Den här bussen var inte att leka med. :)
(http://www.nyteknik.se/incoming/article3523241.ece/REPRESENTATIONS/w468/AutoTram_EG468.jpg)
Läs mer på Ny Teknik:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3523238.ece (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3523238.ece)
Det är en riktig buss ;)
I Brasilien bland annat har de liknande...
(http://4.bp.blogspot.com/_kG48-ueI_wM/TSSC8o2fdZI/AAAAAAAAAAg/-nMh2u8VHTY/s1600/Worlds+Longest+Bus.jpg)
(http://img334.imageshack.us/img334/9798/metrobustopbus064og.jpg)
Den första ser grovt photoshoppad ut. Tror inte den är så där lång :P
Kollar man bland annat på kanten ovanför fönstren och på det man ser genom fönstren/speglingen så är dne Exakt likadan på de 3 bakre delarna :p
Citat från: jocke skrivet 22 augusti 2012, 00:20:24 AM
Den första ser grovt photoshoppad ut. Tror inte den är så där lång :P
Kollar man bland annat på kanten ovanför fönstren och på det man ser genom fönstren/speglingen så är dne Exakt likadan på de 3 bakre delarna :p
Och Van Hool har inte byggt så långa bussar. Dom har bara AGG300 som är runt 25 meter.
//Niclas
Citat från: jocke skrivet 22 augusti 2012, 00:20:24 AM
Den första ser grovt photoshoppad ut. Tror inte den är så där lång :P
Kollar man bland annat på kanten ovanför fönstren och på det man ser genom fönstren/speglingen så är dne Exakt likadan på de 3 bakre delarna :p
Jo, den är photoshopad!!
Den skulle vara kul att får ta en provtur med, pröva backa runt gathörn å så
Citat från: Fikman skrivet 22 augusti 2012, 10:41:31 AM
Den skulle vara kul att får ta en provtur med, pröva backa runt gathörn å så
Med lite elektronik och hydraulik borde det ej vara något problem.
Varför inte en joystick där man kan styra sista axeln och de övriga styrbara följer med i ett av dator uträknat spår, eller liknande...
Lite mer info här om 30.7 metersbussen.
http://www.busstidningen.se/2012/08/22/tala-om-xxxl-%E2%80%93%C2%A0rekordbuss-for-256-passagerare/ (http://www.busstidningen.se/2012/08/22/tala-om-xxxl-%E2%80%93%C2%A0rekordbuss-for-256-passagerare/)
Står bl.a att den drivs med både Diesel och El
Rikard.
Både diesel och el betyder nog att den har en generator kopplad till motorn och sedan elmotorer vid drivhjulen, som ett diselelektriskt lok. Då kan man placera motorn där den minst är i vägen men ändå få drivning på lämplig axel, eller varför inte på flera axlar.
Här finns det ännu mera om bussen
http://www.ivi.fraunhofer.de/ (http://www.ivi.fraunhofer.de/)