Att "strypa" bussar är till gagn både för miljö och för trafiksäkerhet var alla överens om.
Men...
Är det tillåtet att "strypa" fordonet så att maxhastigheten blir t ex 95 km/h?
100 km/h är ju ett EU-direktiv = tvingande för alla...
Vi kom inte på någon lösning på frågeställningen...
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 06:20:31 AM
Att "strypa" bussar är till gagn både för miljö och för trafiksäkerhet var alla överens om.
Men...
Är det tillåtet att "strypa" fordonet så att maxhastigheten blir t ex 95 km/h?
100 km/h är ju ett EU-direktiv = tvingande för alla...
Vi kom inte på någon lösning på frågeställningen...
Nettbuss och väl även Swebus (Express) stryper sina bussar vid 90 km/tim så det måste ju rimligen vara tillåtet. För bussar som bara går i Sverige är det ju heller aldrig tillåtet att köra fortare än 90.
Bara för ett fordon får gå i 100km/h så måste det ej kunna det. Åkerier etc har rätt att stypra fordonen enligt gällande lag, Många åkerier stryper lastbilar på 80-85 km/h
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.
Det finns vad jag vet inget förbud mot att strypa ett fordon så att det går långsammare. I så fall skulle A-traktorer inte få förekomma. Däremot finns det regler om att ett fordon måste klara minst 40 km/tim för att få köras på motorväg (inte heller moped klass 1 får köra på motorväg). Det finns dock inget krav på att man verkligen kör över 40 km/tim även om det i viss mån regleras i trafikförordningen som säger följande: "En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.
Man kan ju inte ha lagar om allt. Det enda EU-direktivet säger är att en buss får gå maximalt 100km/h inte att den måste gå så fort.
GUB har ju bussar som endast går i 70 och dom nya är strypta till 80.
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 08:55:06 AM
Att hastigheten är 80 respektive 90 km/h är en sak, men var finns lagstödet i att strypa motorn från 100 km/h.
Finns inget lagstöd heller att fordon måste gå i 100 då den svsnka hastighets begränsingen gäller och det är 90 km/h för buss dock får fordon framföras långsammare än laglig hastighet. Många styper inte bara för miljön skull utna just för det att många förare slår plattan i botten och därigenom i folks ögon blir busar
Däremot finns det stränga krav på bussar som är godkända för att köras i 100 på kontinenten, krav både på acceleration och annat.
Men ett EU-direktiv är tvingande lagstiftning.
De nationella lagarna får inte avvika från det, vad jag vet...
Har någon kraft o ork att kolla vad som gäller.
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 10:30:30 AM
Men ett EU-direktiv är tvingande lagstiftning.
De nationella lagarna får inte avvika från det, vad jag vet...
Har någon kraft o ork att kolla vad som gäller.
Menar du (eller dina kolleger) alltså att alla bussar måste kunna gå minst i 100 km/h?
Min kollega menar att bussen ska kunna gå i 100 km/h, men inte fortare.
Nationell lagstiftning (I sverige max 90) gäller vad gäller maxhastighet.
Citat från: Wetjo skrivet 23 augusti 2012, 10:51:22 AM
Min kollega menar att bussen ska kunna gå i 100 km/h, men inte fortare.
Nationell lagstiftning (I sverige max 90) gäller vad gäller maxhastighet.
För att få Tempo 100 märket och en del andra lokala märken gäller just detta men inte annars.
Det är alltså inte olagligt att tätortsbussar bara är växlade för typ 70 km/h, det bestämmelsen avser är att bussen inte ska kunna köras fortare än 100 km/h
Din kollega försöker väl bara att argumentera för att försöka få verkstadspersonalen att ändra inställningen...
Fråga din kollega VEM han anser att det är som bryter mot VILKEN regel?
Fordonsägaren?
Tillverkaren?
Lagstiftaren?
Och på VILKET SÄTT?
Får fordonsägare inte ställa ned fartbegränsningen på sitt fordon?
Är det förbjudet att tillverka fordon med fartbegränsare som kan ställas in på mindre än 100 km/h?
Eller innehåller det svenska regelverket någon EU-regelvidrig föreskrift om att bussar SKALL spärras vid en lägre hastighet än 100 km/h?
Det är väl egentligen två saker. En är ju vad maxhastigheten är för fordonen i respektive land. Den andra att EU också har krav på att bussar och lastbilar skall ha hastighetsbegränsade anordningar på max 100 km/h.
