(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3022_Varberg_1990.JPG)
Här kommer ett bildsvep på Volvo B10M/Säffle boggiebussar hos SJ-Buss. Först en kvällsbild på SJ 3022 som ankommit Varberg från Göteborg som linje 732. Några systervagnar till 3022 omplacerades senare, under Swebus-tiden, norrut till Gävleborgs län: 3021, 3023-3026. Jag har ingen anteckinge om att även 3022 omplacerades dit.
Vagnarna 3029-3030 gick i alla fall enligt mina anteckingar kvar i trafik i Göteborgsregionen ända fram till 2002. 3027-28 fram till 2000.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3094_Uddevalla_1990.JPG)
Sedan vagn 3094 i GL-Express Röd-utförande. Vid fototillfället trafikerade GL Röd sträckan Kungsbacka-Göteborg-Uddevalla. Gick inte vissa turer vidare till Orust/Henån?
Av bussens märkning ("Uv" att döma var bussen stationerad i Uddevalla vid fototillfället. 3094 omplacerades senare till Östersund.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3163_Sthlm_1990.JPG)
Slutligen vagn 3163, i SJ/UL-lackering. Enligt mina anteckningar var 3163 och 3164 stationerade i Uppsala så länge de fanns i SJ-Buss/Swebus ägo. De blev senare lackerade i Swebus/UL-design. På bilden går 3163 i SJ-Buss veckoslutstrafik på linje 866 mellan Stockholm och Göteborg. Kanske behövdes förstärkning från Uppsala.
Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??
Citat från: Signvard skrivet 19 oktober 2007, 17:31:26 PM
Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??
Tack! Det stämmer bra att både den och 3164 gick en del på UL 807. Jag tror att 3163-64 var de enda av denna busstyp hos SJ-Buss. Swebus köpte in minst en buss av samma eller liknande typ. Denna fick inv.nr. 3277.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3022_Varberg_1990.JPG)
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3094_Uddevalla_1990.JPG)
Sedan vagn 3094 i GL-Express Röd-utförande. Vid fototillfället trafikerade GL Röd sträckan Kungsbacka-Göteborg-Uddevalla. Gick inte vissa turer vidare till Orust/Henån?
Gick de inte vissa turer till Varberg då också?
Bussarna gick till Uddevalla från Stenungsund via Tjörnbron och Orust/Henån.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3163_Sthlm_1990.JPG)
Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM
Slutligen vagn 3163, i SJ/UL-lackering. Enligt mina anteckningar var 3163 och 3164 stationerade i Uppsala så länge de fanns i SJ-Buss/Swebus ägo. De blev senare lackerade i Swebus/UL-design. På bilden går 3163 i SJ-Buss veckoslutstrafik på linje 866 mellan Stockholm och Göteborg. Kanske behövdes förstärkning från Uppsala.
Trevligt. Lite förvånande är att denna gick som expressbuss till Borås och Göteborg. Att bussen hörde hemma i Uppsala är inte så konstigt. När SJ Buss Hornsbergs egna bussar inte räckte till lånade de från Uppsala. Hornsberg hörde för övrigt organisatoriskt till Uppsala.
Produktionschefen (tror jag det kallades) vid SJ Buss i Uppsala vid den här tiden var för övrigt den i dessa dagar från annat sammanhang kände Stefan Carlén. Som gammal boråsare ömmade han naturligtvis för att just denna linje fick bra bussar. Även om han kanske inte lyckades nå ända fram denna gång.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 18:05:03 PM
Uppsala körde i princip varje helg med vanliga linjevagnar med lite högre standard på veckoslutslinjerna, ofta gick även CK 112/113 och K112 Aabenraa, så denna 31 vagn var ett under av komfort.
//Lars
Jämfört med de nämnda, ja. Men inte jämfört med de bussar som normalt gick, vanligen van Hool Jumbo och Alizée.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 18:10:00 PM
Men dessa var mer förbehållna de dagliga Snabb/Expressbusslinjerna medans veckosluten fick hålla till godo med vad som fanns kvar sedan dessa tursatts, detta förhållande fanns i princip kvar ända till den stora satsningen på SwX 1998-99.
//Lars
Om vi håller oss till den linje jag råkar kunna bäst, nämligen Stockholm-Borås/Göteborg: Ordinarie buss var en van Hool, åtminstone på de lite längre linjerna. Däremot var förstärkningsbussarna vad som fanns till hands. Det gällde också om den vanliga van Hool-en av någon anledning inte kunde rulla.
Linje 866 gick en tur Uppsala - Jönköping - Borås - Skene. Förarbyte var i Herrbeta eller Mantorp/Sjögestad.
