Stod och väntade på en buss i Alvik idag och den stod parkerad bakom en annan buss där man ställer bussarna vid rast etc, han backade en bit för att sen köra om den första parkerade bussen, när han väl passerat en bit och ska göra vänstersvängen till hållplatsen så står en budbil parkerad och hindrar bussen, i samma veva så har bussföraren legat för nära den parkerade bussen och den skrapar i den andra bussen när det utsvängande bakpartiet slår i bussens backspegel och förarplats.
Samtidigt så anländer tre andra bussar till "terminalen" och det blir trångt, en ny boggibuss på Linje 114 passerar mig och den ser likadan ut baktil som den bussen jag kommer att åka med som skrapade i den parkerade bussen.
Nog för att "terminalen" är trång i mina ögon och med nya boggibussarna så blir ju inte utrymmet större.
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/IMG_1453.jpg)
Arriva 7653 tar i parkerade Arriva 7642
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/IMG_1454.jpg)
Arriva xxxx med skador fast på motsatt sida
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/IMG_1458.jpg)
Arriva 7653 med krossad sidoruta
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/IMG_1461.jpg)
Arriva 7653
Måste säga att dom nya är riktigt sköna att åka med istället för den gamla skrangliga
som gått i Bromma de senaste åren.
Ja det krävs både utrymme och utbildning annars blir det kollosala kostnader.
Otur med trasig buss redan första dagen! :(
Otur!!!?
Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...
Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...
Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?
Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Otur!!!?
Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...
Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...
Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?
Good point.
Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Otur!!!?
Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...
Jag vet att någon kommer att gnälla på mitt inlägg, men denna typ av missöden är ytterst ovanliga i mindre företag. Det finns anledningar till det, men det hör inte riktigt hit...
Jag upprepar således min fråga: Otur!!!?
Sitter numer i en plåtlåda på 30 ton utan möjlighet att väja, spårvagn, och måste säga att jag mer än en gång per dag sätter hjärtat i halsgropen när jag möter vissa rattvridare. Så svårt kan det väl inte vara att lära sig placering, eller handlar det om motivation?
Fick en buss i sidan längst bak vänster för några år sedan på Göta Älv bron, som förbinder Hisingen med fastlandet i Göteborg. Rattvridares kommentar vart att jag inte väjde, med en spårvagn.
Tyvärr är det inte alltför ovanligt med krockar just här i denna situation och Nobinas skyddsombud gjorde t.o.m. en liten film för att visa hur man bör göra. Det är nämligen mycket trångt och det är i många fall inte många centimetrar man har att spela på... vilket gör att det blir en mer komplicerat när det är obehöriga fordon i terminalen. Jag har själv även testat denna sväng då det var nämligen undertecknad som körde bussen i den aktuella instruktionssnutten. ;)
Citat från: UglyJazz skrivet 20 augusti 2012, 18:22:40 PM
Alla olyckor söm händer, händer inte på grund av otur.
Utan att säga alltför mycket, så kan man ju anta att en hel del av olyckorna som sker, gör det till följd av "halvsvag" uppfattning om fordonet, dess egenskaper och kännedom om vad som händer när fordonet framförs åt olika håll...
Visst kan dina argument stämma i flera fall, men det är ju även fler faktorer som spelar in.
- Förare kan vara säkra på bussen, men ändå göra misstag pga stress och tidspress.
- Dagens terminaler är ofta byggda för att 12-meter korta tvåaxliga bussar samt ledvagnar ska kunna manövrera. Inte för boggibussar.
- Ofta har inte ens boogibussar ens provats ut då terminalerna designades, och faktorer som att bussarna ska kunna passera obehöriga fordon på bussarnas område har man definitivt inte tagit med i beräkningarna.
Se bara på Cityterminalen, Sveriges mest trafikerade bussterminal, som inte alls är designad för bussar som är längre eller högre än en vanlig Scania MaxCi. Eller Uppsalas så kallade "Resecentrum" där man knappt tar sig in rakt på C-hållplatserna tack vare för litet utrymme samt utplacerade hinder.
Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2012, 20:22:44 PM
Visst kan dina argument stämma i flera fall, men det är ju även fler faktorer som spelar in.
- Förare kan vara säkra på bussen, men ändå göra misstag pga stress och tidspress.
