Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Jacob skrivet 16 augusti 2012, 20:23:54 PM

Titel: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Jacob skrivet 16 augusti 2012, 20:23:54 PM
http://www.ul.se/Trafikinformation/Trafikmeddelanden/?mid=13954 (http://www.ul.se/Trafikinformation/Trafikmeddelanden/?mid=13954)

http://www.ul.se/Trafikinformation/Trafikmeddelanden/?mid=13955 (http://www.ul.se/Trafikinformation/Trafikmeddelanden/?mid=13955)

//Jacob
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 01:54:19 AM
Ja just, jag hörde något rykte om kraftig personalbrist på  andra sidan gränsen, och att personal från underentreprenörerna får rycka in och köra extra. Lite tråkigt att telefonlinjerna inte verkar fungera att ringa samtal till andra sidan gränsen. Det är ju samma företag som kör på båda sidor gränsen, och företaget har ju både egen personal samt ännu en underentreprenör på östra sidan.

Eller är alla form av utbyte inom Uppland helt otänkbart sedan augusti 2008?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 03:50:54 AM
Hej!

Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 augusti 2012, 08:24:44 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 03:50:54 AM
Hej!

Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...

Jojo, visst skulle man kunna ha villkor så att aldrig (i princip) personalbrist uppstår. Men då skulle ju kostnadsnivån vara en helt anan och frågan är väl om det rent samhällsekonomiskt är värt den kostnaden?

Nu hör ju första "höstveckan" till en klassiker när det gäller personalbrist inom kollektivtrafiken. UL har ju redan bytt till hösttidtabell. Brukar ju nästan alltid vara problem med att personalläget då är lite extra ansträngt i många trafikområden. Att många är kvar på semester innebär ju inte bara att man har liten reserv, utan att många av förarna också befinner sig på annan ort och därför inte bara kan "hoppa in" på ett gnet ifall det skulle behövas.

Är ju långt ifrån osannolikt att det blir problem i några trafikområden även i Stockholm under nästa vecka.

Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Nico skrivet 17 augusti 2012, 09:51:02 AM
Sedan har ju Ramadan pågått sedan 20 juli och avslutas först nu den 18 augusti... vilket nog välkomnas av flera personalplanerare. I mindre bruksorter så kanske det är något som inte påverkar, men i många större tätorter så har det faktiskt en inverkan på personalläget då många vill vara lediga osv.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 11:18:32 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 03:50:54 AM
Extremt tragiskt för resenärerna, man kan undra om man valt fel entreprenör för trafiken då så många turer blir utan trafik..
Hoppas feta viten utdelas så entreprenören "lär sig" att bemanna upp med resurser!
Där jag arbetar skulle det kosta "miljoner" i fall personal saknas och driftavsnitt lär stoppas pga personalbrist (det kommer aldrig hända) då man lockar med extremt bra betalt för att arbeta extra vid dessa tillfällen för ledig personal så dom står på kö för att få ta det!
Men det är väll billigt att stunta i detta kanske i kollektivtrafiken då kvalitén är mycket låg tyvärr, länstrafiksbolaget får ta skiten och entreprenören kommer billigt undan i driftkostnader...

Det är väl ändå lite väl enkelt och ensidigt att enbart belasta entreprenören? Det vi ser är väl mera ett branschproblem/samhällsproblem där det är svårt att hitta folk som vill köra buss i linjetrafik på dagens villkor. Om det hade stått ett annat entreprenörsnamn under UL-loggan på sidan av de gula bussarna hade säkerligen spelat mindre roll. Det hade ändå varit samma helhet i samhället, samma fackförbund, samma kollektivavtal, samma lön, samma depå och även samma scheman då UL upphandlar i färdiga omlopp som entreprenören sedan kör efter. Rakt av.

