en incident som inträffade i Vallåkra utanför Helsingborg.
En liten fråga jag har ang detta, finns det bussar vars parkeringsbroms inte fungerar när man stänger av huvudströmmen??
http://hd.se/skane/2012/08/24/manskliga-faktorn-bakom/ (http://hd.se/skane/2012/08/24/manskliga-faktorn-bakom/)
Vilken Berkvarabuss var detta?
Nej dom menade dörrbromsarna. Dom fungerar oftast inte utan huvudströmmen på. Parkeringsbromsen fungerar alltid.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ytterligare en reporter som inte har koll på läget...
Man tycker att p-bromsvarningen/grindsummern borde börjat tjuta när föraren lämnade förarplatsen.....
Om nu bussen i fråga har förargrind.. men även om summer finns kan den ju gå sönder.. eller som det var förr i Borås när bussar börja rulla och det visa sig att summer var bortkopplad .
"Chauffören gjorde en tvärnit som gjorde att min yngsta dotters säkerhetsbälte gick av och hon flög med ansiktet in i sätet framför. "
Något som man borde utreda om det verkligen skett. (För mig låter det inte som särskilt troligt ifall inte bältet var väldigt sönder innan)
Citat från: yngrot skrivet 25 augusti 2012, 20:44:57 PM
Om nu bussen i fråga har förargrind.. men även om summer finns kan den ju gå sönder.. eller som det var förr i Borås när bussar börja rulla och det visa sig att summer var bortkopplad .
Ja, visade det sig inte rentav ha varit så vid båda incidenterna med Kvarngatan och Viskan, både den i början av 90-talet och den 2005?
Citat från: Jo skrivet 25 augusti 2012, 22:03:21 PM
"Chauffören gjorde en tvärnit som gjorde att min yngsta dotters säkerhetsbälte gick av och hon flög med ansiktet in i sätet framför. "
Något som man borde utreda om det verkligen skett. (För mig låter det inte som särskilt troligt ifall inte bältet var väldigt sönder innan)
Jag vill nog ändå påstå att det finns en del luriga modeller av säkerhetsbälten där man lätt tror att man spänt fast bältet, men där man efter ett tag inser att man skulle ha tryckt ner spännet lite längre, tills det hörs "klick". Jag har av den här anledningen vid några tillfällen plötsligt "lossat" från som jag trodde fastspänt bälte i någon kurva eller vid någon inbromsning. Men det är inte särskilt vanligt. Det vore nog i alla fall bra om man tar en extra funktionskoll på bältena i den nu inblandade bussen.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 augusti 2012, 22:34:20 PM
Ja, visade det sig inte rentav ha varit så vid båda incidenterna med Kvarngatan och Viskan, både den i början av 90-talet och den 2005?
Hur det var 2005 vet jag inte men de tidigare vet jag att summer var bortkopplad . Därför infördes en ytterligare säkerhetsanordning så motor ej kan stängas av innan p-bromsen är dragen
Citat från: yngrot skrivet 25 augusti 2012, 20:44:57 PM
Om nu bussen i fråga har förargrind.. men även om summer finns kan den ju gå sönder.. eller som det var förr i Borås när bussar börja rulla och det visa sig att summer var bortkopplad .
Precis! Det är nog värt att notera till alla på forumet att det ju finns gott om bussar som har dörrbroms, men inte förargrind. Det finns faktiskt inga lagkrav på att man måste kombinera dörrbromsen med en förargrind.
Citat från: yngrot skrivet 26 augusti 2012, 16:00:02 PM
Därför infördes en ytterligare säkerhetsanordning så motor ej kan stängas av innan p-bromsen är dragen
Avstängningsspärr! Det var ändå en genomtänkt säkerhetsfunktion, som jag gärna skulle kunna se som framtida lagkrav! Bättre än "Råstabromsen", sumrar och andra "hängslen på livrem" man sett genom åren.
...om man glömt "dra parkeringsbromsen" på dom nya led- och hybridbussarna i Göteborg när man slår ifrån matningen löses automatiskt spärrventilen ut och det börjar larma och varna så det står härliga till. Det var väl en alldeles superb lösning på problemet. :D :)
Minns jag rätt var det en förare som omkom på Linjebuss Partille för några år sen för att grindsummern inte fungerade som den skulle. Föraren glömde dra handbromsen och gick ut. När föraren slog ifrån huvudströmmen i luckan fram började bussen rulla framåt och föraren blev klämd mellan två fordon. Det lutar lite på depån där bussarna stod. För mig det var en Volvo B10M ledbuss.
Rikard
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 26 augusti 2012, 19:29:20 PM
...om man glömt "dra parkeringsbromsen" på dom nya led- och hybridbussarna i Göteborg när man slår ifrån matningen löses automatiskt spärrventilen ut och det börjar larma och varna så det står härliga till. Det var väl en alldeles superb lösning på problemet. :D :)
Keolis Nacka-Värmdös Volvoboggibussar har en sådan funktion. Stänger man av motorn innan man dragit parkeringsbromsen tjuter det och spärrventil slår till, dessutom slås varningsblinkers på. Helt rimligt, men då tycker jag att larm och varningsblinkers borde stängas av så fort man dragit parkeringsbromsen igen. Som det är idag är det jättesvårt att få bussen att sluta låta och blinka igen efter att man råkat göra saker i fel ordning.
Citat från: Andy skrivet 27 augusti 2012, 14:40:27 PM
Keolis Nacka-Värmdös Volvoboggibussar har en sådan funktion. Stänger man av motorn innan man dragit parkeringsbromsen tjuter det och spärrventil slår till, dessutom slås varningsblinkers på. Helt rimligt, men då tycker jag att larm och varningsblinkers borde stängas av så fort man dragit parkeringsbromsen igen. Som det är idag är det jättesvårt att få bussen att sluta låta och blinka igen efter att man råkat göra saker i fel ordning.
Volvo standard! Larmar snabbt och tydligt, men för att återställa krävs olika procedurer. >:(
Samma med summern för dörrgrinden som genom tiderna behövt återställas med en knapp i taket istället för att bli tyst direkt då man stänger grinden. Eller samma procedur för summern som larmar om man har växel och parkeringsbroms i samtidigt på bl.a B9S & B9RLE. När man drar i handbromsen med växeln i D-läget så låter det; men det blir (märkligt nog) inte tyst automatiskt om man då lossar parkeringsbromsen. Nej, för att få det (någorlunda) tyst måste man lossa säkerhetsbältet för att sträcka sig upp och tycka in en knapp i taket...