- Dagens terminaler är ofta byggda för att 12-meter korta tvåaxliga bussar samt ledvagnar ska kunna manövrera. Inte för boggibussar.
- Ofta har inte ens boogibussar ens provats ut då terminalerna designades, och faktorer som att bussarna ska kunna passera obehöriga fordon på bussarnas område har man definitivt inte tagit med i beräkningarna.
Se bara på Cityterminalen, Sveriges mest trafikerade bussterminal, som inte alls är designad för bussar som är längre eller högre än en vanlig Scania MaxCi. Eller Uppsalas så kallade "Resecentrum" där man knappt tar sig in rakt på C-hållplatserna tack vare för litet utrymme samt utplacerade hinder.
Som jag sammanfattade det långt tidigare, utrymme o utbildning är det som behövs.
Det är stor skillnad mellan en 12 meters bakmotorbuss jmf med en 14 meters dito med motstyrande stödaxel, ska man vara på den säkra sidan ska det vara stela axlar = lättare att bedöma utrymmesbehovet.
Bakhörnen är bland de svåraste att bedöma avståndet till hinder.
Vad gäller Cityterminalen tar du väl i lite nu Erik, den specades med utgångpunkt från SJ och GDG:s vanHool:er som var 3,80 höga och max 14,5 långa och SL:s mindre bussar.
Men jag har verkligen funderat över att Arriva valt att ha boggibussar rakt igenom i Bromma (Lunda) nu. Förut försökte man ju undvika det på Alviksomloppen. Dessutom behövs det ju inte mer än ett 20-tal boggibussar i trafikområdet utifrån resandeunderlaget heller (även om det förstås kräver noggrannare planering av omloppen och möjligen någon merkostnad där). Samtidigt har förstås Arriva att växa i - man lär väl inte behöva öka antalet bussar för Brommadelen under avtalsperioden.
Men - överlag så blir det väldigt trångt även i Vällingby och Spånga när alla Lundadepåns bussar helt plötsligt blivit 2-meter längre... Gör faktiskt rätt stor skillnad när det gäller utrymmet.
Sedan håller jag med om att man inte riktigt kan jämföra stressen i Stockholm mot lugnare trafikområden. Tyvärr kanske en del dock stressar upp sig lite i onödan också. Körtiderna är ändå rätt skapliga (iaf i Bromma) för närvarande.
Jaha ja,den också...
Vilken gid var du där? Jag var där 13:55-14:40 och under den tiden lyckades även (7199) ha intim kontakt på samma sätt med klanten 7642 som stod parkeraden halv meter för långt fram.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2012, 22:58:42 PM
Jaha ja,den också...
Vilken gid var du där? Jag var där 13:55-14:40 och under den tiden lyckades även (7199) ha intim kontakt på samma sätt med klanten 7642 som stod parkeraden halv meter för långt fram.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jag var där efter 15, så den skadade bussen på linje 114 var nog den som du såg bli skadad.
Kan tillägga att jag åkte med Arriva 7621 igår, och chauffören lyckades dra i bakändan i en herr-gårmanskylt... blev visserligen bara ett svart streck på den vita randen upptill, men ändå..
//Jacob
Misstänker att man, åtminstone initialt, lär få en hel del skador på boggivagnarna och i synnerhet de som hamanat i Råsta. Detta då det är en depå där man aldrig kört boggi (mig veterligt) i reguljär SL-trafik. Inte för att det är svårare än annat, men det kräver att man tänker lite annorlunda i vissa fall osv.
Frågan är även hur mycket man hunnit utbilda förarna i det 'tänket' och även hur mycket man har hunnit kolla av i de områdena som dessa vagnar nu oxå ska köra... detta då det finns en del ganska trånga passager och ganska mycket som ligger väldigt nära vanlig stadskörning.
Med stel stödaxel är ju invänjningen för föraren kortare och mindre dramatisk, där behöver man bara tänka på den längre hjulbasen men det är något man till 100% kan kontrollera i spegeln.
Med olika former av motstyrande stödaxlar följer automatiskt problemet att inte kunna övervaka svepet utan det är något man lär sig att bedöma efter hand och där blir det hemskt dyra lärpengar med tanke på att varenda krona i reparation och stillestånd ska tas ur operatörens egen kassa, därför lär tyvärr bussarna gå månadsvis kanske årsvis med oreparerade skador.