Personligen har jag svårt att se att det skulle finnas några större missnöjen med fordon och arbetsmiljö i Uppsala. I Norrtälje har man ju inte alls samma personalbrist, och de som har jämfört bussar och huvudmannens depåbyggnader mellan TO Uppsala och TO Norrtälje måste ju erkänna att det är som natt och dag vad gäller åldrar. Allt i Uppsala är ju så nytt, blänkande, stort och fint i jämförelse att man som "rospigg" nästan inte kan tro sina ögon.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: KG skrivet 17 augusti 2012, 14:12:56 PM
Dagens skörd:

CitatPå grund av personalbrist är flertalet Regionbussavgångar inställda

Linje 102 kl 19:15 Knivsta kyrka - Björklinge

Linje 501 kl 13:00 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 15:25 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 16:55 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 16:57 Älvkarleby kraftverk - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 17:55 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 20:07 Älvkarleby kraftverk - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 21:02 Gävle Vasaskolan - Skutskär Station
Linje 501 kl 22:22 Skutskär Station - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 23:05 Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk
Linje 501 kl 00:22 Skutskär Station - Gävle Vasaskolan
Linje 501 kl 01:00 Gävle Rådhuset - Skutskär Station
Linje 501 kl 02.05 Gävle Rådhuset - Skutskär

Linje 502 kl 14:10 Skutskär Rotskärsskolan - Skutskär centrum

Linje 510 kl 17:55 Älvkarleby kraftverk - Tierp station
Linje 510 kl 19:10 Tierp station - Älvkarleby kraftverk
Linje 510 kl 21:10 Tierp station - Skutskär centrum
Linje 510 kl 22:35 Skutskär centrum - Tierp station

Linje 771 kl 16:05 Uppsala Centralstation - Heby station

Linje 774 kl 14:50 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 15:20 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 16:40 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 17:10 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 19:25 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 20:25 Uppsala Centralstation - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 21:05 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 22:05 Västerås bussterminal - Uppsala Centralstation
Linje 774 kl 01:05 Enköping Resecentrum - Västerås bussterminal
Linje 774 kl 01:50 Västerås bussterminal - Enköping Resecentrum

Linje 801 kl 16:03 Uppsala Centralstation - Arlanda
Linje 801 kl 17:05  Arlanda - Uppsala Centralstation
Linje 801 kl 18:03 Uppsala Centralstation - Arlanda Halmsjön
Linje 801 kl 19:05 Arlanda - Uppsala Centralstation
Linje 801 kl 21:33 Uppsala Centralstation - Arlanda Halmsjön

Linje 803 kl 19:45 Enköping Lasarettet - Bålsta bussterminal
Linje 803 kl 20:30  Bålsta bussterminal - Enköping Lasarettet

Linje 804 kl 13:00 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 14:45 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 14:55 Uppsala – Enköping
Linje 804 kl 15:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 15:58 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 16:13 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 16:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 17:10 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 18:00 Uppsala - Enköping
Linje 804 kl 22:43 Enköping - Uppsala
Linje 804 kl 00:05 Uppsala - Enköping

Linje 809 kl 14:55 Uppsala - Knutby
Linje 809 kl 15:53 Knutby  - Uppsala
Linje 809 kl 16:55 Uppsala – Knutby
Linje 809 kl 17:53 Knutby skola - Uppsala

Linje 811 kl 14:50 Öregrund - Uppsala
Linje 811 kl 23:15 Uppsala - Öregrund

Linje 821 kl 14:50 Uppsala – Tierp
Linje 821 kl 16:10 Tierp - Uppsala
Linje 821 kl 16:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 17:10 Tierp - Uppsala
Linje 821 kl 17:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 18:20 Tierp – Uppsala
Linje 821 kl 18:50 Uppsala - Tierp
Linje 821 kl 19:40 Tierp - Uppsala

Linje 835 kl 14:25 Östhammar - Skärplinge
Linje 835 kl 15:40 Skärplinge - Östhammar
Linje 835 kl 16:45 Östhammar - Skärplinge
Linje 835 kl 17:50  Skärplinge - Östhammar

