Vilka vagnar är det man har? Visst kommer dessa från Uppsala men hann de rulla där innan flytten till Norrtälje? De var väl åtminstone gula när de lämnade fabriken? :)
7605-7608. Alla fyra är röda och alltid stationerade i Hallstavik, möjligtvis tänka för att höja delstandarden på 639, men rullar ibland även på bl.a 641 och 643 av omloppstekniska skäl.
Tydligen har dessa fyra samma trådlösa internet som alla blåbussar på 676 & 677 har, vilket fick lokaltidningen att skriva: "Nu finns wifi även på linje 639". Tyvärr glömde man bort att i tidningen berätta att de fyra bussarna med wifi bara utgör c:a 30-35% av det totala antalet fordon på linje 639, vilket man nu tvingas berätta för resenärer som tolkat artikeln lite för positivt. Men vem vet, kanske det blir wifi även på de övriga 639:orna i framtiden?
Ja de levererades till Uppsala i gul färg men gick aldrig i UL trafik. Första trafikinsats för de flesta var extra trafiken i Roslagen vid midsommar.
Det som jag förundras över är att man skickade iväg dessa men att man nu har stor vagnbrist.. Fattar inte hur man tänkte där...
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 27 augusti 2012, 21:09:53 PM
Det som jag förundras över är att man skickade iväg dessa men att man nu har stor vagnbrist.. Fattar inte hur man tänkte där...
//Jacob
Kan man ju tycka. Men man dimensionerar ju fordonsparken efter behövda omlopp + reserv. Man får väl ändå förmoda att vagnbristen beror på en del barnskjukdomar hos levererade vagnar och inte pågrund av att man har för få vagnar för uppdraget. Sådana inkörningsproblem dimensionerar man ju aldrig för och generellt är ju nyare bussar betydligt mer driftsäkra än om man kör med en gammal vagnpark. Fast det är klart - i den bästa av världar skulle väl en entreprenör ladda upp med lite extra reserver vid stora fordonsinköp. Men det kanske vore att ha både bälte och livrem...
Eller att samtliga omflyttade vagnar ännu inte har kommit i trafik efter rekonditionering.