Jmf bara hur bussarna såg ut i samband med de långdragna Globenarbetena på Nynäsvägen
Är ju bara tänka om, att hålla in iställe för hålla ut, men men är väll inte lätt alla gånger lära gammla rävar sitt....styra
Citat från: Nico skrivet 20 augusti 2012, 20:01:26 PM
Tyvärr är det inte alltför ovanligt med krockar just här i denna situation och Nobinas skyddsombud gjorde t.o.m. en liten film för att visa hur man bör göra... ...Jag har själv även testat denna sväng då det var nämligen undertecknad som körde bussen i den aktuella instruktionssnutten. ;)
Hej på er!
Det är jag som är den omtalade här ovan.
Först en minimal korrigering. Visst kan man kalla det för en instruktionsfilm men syftet med att filma var och
är att visa hur illa det är på vissa platser ute i trafiken. Olycksrisken i Alvik har funnits i många många år. Än värre blev det när manbörjade köra boggi där för ett par år sedan.
Men nu är det illa på riktigt.
Över en natt började vi köra boggi på i princip varje tur i Alvik och jag är förvånad över hur lite man har skadat bussarna
och andra fordon som inte har något där att göra. Jag tror faktiskt inget annat fordon hittills blivit påkört. Notera den vita Kangoon som kör
om Nico på hans utsida när han svänger i terminalen. Jag önskade i efterhand att dom hade kolliderat, då kanske det hade blivit fart i ärendet. Sen var det ju inga hiskeliga farter så det hade bara blivit lite plåtskador, därför bjuder jag på den tanken. Nu när jag dessutom filmade! Men icke...
I övrigt är det aldrig roligt att få plåtskador ens om dom är minimala. Det är bara skämmigt...
Till sist.
Anledningen till att jag öppnat konto här är att jag snubblade över ovan citerade inlägg när jag nyligen googlade på minns-inte-vad. Något om Alvik...
Bjuder er härmed att kika in på min YouTubekanal där ni finner ovan nämnda film plus annat godis.
Filmen är högst amatörmässig men syftet är att lyfta chaufförernas arbetsmiljö och det lyckas den göra tycker jag. Eller vad tycker ni?
Nu vill vi bara att man gör något åt situationen i Alvik. (Se förresten även "En regnig dag i Alvik")
Faktum är att det är grejer på gång men jag vill inte avslöja något utan att ha fått det bekräftat.
http://www.youtube.com/watch?v=qUK8J0Lvtz8&feature=plcp
Kul att se dig här, intressanta filmer.
Jag ser situationen i Alvik och runt om i Bromma som du beskriver varje dag, kan verkligen hålla med om att terminalen i Alvik inte utformad för boggibussar.
Den första veckan med de nya vagarna i Alvik så skedde en del plåt och glasskador vilket säkert var väntat.
Rörläggarvägen riktning Alvik är ju helt sjuk, dels står oftast ett par bilar efter p-förbudsskylten innan hpl vilket gör att man får ta ombord och släppa av folk ute i gatan för att komma in på hpl är ju bara att glömma.
Sen parkerar restaurangen sina fordon ute i gatan direkt efter hpl vilket gör det nästan omöjligt att komma ut om man lyckats fått in bussen mot trottoaren. Men jag är impad av de förare som INTE väjer upp på trottoaren när dom får möte mot Abrahamsberg efter hpl Rörläggarvägen.
Jag tycker också att det är konstigt att inte lapplisorna far runt och bötfäller i terminalen Alvik, för dom är ju så bötesk... på så många andra ställen i västerort, dock utom reservatområdet utmed Nockebybanan för där får de ju sparken om dom bötfäller en dirre eller annan kuf med Suv, det finns en osynlig gräns mellan Alvik och Alléparken där lapplisorna slutar lappa.
Citat från: a32 skrivet 24 oktober 2012, 18:13:56 PM
Kul att se dig här, intressanta filmer.
Jag ser situationen i Alvik och runt om i Bromma som du beskriver varje dag, kan verkligen hålla med om att terminalen i Alvik inte utformad för boggibussar.
Den första veckan med de nya vagarna i Alvik så skedde en del plåt och glasskador vilket säkert var väntat.