Linje 84 kl 14:30  Uppsala Allianshallen - Uppsala Centralstation
Linje 84 kl 15:35 Uppsala Allianshallen Uppsala Centralstation

Linje 844 kl 20:10 Uppsala - Tärnsjö
Linje 844 kl 21:10 Uppsala - Tärnsjö
Linje 844 kl 21:35 Tärnsjö - Uppsala
Linje 844 kl 22:35  Tärnsjö - Uppsala

Linje 848 kl 16:30 Uppsala - Sala
Linje 848 kl 18:15 Sala - Uppsala
Linje 848 kl 20:35 Uppsala - Heby
Linje 848 kl 21:35  Heby Uppsala

Linje 866 kl 17:10  Heby - Östervåla

Linje 886 kl 14:50 Uppsala Norra Sjukhuset - Alunda
Linje 886 kl 17:25 Uppsala Science Park - Alunda
Linje 886 kl 17:55 Uppsala Science Park - Alunda bussterminal
Linje 886 kl 18:25 Alunda bussterminal - Uppsala Science Park
Linje 886 kl 18:55 Alunda bussterminal - Uppsala Science Park

Vi beklagar det inträffade!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Lars skrivet 17 augusti 2012, 14:39:07 PM
Vad det är för orsaker till personalbristen i Uppland just nu har jag ingen kunskap om men vad som inträffade i samma företag i Värmland för några år sedan har jag bättre koll på, det kan ju vara något liknande.

Vad som inträffade i Värmland var att vi fick ny trafikchef, som inte längre är kvar, och alla beslut som kom från HK i Sthlm skulle verkställas.
Ett av dessa beslut var att den semesterorganisation som fanns i Värmland skulle upphöra och de semesterperioder som beslutats på högsta ort gällde. I Värmland låg sommarsemestern fördelad mellan skolans läsår och dessutom kunde några ytterligare få semester i juli då ett antal arbetarturer har uppehåll just under industrisemestern.
Vilket resultat fick detta, jo sista skolveckan i juli och den sista i augusti blev massor turer inställda men i juli så hade depån i Karlstad den mest välansade gräsmatta som man kunde hitta Karlstad.
Vid ett senare möte med dåvarande Vise VD om en annan sak tog jag upp detta och första svaret var. Har inte hela Sverige samma tider?
Året efter fungerade allt mycket bättre.

Nu funderar ja på att eftersom det är ett nytt anbud som körts igång och stor del av semesterplaneringen troligtvis kommer från grannlänet så har den tidigare veckan i Uppland inte räknats in utan det har blivit som i Stockholm, man har helt enkelt inte i det skedet tänkt på detta och när det uppdagats lokalt var det redan försent.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 14:50:55 PM
Sen kan det även underlätta om huvudmannen anpassar sin sommartidtabell till sommarlovet. Att köra tät ordinarie vinter/skoltrafik med tomma busar 1-2 veckor innan skolorna börjar är bra onödigt och kan leda till vissa bekymmer.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Lars skrivet 17 augusti 2012, 15:11:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 14:50:55 PM
Sen kan det även underlätta om huvudmannen anpassar sin sommartidtabell till sommarlovet. Att köra tät ordinarie vinter/skoltrafik med tomma busar 1-2 veckor innan skolorna börjar är bra onödigt och kan leda till vissa bekymmer.
Det är helt otroligt men jag blir inte helt förvånad på kunskapen hos många tjänstemän som bestämmer, dessa pengar kunde faktiskt läggas på glesbygdstrafik men där ska det verkligen sparas! Det blir inte så mycket trafik men något skulle det kunna bli.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: KG skrivet 17 augusti 2012, 15:21:29 PM
Citat från: Lars skrivet 17 augusti 2012, 14:39:07 PM
Vad det är för orsaker till personalbristen i Uppland just nu har jag ingen kunskap om

