... åtminstone från juli och augusti i år.
Jag spenderade sommaren 2012 med att köra ersättningstrafik för spårvagn mellan Gamlestadstorget och Angered via Hjällbo, Hammarkullen och Storås och passade på att ta denna bild då jag väntade på min buss efter rast.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Gamlestadstorget/Gamlestad167.jpg)
Här lyckades jag att fånga alla entreprenörer som trafikerade Gamlestadstorget i somras. Veolia, längst till vänster, följt av Göteborgs Spårvägar (med Göteborgs Buss förare) trafikerade ersättningslinjen 8 medan Keolis-Busslink, längst till höger, trafikerade de linjer som de vunnit genom upphandling och som för tillfället förlängdes att gå till Gamlestadstorget under tiden som Angeredsbanan rustades upp.
Den 17 augusti var det så dags för undertecknad att göra min sista dag i Angereds kommundel, men det uppstod en liten incident. Man hann inte bli färdig med spårvägen och ett krisläge uppstod. Göteborgs Buss fick förlängt en vecka och Keolis-Busslink fick göra en insats för att, tillsammans med Göteborgs Buss och Terminal G, köra linje 8 medan en massa turistbussbolag fick rycka in och köra direktbussar till Angered Centrum.
Veolia tackade dock för sig, vilket medförde att undertecknad fick göra min sista dag den 17 augusti som planerat. Nu är det utbildning på avtal Göteborg Väster som gäller för mig, men min nyfikenhet medförde att jag gjorde ett besök på Gamlestadstorget för att se hur den nya trafiken utvecklade sig. Det lustiga är att det nästan blev samma vinkel och samma bussmodell längst till vänster i bild. Dock ej av samma årsmodell.
Här syns Terminal G:s Volvo B9S, Surte Buss (eller Trafik?) samt Keolis-Busslink i bild:
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Gamlestadstorget/Gamlestad208.jpg)
Förr och nu trodde det var en bild hur det såg ut förut för ett antal år sedan, då jag körde på GS fanns det bara en rundsväng och en eller två hpl lägen.
// Christer K
Tack för bilderna!
Skall bli spännande att se om de blir klara till helgen så att man får köra dit med vagnen någon gång...
Citat från: Christer K skrivet 21 augusti 2012, 23:23:23 PM
Förr och nu trodde det var en bild hur det såg ut förut för ett antal år sedan, då jag körde på GS fanns det bara en rundsväng och en eller två hpl lägen.
// Christer K
Den rundsvängen med hållplatslägen låg längre fram i bilden... Men är numera borta p g a bygget av ny pendeltågsstation... bilderna visar det område närmast Artillerigatan där det tidigare låg industrilokaler/gräsyta...
Citat från: Christer K skrivet 21 augusti 2012, 23:23:23 PM
Förr och nu trodde det var en bild hur det såg ut förut för ett antal år sedan, då jag körde på GS fanns det bara en rundsväng och en eller två hpl lägen.
// Christer K
Jo, tyckte väl att jag fick till rubriken på ett lite fyndigt sätt. :)
I övrigt verkar nu terminalen på torget bli långvarig för det verkar som att man nu ska dra en del industrilinjer dit. Vi trodde att man skulle riva terminalen igen efter den 18/8, men om den skall bli långvarig bör nog ljussättningen bli bättre. Det var mörkt där om kvällarna.
Citat från: AL skrivet 21 augusti 2012, 23:52:58 PM
Den rundsvängen med hållplatslägen låg längre fram i bilden... Men är numera borta p g a bygget av ny pendeltågsstation... bilderna visar det område närmast Artillerigatan där det tidigare låg industrilokaler/gräsyta...
Men byggboden som vi använde som rastlokal har väl stått där länge? Vilka busslinjer hade ändhållplats här tidigare?
Citat från: Svemicke skrivet 22 augusti 2012, 22:45:26 PM
Vilka busslinjer hade ändhållplats här tidigare?