Rörläggarvägen riktning Alvik är ju helt sjuk, dels står oftast ett par bilar efter p-förbudsskylten innan hpl vilket gör att man får ta ombord och släppa av folk ute i gatan för att komma in på hpl är ju bara att glömma.
Sen parkerar restaurangen sina fordon ute i gatan direkt efter hpl vilket gör det nästan omöjligt att komma ut om man lyckats fått in bussen mot trottoaren. Men jag är impad av de förare som INTE väjer upp på trottoaren när dom får möte mot Abrahamsberg efter hpl Rörläggarvägen.
Jag tycker också att det är konstigt att inte lapplisorna far runt och bötfäller i terminalen Alvik, för dom är ju så bötesk... på så många andra ställen i västerort, dock utom reservatområdet utmed Nockebybanan för där får de ju sparken om dom bötfäller en dirre eller annan kuf med Suv, det finns en osynlig gräns mellan Alvik och Alléparken där lapplisorna slutar lappa.
Med tanke på inflyttning till och förtätning av Stockholm får vi nog vänja oss vid att det blir trängre och mindre med utrymme för bl.a. trafik. Det gäller även bussterminaler. Ökad befolkning ger också ökat behov av bl.a. kollektivtrafik, vilket innebär ännu fler bussar. Detta är ju i grunden positivt. Nya terminalen i Älvsjö förefaller ju bli en ganska trång historia med många 90-graderssvängar. Dock inte lika trångt som Alvik.
Ökad efterfrågan innebär att bussarna måste bli fler eller större. Större är mest kostnadseffektivt och utökningen kan ju bara ske i två dimensioner; längd eller höjd. Att bredda är ju inget alternativ. ;) I Stockholm har vi fått för oss att endast längddimensionen gäller varför bussarna byts till antingen boggie (med utrymmesproblem som följd) eller led (som kanske är smidigare men som tar upp stor plats i trafiken). Vad blir nästa; dubbel- eller trippelled? Trippelboggie?
I London kom man tidigt på idén att bygga på höjden istället. Resultatet är att London har bussar som är korta, i vissa fall tom någon meter kortare än en normalbuss (enkeldäckare) och oerhört smidiga. I den täta trafiken på små utrymmen är ju londonbussarna lika smidiga att ta sig fram som forna tiders H59:or (CR111) var. Dessutom går de mjukare och tystare med dubbeldäckarchassin motsvarande våra egna Scania- och Volvobussar, men det är ju en annan mystisk historia.
Nu säger dem av er som är insatta att dubbeldäckare inte fungerar för att vi på sina håll har axeltrycksrestriktioner. Dubbeldäckarna är farliga eftersom vi har många broar i Stockholm. Dessutom var stockholmarna på sextio- och sjuttiotalen ovilliga att gå en våning upp och det är de nog fortfarande (hur vet man det?). Jag skulle vilja säga tänk om. Det finns gott om linjer där dubbeldäckarna absolut skulle vara att föredra framför boggie- eller ledbussar. Inte nödvändigtvis i innerstaden utan i förorterna. Speciellt de linjer som är lite längre och tidvis tungt belastade där vissa reser långt och andra kort eller har behov av lågt golv. I exempelvis söderort, Bromma, Solna, Sundbyberg, Täby och delar av Nacka finns garanterat sådana linjer. De som åker längre sträckor tar sig lämpligen till övervåningen medan de som har svårt att gå eller bara ska en liten bit håller sig därnere. Resultatet kan bli fler sittplatser, bättre komfort och fordon som med respekt för höjden har lättare att ta sig fram. Dessutom tar de mindre gatuutrymme och det är ju kul att åka dubbeldäckare ;D, men det bryr sig väl knappast SL om.
Det är dags att tänka utanför lådan.
Citat från: Bussterminalen skrivet 24 oktober 2012, 16:39:57 PMDet är jag som är den omtalade här ovan.
Först en minimal korrigering. Visst kan man kalla det för en instruktionsfilm men syftet med att filma var och är att visa hur illa det är på vissa platser ute i trafiken. Olycksrisken i Alvik har funnits i många många år. Än värre blev det när manbörjade köra boggi där för ett par år sedan.
Men nu är det illa på riktigt.