Jag kan upplysa dig.
I år har man lagt semestern i tre perioder som totalt sträcker sig mellan 11/6 till 3/9 och UL-området började med full hösttrafik redan den 13/8...
Tidigare har sommarsemester alltid varit inom ramen för sommartrafiken.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Lars skrivet 17 augusti 2012, 15:48:10 PM
Oj Oj detta betyder att problemen kommer att kvarstå ytterligare ett par veckor, det kommer tyvärr att drabba Nobina stora kostnader i böter för inställd trafik! Visserligen kommer säker en del att välja att jobba när ramadan är över och skolorna har börjat och detta kommer ju att bli billigare än att betala böter.
Att ta in förare från Norrtälje kanske inte är så enkelt för det är ju inte samma biljettsystem och man ska lära sig rutterna och sen kanske Uppland har sin egen förarcertifiering?
Vem är det egentligen som har planerat in denna period för sommarsemester?

I Hamar i Norge var det entreprenörsbyte 1 juli från Nobina till Nettbuss och där hade den gamla operatören beviljat alltför många förare semester direkt från start och den nya entreprenören satt riktigt i klistret men det gick att lösa genom att vissa valde att skjuta på sin semester och inlånat folk från övriga depåer i Hedmark. (I Norge så övergår automatiskt alla förare som vill till det nya vid entreprenörsbyte)
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Jonas skrivet 17 augusti 2012, 19:09:54 PM
http://www.unt.se/uppsala/kaos-i-busstrafiken-1819131.aspx (http://www.unt.se/uppsala/kaos-i-busstrafiken-1819131.aspx)
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 19:18:02 PM
Citat från: Lars skrivet 17 augusti 2012, 15:48:10 PM
Att ta in förare från Norrtälje kanske inte är så enkelt för det är ju inte samma biljettsystem och man ska lära sig rutterna och sen kanske Uppland har sin egen förarcertifiering?

Jamen utbilda i varandras rutiner och system då, för att kunna ha lite utbyten. Länsgränserna är väl inga Berlinmurar?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 21:36:48 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2012, 19:18:02 PM
Jamen utbilda i varandras rutiner och system då, för att kunna ha lite utbyten. Länsgränserna är väl inga Berlinmurar?

Håller med till 100% tex borde dom 12 inställda turerna Gävle Vasaskolan - Älvkarleby kraftverk (vissa turer andra hållet) kunna köras av Nobina Sandviken/Gävle förare på bra betald övertid..
Ser att nattbussar även är inställda.. Det kan bli riktigt dyrt detta för Nobina..

När det är så här mycket på en gång i inställningar så borde UL faktiskt börja titta på att säga upp avtalet i förtid pga bristande ansvar från Nobina, turlistorna har säkert varit klara i mer än 10-12 veckor tillbaka så Nobina kan inte skylla på något i princip utan det är planeringen hos dom som är EXTREMT dålig sedan lär UL ha berättat att vintertidtabell gäller from 13 i "god tid" och det betyder alltid fler turer utan att tidtabellen är exat lagd!
Det lär bli förändringar på Nobina Uppland framöver förmodar jag för HK tror jag inte ser positivt på detta!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 17 augusti 2012, 21:42:23 PM
Ser nu att sista nattavgången kl. 02:05 Gävle-Älvkarleby Kraftverk kommer att köras i den uppdaterade störningsinfon hos UL och det är ju mycket bra det... Alla Resenärer ha ju inte rutinen att kolla på hemsidan innan resa..
Taxi ner till tex Skutskär kostar ju flera hundra !

Detta bör ju inte upprepas fler gånger och åter igen är detta en större skandal faktiskt att så många turer blir inställda med så kort varsel, det måste vara ett generalfel hos Nobina Uppland!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: vesslan30 skrivet 17 augusti 2012, 23:56:08 PM
Det är hk som anställer chaufförer och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: jocke skrivet 18 augusti 2012, 01:14:32 AM
Får tacka gudarna att stadsbussarna kör till furuvik under helgens Reggiefestival. Annars vore kaoset ett faktum.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 01:20:56 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 17 augusti 2012, 23:56:08 PM
och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...

Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: KG skrivet 18 augusti 2012, 01:49:07 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 01:20:56 AM
Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?

Det är inte så att man prioriterat vissa stomlinjer och då fått lägga om tjänsterna med tomkörning som följd?

Man kan t.ex. se nu av störningsinfon att nattbussen från Östervåla till Uppsala är inställd, men inte nattbussen tillbaka. Dessa två körs alltid av Vålagaraget så varför är en av dom inställd? Förklaringen kan vara att Uppsala kör nattbussen ut och tommar tillbaka.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 18 augusti 2012, 03:10:00 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 17 augusti 2012, 23:56:08 PM
Det är hk som anställer chaufförer och sen har  planeringen misslyckats totalt... Pratade med en förare idag som hade lika mycke tomkörning som linje körning...

Bara att konstatera att Nobina har tagit sig vatten över skallen i denna upphandling och det kommer att stå detta företag dyrt. Sedan blir det garanterat ett antal i ledningen som inte kommer få fortsatt förtroende!

Extremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Företaget lägger och även godkänner ledigheter utan religös åsikt. Allt ligger på Nobina i planeringen..
Hoppas UL ifrågasätter upphandlingen och även säger upp denna med 12 månaders uppsägnings tid! För detta är nog den största skandalen i upphandlingens historia i Sverige!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Karsten skrivet 18 augusti 2012, 05:48:18 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 01:20:56 AM
Upphandlar inte UL i rena färdiga omlopp? Dvs att bussföretagen får olika omlopp där UL noggrant planerat alla linjer samt tomkörningar från omloppets början till dess slut?

Nu är jag inte så insatt i hur UL:s trafik fungerar i detalj, men måste verkligen trafikutövaren köra efter de omlopp som huvudmannen planerat?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 augusti 2012, 08:25:30 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 18 augusti 2012, 03:10:00 AM
Bara att konstatera att Nobina har tagit sig vatten över skallen i denna upphandling och det kommer att stå detta företag dyrt. Sedan blir det garanterat ett antal i ledningen som inte kommer få fortsatt förtroende!

Extremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Företaget lägger och även godkänner ledigheter utan religös åsikt. Allt ligger på Nobina i planeringen..
Hoppas UL ifrågasätter upphandlingen och även säger upp denna med 12 månaders uppsägnings tid! För detta är nog den största skandalen i upphandlingens historia i Sverige!

Kanske tonen här är lite överdriven. Vi fick ju en förklaring här till att man valt ett annat semesterupplägg men inte orsaken till det. Att jag själv talade om semestrar som orsak handlar ju snarare om att man inte har några reserver att ta in om förare sjukanmäler sig etc (jobbar man på timmar har man ju rätt stor frihet att välja när man vill jobba och under semestertider sitter flera av dem redan på fulltidsschema). En del förare kanske inte heller får köra på grund av vilotider och sådant att ta hänsyn till. Vissst man kan alltid kalla hem folk från semestrar men det brukar inte vara så vanligt i Sverige och det främjar nog inte saken på sikt.

Som alla vet är det inte heller så lätt att få tag i sommarvikarier till bussar. Man kan inte sätta vem som helst bakom ratten eller precis ta in skolungdomar. En trend har väl också varit runt om i Sverige att sommarutbudet av trafik ökar från trafikhuvudmännens sida (vilket gör det än svårare).

Att på det här sättet döma ut en företag och kalla de för den största skandalen i upphandlingens historia är ju inte bara direkt felaktigt, utan även rätt överdrivet. Överlag har ju trafiken fungerat bra sedan övertagandet. Att man gör missar och får en del inställda turer har hänt på en rad platser i landet av denna omfattning under en kortare period. Därmed inte sagt att det förstås är bra.