Det har funnits fall i EU som tagits upp, där den nationella lagstiftningen ställt högre krav och därmed diskriminierat fordon/åkerier från andra länder som haft 100 som gräns. Att göra på så sätt är förstås i strid emot EU-direktivet. Det finns dock inget som hindrar den lokala åkaren/bussbolaget att självmant välja en lägre hastighetsgräns för sina fordon. Då är det givetvis en annan sak och inget som EU lägger sig i.
Lte O.T kanske men i början på sommaren pratades det i media om att Regeringen föreslagit en lagändring inom kort, så att det ska vara tillåtet för bussar att köra 100 km/tim i Sverige (givetvis där hastighetsgränsen är just 100 eller mer). Detta för att underlätta för t.ex expressbusstrafiken. Fast detta hade ju inte så mycket med grundfrågan om lagstöd eller inte för strypning.
/MrH
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2012, 08:20:49 AM
Nettbuss och väl även Swebus (Express) stryper sina bussar vid 90 km/tim så det måste ju rimligen vara tillåtet. För bussar som bara går i Sverige är det ju heller aldrig tillåtet att köra fortare än 90.
Med tanke på att jag väldigt ofta blir omkörd av Swebus så är jag ganska tveksam att deras bussar är strypta till 90km/h?
En tanke som dök upp helt utanför diskussionen...
Om bussen är typgodkänd med utväxling o hastighet osv, måste den inte typas om då?
OM den stryps, menar jag...
Citat från: Wetjo skrivet 24 augusti 2012, 12:37:34 PM
En tanke som dök upp helt utanför diskussionen...
Om bussen är typgodkänd med utväxling o hastighet osv, måste den inte typas om då?
OM den stryps, menar jag...
Det göres nog innan reg besiktningen
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 23 augusti 2012, 21:22:10 PM
Med tanke på att jag väldigt ofta blir omkörd av Swebus så är jag ganska tveksam att deras bussar är strypta till 90km/h?
95-99 km/t är toppfarten, beroende på modell.
Våra är strypta på 90 . De äldre som vi har/hade på linje 700 var strypta på 100 .. (2263-2265 )
Jag tror att det är detta direktiv som avses:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0006:SV:HTML
Man skulle kunna tolka Artikel 2 som att hastighetsbegränsaren måste vara inställd på precis 100 för buss. Men i Artikel 6 står också att hastighetsbegränsare inställd på 100 inte behövs för bussar "som är konstruerade så att de inte kan köra fortare än" 100 km/h. Om en hastighetsbegränsare inställd på 90 gör att det kravet är uppfyllt vet jag inte.
Hursomhelst är ju solklart syftet med direktivet att förhindra att tunga fordon kör för fort, och att inget EU-land har strängare eller mer tillåtande regler för detta än något annat.
Dessutom står det att fordon som "används uteslutande för kollektivtrafik i stadsområden" är undantagna från alla krav på hastighetsbegränsare. Är förort stadsområde? Nacka? Värmdö? Roslagen?
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202009/TSFS_2009-18.pdf
TSFS 2009:18:
Högsta föreskriven hastighet
8 § Hastighetsregulatorn ska för buss vara inställd så att bussen inte kan
framföras med högre hastighet än 100 km/h. För lastbil ska
hastighetsregulatorn vara inställd så att lastbilen inte kan framföras med
högre hastighet än 90 km/h. För buss i kategori M3 med en totalvikt över
10 000 kg, och som tagits i bruk före den 1 januari 2005, får hastighetsregulatorn
dock vara inställd på högst 100 km/h.
15 § Kontroll av hastighetsregulator efter reparation av
hastighetsregulatorn eller sådan reparation av fordonet eller byte av däck
som påverkar hastighetsregulatorns föreskrivna funktion eller efter brytande
av föreskriven plombering ska ske med avseende på följande krav för
godkännande.
//...//
2. Hastighetsregulatorn ska vara anpassad till fordonet och vara inställd
på den högsta hastigheten som föreskrivs för fordonet i 8 §.
Den sista punkten torde innebära att man inte får ställa ner hastigheten till 90. Men varför inte?
Citat från: Andy skrivet 24 augusti 2012, 18:48:56 PM
Dessutom står det att fordon som "används uteslutande för kollektivtrafik i stadsområden" är undantagna från alla krav på hastighetsbegränsare. Är förort stadsområde? Nacka? Värmdö? Roslagen?
