Hej
Det fanns en buss på Laxå garaget som körde mellan Laxå - Askersund ibörjan på 80- talet med en samma förare som körde hela tiden finns det någon som vet vilken sorts buss det var och har en bild?
Vilka bussar hade Munzing trafik och körde med, gärna bilder?
mvh Stefan P
Ps. Länsbussarna i Örebro Län
Jag har följande noteringar om bussar som togs över av Länsbussarna i Örebro från Trafik AB O Müntzing i Askersund.
I tur och ordning i den mån det är känt: Müntzings nummer, Länsbussarnas nummer, fabrikat, årsmodell, chassinummer, dörr och vidare öde.
469 KHD 575 Mercedes-Benz O303/9R Drögmöller 1978 3011001-1008153 1+0+1 > 1986 t Holmgrens Buss, Pålsboda
470 JGP 081 Mercedes-Benz O303/14 1976 3012641-3002490 1+0+1 > 1986 t Larsson Busstrafik, Dyltabruk
1 471 T 637/DZK 547 Mercedes-Benz LP608/36 Thor 1966 3140511-1605244 0+1+0 > 1986 t Nils Tomas Adolfsson, Sköllersta
2 472 HCX 605 Mercedes-Benz O309D 1974 3093701-0016403
3 473 BCW 840 Mercedes-Benz O309D 1973 3093701-0016403 > 1983 t Jonny Kurt Inge Blomkvist, Hjo
4 474 KNR 565 Mercedes-Benz O309D/35 1981 3093821-0395448
5 475 DXD 977 Mercedes-Benz LPLO1013 VBK 1980 3185521-4631688 0+1+0
6 476 KYZ 178 Volvo B6F-385 Ajokki 1981 500 0+1+1
477 CHH 583 Mercedes-Benz L306D 1977 6061451-3235354
478 HYD 924 Hanomag-Henschel F30 1974 6041451-320129 Skrot 1986-09-05
470 JGP081 såldes till Curt Pålsson Busstrafik i Dyltabruk (inte Larsson).
Bussen som gick dagligen mellan Laxå och Askersund med samma chaufför torde ha varit Länsbuss 365 Volvo VBK inköpt med företaget Larsson Buss (i Laxå). Bussen skrotades, ev i Odensbacken, och motorn hamnade sedan i Länsbuss 345 Volvo Säffle. Chauffören hette Göte.
Mvh Jan G
Länsbuss 477 kom sedan till Odensbacken där den användes för div interna körningar, hållplatsturlisteuppsättningar och sånt. En gång hade jag den med släp och fraktade en hållplatskur till Blixterboda (tror jag). På returen fick jag en bussmotor från Lindesberg. Varje dag åkte ett antal blårockar (verkstads- och garagepersonal) likt en fångtransport i den bussen från garaget i Odensbacken till matbespisningen i Odenskolan. Denna buss var ett evigt reparationsobjekt. Bromsjusteringen var ämnad för en urmakare. Rätt som det var blev den strömlös och fick rullas igång.
Mvh Jan G
Karossfabrikatet på buss 476 skall vara Ajo-Kii. Det var väl något sorts samarbete mellan Ajokki och Kiitokori.
Mvh Jan G
Hej
Bussen som gick dagligen mellan Laxå och Askersund är väl LB 365 och det chauffören hette Göte det stämmer bra det med och när någon annan körde vart det problem för Göte visste vart alla skulle av, ingen tryckte på stannar knappen.
Vilka linjer körde Muntzing?
Körde Åmmebergs buss åt Länstrafiken och fanns det något mer bolag som körde för Länstrafiken i de södra länsdelarna?
Vilka var Larsson buss i Laxå och har det funnits andra buss bolag runt omkring Laxå?
mvh Stefan P
Citat från: bilomnibussen skrivet 27 augusti 2012, 09:42:20 AM
Karossfabrikatet på buss 476 skall vara Ajo-Kii. Det var väl något sorts samarbete mellan Ajokki och Kiitokori.
Mvh Jan G
Samarbetat var väl på den enkla nivån att Ajokki helt enkelt plockade in en befintlig Kiitokori-modell i sitt program, men under namnet AjoKii.
Citat från: Stefan P skrivet 27 augusti 2012, 17:51:06 PM
Hej
Bussen som gick dagligen mellan Laxå och Askersund är väl LB 365 och det chauffören hette Göte det stämmer bra det med och när någon annan körde vart det problem för Göte visste vart alla skulle av, ingen tryckte på stannar knappen.
Vilka linjer körde Muntzing?
Körde Åmmebergs buss åt Länstrafiken och fanns det något mer bolag som körde för Länstrafiken i de södra länsdelarna?
Vilka var Larsson buss i Laxå och har det funnits andra buss bolag runt omkring Laxå?
mvh Stefan P
Ett bolag som körde för Länstrafiken var Ehns busstrafik i Olshammar.
Sjömans Buss körde nog skolturer om det nu var för Länstrafiken eller upphandlat från skolor är jag osäker.
// Christer K
Müntzings körde Askersund-Vretstorp samt någon grenlinje till denna utifrån skolans behov. I övrigt körde de beställningstrafik, även ut på kontinenten för Europabuss. De hade också en rad småbussar i trafik för landstinget, särskoletransporter, ofta inne i Örebro.
Åmmebergs Buss fd Torsten Jakobsson fd Arvid Nilsson hade huvudlinjen Mariedam-Åmmeberg-Askersund. Under senare år körde Åmmebergs också en liten linje Närkesberg-Skyllberg med anslutning till linjen Askersund-Hallsberg. Närkesbergslinjen var en rest av det linjenät som tidigare kördes av Skyllbergs Omnibus. Det bolaget övertogs av SJ men inte linjen till Närkesberg som tänktes bli nedlagd. Närkesbergslinjen drevs då vidare av Sigvard Falkenström, Närkesberg, eftersom bygden höll på att bli utan bussförbindelse, särskilt skolbarnen. Falkenström överlät till Åmmebergs Buss.
I Laxå startade Ivan Andersson busstrafik i senare delen av 20-talet. Övertogs under slutet av 60-talet eller början av 70- av Yngve Helge som sedan sålde till Larsson Buss i Kumla och blev föreståndare för trafiken. Övertogs sedan av Länsbussarna. Numera sedan länge är Weidermans Buss entreprenör i såväl Laxå som hela Askersundsområdet med undantag av turer på linje 629 som körs från Motala. Den linjen trafikerades tidigare i sin helhet av A. Adamssons Bussbolag i Medevi.
Linjebuss hade en linje från Karlsborg eller Undenäs via Tived till Askersund. Lades troligen ned i slutet av 60-talet. Därefter kördes linjen Tived-Askersund med en liten taxibuss, minns just nu inte vad företagaren hette men hade adress Mosshult, Laxå.
Mvh Jan G
Hej
Tack för alla intressanta svar. Jag har dock en fundering kvar vem körde till Zinkgruvan?
mvh Stefan P
Zinkgruvan ligger efter linjen Mariedam-Åmmeberg-Askersund. Se tidigare svar.
Mvh Jan G