Skulle man dock under en längre tid ha många inställda turer är det förstås allvarligt. Men några dagar kanske är lite mycket att börja beskriva det hela som en katastrof!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Wetjo skrivet 18 augusti 2012, 08:39:05 AM
Orden "Skandal" och "Katastrof" är de mest missbrukade orden i svensk press...  ;)
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 09:50:05 AM
Citat från: Karsten skrivet 18 augusti 2012, 05:48:18 AM
Nu är jag inte så insatt i hur UL:s trafik fungerar i detalj, men måste verkligen trafikutövaren köra efter de omlopp som huvudmannen planerat?

Även jag är inte helt och fullt insatt. Men det normala i UL-trafiken är att operatören kör efter samma UL-konstruerade omlopp hela arbetsdagen. Dock kan man ju just dessa dagar tillfälligt ha lagt om så att förarna byter omloppssiffror under dagen för att prioritera vissa stomlinjer, som KG gissar.

På SL-sidan i Norrtälje är det däremot vanlig vardag att kasta om SL-omloppen hur som helst, för att själva skapa egna bra tjänster. Vilket SL:s kundtjänst inte riktigt förstått ännu, då de ibland lovat resenärer att de kan sitta kvar i en buss utan att byta. (T.ex att en specifik 639 skulle bli en 648 på Rimbo station). I verkligheten bryter man just där, tar 639-bussen och föraren ur trafik, medan en kvällsförare med en nytankad nystädad buss dyker upp och kör 648, och därefter vidare på detta omlopp.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Nico skrivet 18 augusti 2012, 10:28:50 AM
Citat från: Nico skrivet 17 augusti 2012, 09:51:02 AMSedan har ju Ramadan pågått sedan 20 juli och avslutas först nu den 18 augusti... vilket nog välkomnas av flera personalplanerare. I mindre bruksorter så kanske det är något som inte påverkar, men i många större tätorter så har det faktiskt en inverkan på personalläget då många vill vara lediga osv.

Citat från: Klaverdörr skrivet 18 augusti 2012, 03:10:00 AMExtremt dåligt skött är bara förnamnet och sedan skylla på religös högtid som en Administrator gjort i detta forum är även det en skandal! Skärpning!!!!!!!!

Alltså Klaverdörr, du verkar ha tolkat mitt inpass som Fan läser bibeln så jag citerar även det ovan...

Jag kan i övrigt inte säga att jag uppskattar din tolkning... var någonstans har jag skyllt just något alls på en religiös högtid?!  Mitt lilla inpass var bara ett tillägg och litet förtydligande kring att det faktiskt finns en del nyare faktorer som numera kan påverka i vissa fall. Nu vet jag inte hur det fungerar i de områden som nämns här varför jag inte heller uttalat mig specifikt i saken utan mitt inpass var ganska generellt. Däremot är det de facto en realitet som orsakar vissa gråa hår hos personalplanerare i sådana områden som Storstockholm, Storgöteborg osv.

Sedan undrar jag lite över ditt ganska grovt överdrivna ordval för vari ligger det skandalösa i att jag i egenskap av forummedlem (utifrån egen erfarenhet) gör ett inlägg? Undrar även vad det är som kräver skärpning i så fall?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Lars skrivet 18 augusti 2012, 10:53:35 AM
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2012, 09:50:05 AM
Även jag är inte helt och fullt insatt. Men det normala i UL-trafiken är att operatören kör efter samma UL-konstruerade omlopp hela arbetsdagen. Dock kan man ju just dessa dagar tillfälligt ha lagt om så att förarna byter omloppssiffror under dagen för att prioritera vissa stomlinjer, som KG gissar.

