap och erfarenhet som kommer att vara till stor hjälp!
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 september 2012, 10:08:14 AM
Jag tror att det är bäst att kontakta något eller några av de bussbolag som kör beställningstrafik i Göteborg (det är väl där du vill jobba) om deras behov och om de är intresserade av en förare med din bakgrund. Har du inte kört buss på 30 år ligger du dock nog rätt risigt till. En absolut förutsättning förutom D-körkort är att du på egen bekostnad skaffar dig yrekskompetensbevis (YKB), digitalt förarkort och så småningom är beredd att gå den obligatoriska utbildning på 35 timmar vart femte år för att få behålla YKB. Ett läkarintyg sitter nog inte heller i vägen att du är fullt frisk och har fullgod syn (med eller utan glasögon/linser).
Vill man något brukar man lyckas men det krävs mycket jobb (och pengar) från din sida innan du kan köra buss som extraanställd turistbussförare. Men jag känner några som faktiskt efter ett långt yrkesliv i en helt annan bransch har börjat köra buss vid din ålder. Och de trivs!
Det behövs formellt inte något YKB för att börja köra igen efter 30 år. Trådstarten har "hävdvunna rättigheter" till 2015-09-09 oavsett körvana i närtid. Därefter obligatorisk YKB-fortbildning.
Citat från: M684 skrivet 03 september 2012, 21:39:26 PM
Det behövs formellt inte något YKB för att börja köra igen efter 30 år. Trådstarten har "hävdvunna rättigheter" till 2015-09-09 oavsett körvana i närtid. Därefter obligatorisk YKB-fortbildning.
2015 ska det vara klart. Han kan inte börja utbildningen efter det datumet utan då ska han ha gått alla 35 timmarna.
Sen om han vill köra utomlands där ykb krävs innan 2015 så måste han ju gå tidigare.
Sent from my iPhone using Tapatalk