Citat från: Bussmicke skrivet 26 augusti 2012, 15:07:06 PM
Hur gick det där till?
Det är ju en plastbuss. Nåt underdimensionerat fäste har väl släppt.
Detta händer inte lika ofta på bussar som är ordentligt tillverkade i metall. T.ex denna modells föregångare... ;)
Har nog visat dessa bilder förut, men detta med 'tappad haka' drabbade även mig för ett par år sedan i Kista när jag var ute med en av de gamla Sundsvallsvagnarna ... Av datumet att döma så var detta under Veolia/Connex tid sista månad på Råsta så underhållet var väl si och så.
Frontluckan släppte, men inte heller säkerhetslinan höll (då den bara var fastlimmad på insidan) och helt sonika stod man där. Ingen servicebil i sikte så det var bara att köra stuva in luckan längst bak, be folk hålla sig lite ur vägen (då luckan var ganska lortig på insidan) och snacka med trafikledningen så man fick vagnbyte i Spånga. Sen drog man på sig pokerfacet och körde... :P
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Road%20vehicles%201%20zu%201/DSC00077.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/Road%20vehicles%201%20zu%201/DSC00079.jpg)
Denna careta hamnade väl sedan i Hornsberg, men jag vet inte om den nu återkommit till Råsta och tagits över av Arriva.
Citat från: Nico skrivet 26 augusti 2012, 18:41:53 PM
Denna careta hamnade väl sedan i Hornsberg, men jag vet inte om den nu återkommit till Råsta och tagits över av Arriva.
Just denna individ är iaf övertagen av Arriva, enligt CBR. Annars har ju Scania OmniCity länge varit en bussmodell som hjälpt spårvägsförespråkarna att visa fördelarna med spårvagnars komfort. Visst är vi duktiga på att bygga busskarosser i Sverige? ;)