Hej!
Välkommen till den brokiga skaran som huserar här och tack även för de vänliga orden på YouTube. Anser nog att samma sak gäller även för dig, men det blir gärna så att man engagerar sig när man har ett bra gäng omkring sig. Att jag kallade det hela för instruktionsfilm var mest för att jag inte kom på riktigt vad den var avsedd för på så vis.
Tråkigt sedan att det inte blivit någon ändring i Alvik. Skyltningen är som sagt anmälda igen och Alvik är en punkt som jag vet att Stockholms stad har blivit informerade om. I Vällingby har man ju sedan en tid ändrat skyltningen och även om det i sak kanske inte blivit så mycket bättre så är möjligheterna bättre. Får man bara fart på rutinerna hos t.ex. p-övervakningen så tror jag att mycket skulle gå att lösa ganska snabbt. Blir det bättre i Vällingby så föreställer jag mig att man kommer att se över även andra terminaler inom kommunen. Vet att även Skärholmen har liknande problem... för att inte tala om Spånga och Kista... ;)
Vad gäller Ceros förslag om dubbeldäckare i förortstrafik så ger jag tummen upp, men visst skulle det säkert bli problem. Speciellt t-baneviadukterna, från Farsta till Råcksta osv. är ofta väldigt låga så då skulle man nog först få se över linjesträckningar och märka upp godkända tomkörningsvägar. I grund ändå inga större problem som jag ser det så är det inte omöjligt.
Citat från: Nico skrivet 25 oktober 2012, 08:01:53 AM
Hej!
Välkommen till den brokiga skaran som huserar här och tack även för de vänliga orden på YouTube. Anser nog att samma sak gäller även för dig, men det blir gärna så att man engagerar sig när man har ett bra gäng omkring sig. Att jag kallade det hela för instruktionsfilm var mest för att jag inte kom på riktigt vad den var avsedd för på så vis.
Tråkigt sedan att det inte blivit någon ändring i Alvik. Skyltningen är som sagt anmälda igen och Alvik är en punkt som jag vet att Stockholms stad har blivit informerade om. I Vällingby har man ju sedan en tid ändrat skyltningen och även om det i sak kanske inte blivit så mycket bättre så är möjligheterna bättre. Får man bara fart på rutinerna hos t.ex. p-övervakningen så tror jag att mycket skulle gå att lösa ganska snabbt. Blir det bättre i Vällingby så föreställer jag mig att man kommer att se över även andra terminaler inom kommunen. Vet att även Skärholmen har liknande problem... för att inte tala om Spånga och Kista... ;)
Vad gäller Ceros förslag om dubbeldäckare i förortstrafik så ger jag tummen upp, men visst skulle det säkert bli problem. Speciellt t-baneviadukterna, från Farsta till Råcksta osv. är ofta väldigt låga så då skulle man nog först få se över linjesträckningar och märka upp godkända tomkörningsvägar. I grund ändå inga större problem som jag ser det så är det inte omöjligt.
I Vällingby lär det ju dock bli förbättring i och med att man planerar för dockningsterminal. Detta - rätt utformad och om plats finns, skall ju iaf undvika den typen av skador/risker (under förutsättning att den används på rätt sätt och av rätt transportmedel (läs: buss). Sedan om det ändå blir kaos åtestår väl att se till dess ritningar kommit på ombyggnaden. Ett problem är väl att det kan behövas fler dockningsplatser än vad det idag finns hållplatser (pågrund av sämre kapacitet), samt att trafiken utökas ständigt på flera linjer där. Det börjar bli rejält trångt och utrymmet för uppställningsplats blir nog en utmaning att lösa).
Dubbeldäckare på "rergionallinjer" är givet och den linjen är väl också SL inne på. Bland annat för Nacka/Värmdö. Dock finns det ju begränsningar som att nuvarande Slussenterminal har för låg höjd. På kortare linjer kommer förstås problemet att folk inte går upp till övervåningen att finnas. Så är det även i London. Skall man bara åka några hållplatser är det s.a.s inte värt besväret och man störs inte så mycket heller över att behöva stå upp.
