Hej !
För mig verkar det vara en virrig numrering av vagnparken, finns det någon logik i det hela, vet någon hur det förhåller sig ??
Mvh Peter Ö
Det finns ingen logik. Det är mobitex radionummer som har en "ägarsiffra" .
Detta gäller fö flera BiV företag. Kanske kan Patrik H reda ut lite mera.
När företagen blev många inom BIV uppstod ett problem då fordon skulle matas in i trafikledningssystemet, vilket förutsätter att fordonsnummer är unika hos varje entreprenör (alltså BIV i det här fallet). Därför sammanställdes ett system med nummerserier där varje åkare skulle kunna använda sina interna fordonsnummer som slutsiffror. BIV-fordonsnumret som sådant är alltså inget radionummer. Däremot är och var trafikledningssystemet sammankopplat med mobitex, och eftersom det fanns tillräckligt många disponibla abonnentnummerserier i mobitex var det enklast att låta fordonsnumren överensstämma med slutsiffrorna i abonnentnumret - dvs abonnent 301422 = BIV fordon 1422 = Leja 22.
För att inte allokera ett litet antal nummer i många spridda abonnentnummerserier fick flera åkare samsas om vissa serier, t ex har Strömstad-Tanum 1101-1119 där Söne sedan tar vid med 1120 och uppåt.
Det som kan göra det hela ologiskt eller virrigt är att man inte inkluderat alla fordon i numreringen. Man kan tycka att det mest rimliga hade varit att man från BIV centralt drivit igenom att alla fordon som används i trafik där BIV är entreprenör ska ha ett unikt nummer, men nu har endast de fordon som använts i trafikledningssystemet för Göteborgs regiontrafik numrerats såhär, vilket ju innebär att Söne exempelvis har fordon i trafik för Västtrafik genom BIV som har nummer utanför 11-serien. Det mest ologiska har dock bara börjat, då det nu införs ett par nya system inom Västtrafik som förutsätter entreprenörsunika fordonsnummer. Då har man från BIV centralt hittat på ännu ett numreringssystem, som för vissa åkare överensstämmer med de unika nummer de redan har, men för somliga har helt andra inledande siffror.