Dom jag minns är 69:an och 78:n och sedan länge slopade 79:an men det kanske fanns flera.
Industrilinje som passerade var 167 och 168 , den som stannade var 166 gick mellan Centralen och Gamelstadstorget, linje 70 utgick här och till Gunnilsie via Hjällbo.
// Christer
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 augusti 2012, 00:16:34 AM
Dom jag minns är 69:an och 78:n och sedan länge slopade 79:an men det kanske fanns flera.
Vart gick linje 79 då?
Citat från: Christer K skrivet 23 augusti 2012, 05:55:34 AM
Industrilinje som passerade var 167 och 168 , den som stannade var 166 gick mellan Centralen och Gamelstadstorget, linje 70 utgick här och till Gunnilsie via Hjällbo.
// Christer
De gick väl till industrierna vid Marieholmsgatan, eller tog de vägen någon annanstans?
Citat från: Svemicke skrivet 23 augusti 2012, 21:59:53 PM
De gick väl till industrierna vid Marieholmsgatan, eller tog de vägen någon annanstans?
166 körde man via Gullbergsvass och slakthus området till Gamlestads torget och sedan åter igen. Buss linjen tillhörde Gårda.
167 gick till Bellevue och 168 till Skräpplekärr (Marieholmsgatan).
// Christer
Citat från: danneh skrivet 23 augusti 2012, 13:38:20 PM
Vart gick linje 79 då?
Mellan Angered Centrum och Gammelstadstorget.
Citat från: Christer K skrivet 23 augusti 2012, 22:22:51 PM
166 körde man via Gullbergsvass och slakthus området till Gamlestads torget och sedan åter igen. Buss linjen tillhörde Gårda.
167 gick till Bellevue och 168 till Skräpplekärr (Marieholmsgatan).
// Christer
Var 166:an en ringlinje?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 augusti 2012, 00:01:57 AM
Mellan Angered Centrum och Gammelstadstorget.
Hur? Via Hjällbo och Hammarkullen eller var det en snabbuss? Nog dags i så fall att införa den igen, för Angeredsborna var helnöjda med direktbussarna från i somras.
Linje 166 var ingen ringlinje, man körde fram och tillbaka samma väg, många ggr på ett pass.
Kommer inte ihåg till hundra men tror att linje gick mellan 6 - 9 och 14 - 18 m-f. De flesta industrilinjerna gick bara vissa tider eller så flera ggr om dagen, Volvo Torslanda, Götaverken och Arendal hade många industrilinjer även Volvo Tuve hade några linje till sig.
Linjerna gick direkt från de stora bostadsområdena, Bergsjön, Kortedala, Angred, Västra Förlunda för att nämna några.
// Christer K
79:an passerade Storås, Eriksbo och Hjällbo på vägen mellan Angered Centrum och Gammelstadstorget.
i slutet på 90 talet så gick 166 nått år hela vägen till skräppekärr från centralen och under ett år gick den o linje 165 i ringar centralen, marieholm, gamlestadstorget, redbergsplatsen, tingstadstunneln, brunnsbo, tingstadsmotet, ringön, centralen, 166medsols o 165 motsols vill minnas det var 98/99
Det där minns jag. Jag är säker på att upplägget med 165 och 166 började med hösttidtabellen 1996. Eftersom sträckorna bara trafikerades i rusningstid och att man lyckats få in de flesta av de mest trafikerade vägavsnitten var det nästan alltid stora förseningar. Det var antagligen därför som upplägget upphörde.
GDG, senare Swebus Kungälv trafikerade en linje 402 mellan Kungälvs Sjukhus - Kungälvs busstation - Bohus Centrum - Surte Centrum - Agnesberg - Gamlestadsvägen - Gamlestadstorget (Johan Gertssons Gata). Ett par turer på vardagar vad jag kommer ihåg. Linjen nedlades dock redan 1992. Numera har ju linje 402 en helt annan linjesträckning (Ale - Bäckebol - Lindholmen - Eketrägatan).