Det stora problemet är ju dock kostnadsaspekten. Om det är en massa linjer där dubbeldäckarna inte kan gå, så blir det ändå ur effektivitetssynpunkt en mindre lämplig lösning. Å andra sidan - i ett trafikområde som Bromma där alla linjer i princip cirkulerar kring ett par terminaler - är ju inte vinsten av att inte ha linjerena omlopp, så där väldans stor. Man kan ju lika gärna ha avlösningar om man vill ge förarna variation. Det är iaf på marginalen (om man ändå tillåter att exempelvis linje 127 går med dubbeldäckare och inte bara 117). Givetvis en annan sak i lågtrafik - men den tiden är ju inte dimensionernade och då skulle det ju med ett modiferiat upplägg normalvagnarna antagligen ändå räcka.
Axeltrycket brukar ju i regel gå att lösa. Som jag förstod det gick det efter ett tag utmärkt med korta gasbussar i innerstaden, trots att axeltrycket överskred gränsvärdet. I bland handlar det ju mer om att formulera en ansökan om dispens, än att något är omöjligt.
Att Stockholm innerstad börjar få problem med ledbussarnas längd är ju mer och mer uppenbart. Vid korsningen Odengatan/Sveavägen är det ju inte alls ovanligt att ledbussar fastnar mitt i korsningen och blockerar all trafik. Endera behövs ju hållplatsen Stadsbiblioteket tas bort, eller förlängas i båda riktningarna (vilket nog kan bli svårt att få plats med), eller så får man väl nästan införa dubbeldäckare. Att ha plats för tre ledbussar i rad i innerstaden vid hållplats kräver ju en hållplatslängd på drygt 60-meter. Samtidigt finns det förstås en stor vinst med ledbussar - men den bygger ju på att man tillåter påstigning bak, i annat fall är effekten rätt liten. Och även en dubbeldäckare med dubbla trappor kan skapa rätt stor effektivitet. Men samtidigt måste konstateras att även hur yteffektiva dubbeldäckarna än är i London, så tar trafikantutbytet ofta lite väl lång tid.
Citat från: Omnilasse skrivet 25 oktober 2012, 10:03:42 AMI Vällingby lär det ju dock bli förbättring i och med att man planerar för dockningsterminal. Detta - rätt utformad och om plats finns, skall ju iaf undvika den typen av skador/risker (under förutsättning att den används på rätt sätt och av rätt transportmedel (läs: buss). Sedan om det ändå blir kaos åtestår väl att se till dess ritningar kommit på ombyggnaden. Ett problem är väl att det kan behövas fler dockningsplatser än vad det idag finns hållplatser (pågrund av sämre kapacitet), samt att trafiken utökas ständigt på flera linjer där. Det börjar bli rejält trångt och utrymmet för uppställningsplats blir nog en utmaning att lösa).
Nu har vi än så länge bara två terminaler med dockning i SL-området och Liljeholmen fungerar bra (med öppen spärrlinje och väldigt lite obehörigt spring) medan Jakoberg är sisådär (då föraren måste visera och det är en hel del obehöriga som ändå dyker upp på fel sida (då man ju lika gärna kan stå på den sidan och röka som en uttryckte det) osv... och då ligger terminalen i Jakobsberg ändå inte i ett område där det rör sig så mycket fotgängare. Detta då centrum ligger på andra sidan spåren.
En dockningsterminal i Vällingby kanske sedan kan vara klar till 2020, men de trafikkrav som ställs lär inte kunna hanteras (dockningsterminal eller vanlig) inom det nuvarande utrymmet. Frågan är sedan hur man ska göra med alla människor som idag är vana vid att gena genom det öppna området, annan trafik osv. Jag dömer inte ut dockningsterminaler på så vis, men i tätbefolkat område så är frågan om dessa går att ha helt öppna? Snarare bör de nog hellre förläggas under jord, med direkt anslutning till t-bana eller pendel, om det ska fungera optimalt.
Var det inte också så att en dockningsterminal skulle fungera i Vällingby men att man då skulle behva ha en bussparkering en bit från centrum. Vid gamla Shell automatmacken eller nedanför Johannelunds T-bana men att ingen vill betala kilometerkostnaderna där emellan? Dvs varken SL eller entreprenörerna.
Annars är man i det stora klar med ritningarna.
Fast... Då kommer en sån som jag och säger att den där tegelstenen där ligger fel. Bygg om! =)