Busstidningen avslöjar hur Arriva kunnat lägga ett så lågt bud på trafiken som de tar över i SL-området.
http://www.busstidningen.se/2012/08/20/rosor-i-massor-nar-arriva-tog-over/
Läs kommentarerna. Med 13 000 resenärer per avgång måste man ju få mycket god lönsamhet.
:D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2012, 22:30:21 PM
Busstidningen avslöjar hur Arriva kunnat lägga ett så lågt bud på trafiken som de tar över i SL-området.
http://www.busstidningen.se/2012/08/20/rosor-i-massor-nar-arriva-tog-over/
Läs kommentarerna. Med 13 000 resenärer per avgång måste man ju få mycket god lönsamhet.
:D
Lär blir fasansfullt trångt dock :D
Är nog någon som räknat något tusental fel antar jag.
CitatResenärernas bästa idé belönas med ett SL Access-kort som gäller ända till 2020.
Det var inte dåligt
Det skall kanske vara 4600 avgångar per dag i stället för per år?!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 22 augusti 2012, 07:30:05 AM
Det skall kanske vara 4600 avgångar per dag i stället för per år?!
Då skulle man givet att siffran 61 miljoner för antalet resenärer per år är korrekt ha lite drygt 36 resenärer per avgång i snitt. Lite i lägsta laget dock kanske med tanke på att det är mycket tåg inblandade. Men om man menar det är 4600 avgångar per dag måndag-fredag blir det inte helt orimligt. Antalet avgångar lördagar och söndagar blir förstås färre vilket höjer snittsiffran.
Problemet i den här frågan är att den största resandeökningen som måste till är tvungen att ske utanför maxtimmen fm/em i annat fall tar behovet av ytterligare resurser ut intäktsökningen.
Att öka under lågtrafik är inte helt enkelt
Nu är det ju också - om vi ska ta den frågan - något svårt att beräkna uppgifterna om Arrivas bud, eftersom det ju inte är något fast pris som i övriga upphandlingar. För busstrafiken Norrort har ju SL i anbudsförutsättningarna räknat med att resandet skall minska årligen. Där finns förstås en viss marginal. Även i att se över extrabussar etc. Det är ju dock svårt därför att bedöma Arrivas bud genom att bara jämföra med hur de andra räknat. Eftersom alla ju är rätt ovana med att räkna på en så pass stor upphandling på detta sätt.
Man har ju ofta från bussbranschen pekat på att större flexibilitet från operatören skulle kunna minska kostnaderna med omkring 20 procent - även om man i just SL området haft relativt stor frihet ändå. När det gäller både Brommadelen och Norrort skulle jag själv säga att det iaf när det gäller busstrafiken finns en hel del luft när det gäller turutbudet i högtrafik. Samtidigt är ju en utmaning att man måste uppfylla vissa kvalitetskrav (både mer formella (antal stående passagerare) och ur kund nöjd index. Även om effektiviseringar är motiverade kan de ju ibland annat leda till mindre kundnöjdhet.
Jag tycker det skall bli intressant att se hur Arriva lyckas. Det är ju ändå en tillräckligt stor koncern för att klara av om man lagt sig något lågt. Framförallt kommer det ju ta ett antal år innan man eventuellt börjar göra pengar på dessa avtal!
Det finns en hemlighet med Arrivas till synes låga pris. Den är ännu välbevarad. Grundbulten i upphandlingen e20 var dels att operatören skulle få en viss frihet i att planera linjesträckningar och turtäthet, dels att operatörernas intäkter till 100% skulle baseras på antalet betalande resenärer.
Nu har det dock visat sig att Arriva och SL gjort upp om att istället för betalande resenärer basera intäkterna på antalet resande. Detta innebär en väsentlig skillnad eftersom övriga anbudsgivare räknat med ett stort bortfall av intäkter för resenärer som av olika anledningar inte visera sin biljett.
och detta var uppgjort i förväg???
Citat från: homer skrivet 22 augusti 2012, 20:29:25 PM
och detta var uppgjort i förväg???
Låter onekligen så. Att göra upp detta efter tilldelningsbeslut låter mindre bra...
Problemet är att det inte på lång tid kommer att finnas något bra system som kan mäta betalande kunder, på lokalbanorna kan det diffa ganska mycket men så länge man inte har slutna spärrlinjer så måste man ta ett snitt från t.ex ATR för att få fram en siffra.
Att SL i förväg skulle ha gjort upp med Arriva under bordet är knappast sannolikt, dock bör ju alla tre budgivare varit medvetna om att tekniken för att mäta betalande kunder inte finns i SL trafiken och inte skulle hinna införas innan avtalsstart heller.
Citat från: Fredde_J skrivet 22 augusti 2012, 21:21:35 PM
Låter onekligen så. Att göra upp detta efter tilldelningsbeslut låter mindre bra...
Egentligen är ju frågan vad som avses? I underlaget har det ju framgått tydligt och klart att man kan anpassa acessuppgifterna efter ATR. Genom att man tillåter SMS-biljetter och fortfarande remsor är det ju uppenbart att man inte bara kan använda access inititalt. Detta torde nog Keolis och andra kunniga entreprenörer knappast missat - i sådana fall hade man åtminstone ställt frågor om detta under upphandlingen för att få förtydligande från SL (sådana frågor måste ju besvaras till alla intressenter).
Tillåter man dock i tågtrafiken att man bara har en konduktör - som omöjligt kan kontrollera alla biljetter i högtrafik etc. så är det tveksamt. Men så länge Arriva har rimlig personal och man gör avräkning för annan viseringsform, är det knappast något problem enligt vad som varit sagt i avtalet. Där är det ju onekligen mer tveksamt i sådana fall.
Citat från: handläggaren skrivet 22 augusti 2012, 15:11:36 PMDet finns en hemlighet med Arrivas till synes låga pris. Den är ännu välbevarad. Grundbulten i upphandlingen e20 var dels att operatören skulle få en viss frihet i att planera linjesträckningar och turtäthet, dels att operatörernas intäkter till 100% skulle baseras på antalet betalande resenärer.
Nu har det dock visat sig att Arriva och SL gjort upp om att istället för betalande resenärer basera intäkterna på antalet resande. Detta innebär en väsentlig skillnad eftersom övriga anbudsgivare räknat med ett stort bortfall av intäkter för resenärer som av olika anledningar inte visera sin biljett.
Då ingen källa verkar vara angiven så ser detta ut att vara något som tangerar en del av det som står i regel # 5, dvs.
"Sprid inte heller förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på och/eller relatera till obekräftade källor." Finns det en källa bör den anges.
Är det per påstigande man får betalt, dvs får man betalt två gånger för en person som byter buss?
Citat från: Jo skrivet 23 augusti 2012, 21:08:39 PM
Är det per påstigande man får betalt, dvs får man betalt två gånger för en person som byter buss?
Ja, det stämmer. Däremot finns det vissa begränsningar. Arriva får förstås inte skapa extra bussbyten bara för att få mer intäkter. Men är det ett naturligt bussbyte mellan två olika linjer, så för man alltså betalt två gånger.