Citat från: Göran Westman skrivet 19 oktober 2007, 18:35:18 PM
Linje 866 gick en tur Uppsala - Jönköping - Borås - Skene. Förarbyte var i Herrbeta eller Mantorp/Sjögestad.
Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/766C9CA0471F11DCA9761EB451E58AA6.jpg)
Swebus 3163 på busstationen i Uppsala.
/Janne
Citat från: Norrortsmicke skrivet 19 oktober 2007, 17:25:40 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3163_Sthlm_1990.JPG)
Den här minns jag när den fanns i Uppsala. Undrar var den har tagit vägen sedan. Blev den skrotad eller såld utomlands? Om den blev såld skulle det vara intressant att veta vilket land den kan ha hamnat i
Är det någon som vet vad de är för luftintag som sitter på vänstra sidan av stötfångaren på 3163 och 3164?
De är de ända Säfflevagnar som jag har sett de på.
/Janne
Citat från: Marc skrivet 19 oktober 2007, 19:46:34 PM
Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?
Jodå, det stämmer. Som jag skrev i ett annat inlägg så var det en Volvo B10M van Hool Alizée med förflutet från Gunnarssons i Skene. Inventarienumret på bussen skrevs just 17 men om det egentligen skulle vara 0017 är jag osäker på.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2007, 17:56:10 PM
Om jag minns rätt levererades 3163 som UL/SJ och 3164 som UL/Swebus.
3276-77 var likartade.
//Lars
Hej,
Ja, det kan nog stämma att 3164 levererades i Swebus/UL-utförande. Tack för kompletteringarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 oktober 2007, 18:01:30 PM
Gick de inte vissa turer till Varberg då också?
Bussarna gick till Uddevalla från Stenungsund via Tjörnbron och Orust/Henån.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_3163_Sthlm_1990.JPG)
Trevligt. Lite förvånande är att denna gick som expressbuss till Borås och Göteborg. Att bussen hörde hemma i Uppsala är inte så konstigt. När SJ Buss Hornsbergs egna bussar inte räckte till lånade de från Uppsala. Hornsberg hörde för övrigt organisatoriskt till Uppsala.
Produktionschefen (tror jag det kallades) vid SJ Buss i Uppsala vid den här tiden var för övrigt den i dessa dagar från annat sammanhang kände Stefan Carlén. Som gammal boråsare ömmade han naturligtvis för att just denna linje fick bra bussar. Även om han kanske inte lyckades nå ända fram denna gång.
Tackar! Aha, GL Röd gick via Tjörn-Orust till Uddevalla. Ja, det var väl Bohustrafiken som ansvarade för trafiken mellan Göteborg och Uddevalla medan GL hade trafiken Göteborg-Tjörn-Orust-Uddevalla. Intressanta uppgifter!
Citat från: Janne Rickman skrivet 19 oktober 2007, 20:45:01 PM
(http://www.magix-photos.com/mediapool01/45/80/78/A0/06/62/11/DA/AE/10/C6/F3/D5/41/9B/85/oma/10/766C9CA0471F11DCA9761EB451E58AA6.jpg)
Swebus 3163 på busstationen i Uppsala.
/Janne
Tack för den tjusiga bilden! Hade UL 811 turer som vände i Alunda innan linjerna 886 och 887 kom till? Numera är det väl inte tillåtet med avstigning i Alunda i riktning från Uppsala på linje 811?
Citat från: Marc skrivet 19 oktober 2007, 19:46:34 PM
Gamla goda tider!
Visst var det så, 3163 i SJ färg och 3164 i Swebus/UL lack gick från Tierp-Uppsala-Stockholm till Göteborg på fredag och åter söndag. Senare på 90 talet gick även 3270 på traden.
Men vilken buss från Borås var det som gick tvärtom och kryssades med?
Oftast var det en VanHool Alizeé 12m med sjusegment, jag har en notering på inv nr 17, kan det stämma?
Intressant! Hade inte Uppsala även 3271?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2007, 20:46:36 PM
Den här minns jag när den fanns i Uppsala. Undrar var den har tagit vägen sedan. Blev den skrotad eller såld utomlands? Om den blev såld skulle det vara intressant att veta vilket land den kan ha hamnat i
Regnummret till hör en opel combo årsmodell 2006 så troligen skrot eller export
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 oktober 2007, 20:46:36 PM
Den här minns jag när den fanns i Uppsala. Undrar var den har tagit vägen sedan. Blev den skrotad eller såld utomlands? Om den blev såld skulle det vara intressant att veta vilket land den kan ha hamnat i
har för mig att båda blev exporterade, om jag inte minns helt galet till Ukraina..
Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 oktober 2007, 08:31:53 AM
Tackar! Aha, GL Röd gick via Tjörn-Orust till Uddevalla. Ja, det var väl Bohustrafiken som ansvarade för trafiken mellan Göteborg och Uddevalla medan GL hade trafiken Göteborg-Tjörn-Orust-Uddevalla. Intressanta uppgifter!
Så borde det ha varit, ja. Gränsen mellan Bohustrafiken och GLAB var ganska flytande, vilket berodde på att de hade gemensam administration.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 oktober 2007, 08:35:33 AM
Tack för den tjusiga bilden! Hade UL 811 turer som vände i Alunda innan linjerna 886 och 887 kom till? Numera är det väl inte tillåtet med avstigning i Alunda i riktning från Uppsala på linje 811?
Intressant! Hade inte Uppsala även 3271?
Första hållplats för avstigning med linje 811 mot Östhammar/-Öregrund är längs länsvägen i höjd med Alunda bussterminal. När 886 inte går kör 811 in på terminalområdet samt att på- och avstigning är tillåten mellan Uppsala och Alunda.
Det stämmer bra att Uppsala hade 3271. Det är möjligt att jag har bild på den. Återkommer om jag lyckas hitta en.
Citat från: Oskar A skrivet 20 oktober 2007, 16:49:32 PM
Första hållplats för avstigning med linje 811 mot Östhammar/-Öregrund är längs länsvägen i höjd med Alunda bussterminal. När 886 inte går kör 811 in på terminalområdet samt att på- och avstigning är tillåten mellan Uppsala och Alunda.
Det stämmer bra att Uppsala hade 3271. Det är möjligt att jag har bild på den. Återkommer om jag lyckas hitta en.
Tack för ditt svar! Ser fram emot bild på 3271 om du har någon :)
Jag hittade en bild. Kommer i separat inlägg senare.
Citat från: Signvard skrivet 19 oktober 2007, 17:31:26 PM
Trevlig bild på en trevlig Säfflebuss. 3163 gick en del på linje 807 om inte jag minns fel, lite oväntat med en Säfflekaross och mitttoalett. Hur många sådana köpte SJ, och är de någon som minns om den var 3,40 eller 3,60 höga ??
De var varken eller.
3,50 , det var drygt att behöva ta den långa vägen redan på den tiden ;)
Skulle väl kunna tillägga att 3163 gick som ny till tierp, och uppsala hade 3164. Bussarna gick i ul-trafik tom fredag förmiddag, lyftes sedan ur för veckoslutstrafiken.
3163 blev ingen "hit" i tierp när den var för hög för den gamla tvätthallen och kom att bytas mot 3270 redan året efter.
3163,3164,3270,3271 var köpta i syfte att användas på veckoslutslinjer, samt i ul-trafik övrig tid.
Jag tror att dessa ersatte gamla vanhooler som 1538,1539 och 1598 på detta. Men det är bara spekulation.
Söderifrån brukade det däremot komma lite "lyxigare" skutor.
Mvh/JoSe
I och för sig så köptes högbyggda Säffle till veckoslut och expresslinjer.
När det gäller röd Express så startade denna efter 13-helgen jan 1990. Gick Varberg-Göteborg-Henås-Uddevalla med avstickare till Ullared,Svenshögen och några andra ställen.
Aug 92 startades pendeltågen till Kungsbacka. Kommunen Kungsbacka sade upp avtal med GK/GL och det blev inte som det var tänkt. Röd express kom att gå till Göteborg och linje 611 till Rävlanda blev röd express. Det var ett tag tänkt att både köra till Rävlanda och till Varberg i några få turer.
För bussintresserade är det intressant att veta att de allra första leveranserna blev felaktigt numrerade. Tanumsexpressen 3018 såg jag en gång och samtidigt stod en Neoplan 3018 vid Kruthusgatan.
Kontaktade bussregionen och Olle L meddelades och hela serien fick ändras enligt 3018 till 3019 osv.
Knutpunkten Henån försvann juni 98 då röd express kom att gå Landvetter-G-Stenungsund.
jan 1990 kom 2758-2760 att märkas om och 2758-2762 fick fällbara säten.
Senare kom ytterligare röda 3162 och några till. De Säffle som gick på 520 linjen kom i några fall med röd front som togs bort.De tvåaxliga expresserna hade röd rand vid taket men med vit front.
Undrar om det var 3164 som jag såg en kväll/natt, kan det ha varit -94, som stog uppställd och övergiven på en parkeringsficka mellan Vittinge och Järlåsa, i riktning mot Uppsala, med intryckt front. Jag var på väg från Uppsala i något ärende, så jag stannade och tittade till bussen, och fronten var full med Älg hår, så något torde ha inträffat.....