All SL-trafik räknas inte som "trafik i stadsområde", utan lite mer avlägsna delarna (Täby, Norrtälje, Öregrund, Nynäshamn) räknas som närförorter till Stockholm, med närförortstrafik på linjer som t.ex 620, 639 och 676. Och nog känns det som att det borde finnas krav på hastighetsspärr på sådan förortstrafik.
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2012, 07:42:24 AM
All SL-trafik räknas inte som "trafik i stadsområde", utan lite mer avlägsna delarna (Täby, Norrtälje, Öregrund, Nynäshamn) räknas som närförorter till Stockholm, med närförortstrafik på linjer som t.ex 620, 639 och 676. Och nog känns det som att det borde finnas krav på hastighetsspärr på sådan förortstrafik.
Nu är det väl egentligen trafik i stadsområde enligt EU-direkt som avses. Vad nu det kan avse. Men man får väl anta att det också kan hänföras till klassningen av bussar. En buss av klass I räknas ju alltid som en stadsbuss. Klass II bör väl i princip då höra till en busstyp som bör ha hastighetsspärr.
Orsaken till regeln om hastighetsspärr förövrigt verkar väl vara att hänföra till färdskrivaren. Det tycks som att det kan bli fel där om man ändrar inställningen. Därav får man väl förstå Trafikverkets reglering av detta.
Citat från: Omnilasse skrivet 25 augusti 2012, 08:48:40 AM
Nu är det väl egentligen trafik i stadsområde enligt EU-direkt som avses. Vad nu det kan avse. Men man får väl anta att det också kan hänföras till klassningen av bussar. En buss av klass I räknas ju alltid som en stadsbuss. Klass II bör väl i princip då höra till en busstyp som bör ha hastighetsspärr.
Orsaken till regeln om hastighetsspärr förövrigt verkar väl vara att hänföra till färdskrivaren. Det tycks som att det kan bli fel där om man ändrar inställningen. Därav får man väl förstå Trafikverkets reglering av detta.
Flertalet bussar för förortstrafik är klassade som Klass 1 bussar, buss klass 2 kan sägas vara regionbussar med högre standard, ibland toalett men till skillnad från näraliggande klass 3 även erbjuda ett mindre antal ståplatser.
Buss klass 3 får inte ha ståplatspassagerare.
En stor del av B9S leveranserna till Trängselprojektet utgjordes om jag minns rätt av klass 1 bussar, klass 1 bussar behöver inte ha bälten men om bälten finns måste de användas
Om man läser EU-direktivet, står följande:
Artikel 2
Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som är nödvändiga för att säkerställa att de motorfordon i kategorierna M2 och M3 som avses i artikel 1 används på väg endast om de är utrustade med en hastighets- begränsande anordning som ställts in så att fordonens hastighet inte kan överskrida100km/h.
Det betyder väl att det är lagen, dock finns det inget lagrum för att det måste vara just 100km/h. Enskilt fordon kan säkert ha annan, av fordonsägaren, inställd maxhastighet, bara den inte överstiger 100km/h.
Sen kan man fundera på om problemet egentligen sitter längst fram till vänster på bussen, denna position innehas om man får tro de som förhandlar, en mycket kompetent, ansvarsfull och välutbildad förare med hög moral och högt säkerhetstänkande.
Resultatet är dock att av samhället gemensamt beslutade hastighetsgränser inte följs, då får man montera en pryl som hjälper samhället att följa sina fattade beslut. Detta då ovanstående inte gäller i många fall. ;D
Citat från: GDG skrivet 25 augusti 2012, 12:44:19 PM
Sen kan man fundera på om problemet egentligen sitter längst fram till vänster på bussen, denna position innehas om man får tro de som förhandlar, en mycket kompetent, ansvarsfull och välutbildad förare med hög moral och högt säkerhetstänkande.
Resultatet är dock att av samhället gemensamt beslutade hastighetsgränser inte följs, då får man montera en pryl som hjälper samhället att följa sina fattade beslut. Detta då ovanstående inte gäller i många fall. ;D
Sen kan man ju fråga vad det är som gör att hastighetsgränser inte följs? Är det pga att föraren skiter i gränserna eller är det för att dom som sitter inne i ett AC-kylt kontor lägger tider som inte fungerar i verkligheten?
Då har man ju dilemmat. Ska jag som förare köra fortare än jag får och komma i tid eller köra lagligt och få många arga resenärer till följd när man är sen?
Självklart ska ju svaret vara att man ska köra lagligt och komma försent men det finns ju förare som inte vill få arga resenärer som klagar och då kör man olagligt.