På SL-sidan i Norrtälje är det däremot vanlig vardag att kasta om SL-omloppen hur som helst, för att själva skapa egna bra tjänster. Vilket SL:s kundtjänst inte riktigt förstått ännu, då de ibland lovat resenärer att de kan sitta kvar i en buss utan att byta. (T.ex att en specifik 639 skulle bli en 648 på Rimbo station). I verkligheten bryter man just där, tar 639-bussen och föraren ur trafik, medan en kvällsförare med en nytankad nystädad buss dyker upp och kör 648, och därefter vidare på detta omlopp.
Det blev liknande fenomen i Värmland när Hastus infördes, många omlopp går ju ungefär lika år från år och det behövs bara lite finjusteringar inför varje skolstart. I Arvika som exempel kunde de bussar som kom in västerifrån fortsätta på ny linje österut och då kunde på morgonen gymnasieeleverna sitta kvar in på ny linje och gick av utanför sin skola. När Hastus infördes och samtliga lokala trafikplanerare som hjälpte till blev överflödiga och allt koncentrerades till den centrala trafikplaneringen då upphörde allt detta praktist tänkande och tjänsterna möblerades helt om, Det som Hastus sa gällde. Detta är bara ett exemel av många
Detta resulterade i ett vilt bussbytande på busstation
Samma personer var det som planerade trafiken i Dalarna och delvis även i Uppland på den trafik Nobina hade förr på Swebustiden.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: KG skrivet 18 augusti 2012, 11:36:52 AM
Dagens då än så länge:

Citat
Linje 101 kl 8:53 Björklinge – Uppsala – Knivsta

Linje 102 kl 7:45 Knivsta – Uppsala – Björklinge

Linje 501 kl 10:22 Skutskär – Gävle
Linje 501 kl 11:02 Gävle - Älvkarleby

Linje 774 kl.08:55 Uppsala - Västerås
Linje 774 kl 10:40 Västerås - Uppsala

Linje 801 kl 6:33 Uppsala – Arlanda

Linje 811 kl 10:18 Uppsala – Öregrund
Linje 811 kl 12:20 Öregrund - Uppsala

Linje 823 kl 10:05 Uppsala – Österbybruk
Linje 823 kl 11:58 Österbybruk - Uppsala

Linje 844 kl 5:10 Tärnsjö – Uppsala
Linje 844 kl 11:10 Uppsala - Östervåla

Linje 848 kl 6:35 Uppsala – Sala
Linje 848 kl 8:10 Sala – Uppsala

Linje 889 kl 9:00 Uppsala - Skölsta

Linje 101 kl.16:53 Björklinge - Knivsta
Linje 101 kl.23:28 Uppsala - Björklinge
Linje 101 kl.18:40 Knivsta -Björklinge

Linje 102 kl. 19:53 Björklinge - Uppsala
Linje 102 kl 16:28 Uppsala - Björklinge
Linje 102 kl 00:35 Björklinge - Knivsta
Linje 102 kl 01:05 Knivsta - Uppsala

Linje 501 kl 19:07 Älvkarleby kraftv. - Gävle
Linje 501 kl 20:02 Gävle - Skutskär

Linje 510 kl. 18:10 Tierp - Älvkarleby kraftv. 

Linje 774 kl 12:55 Uppsala - Västerås
Linje 774 kl 14:40 Västerås - Uppsala

Linje 805 kl 13:20 Uppsala - Hallstavik

Linje 805 kl 14:30 Hallstavik - Uppsala

Linje 809 kl 16:30 Uppsala - Knutby

Linje 817 kl 14:45 Tierp - Gimo
Linje 817 kl 16:10 Gimo - Tierp

Linje 844 kl 14:55 Östervåla - Uppsala

Linje 848 kl 19:35 Uppsala - Heby
Linje 848 kl 21:30 Heby - Uppsala

Linje 865 kl 20:30 Heby - Tärnsjö
Linje 865 kl 21:00 Tärnsjö - Heby

Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: CS skrivet 18 augusti 2012, 13:19:43 PM
Citat från: Lars skrivet 18 augusti 2012, 10:53:35 AM
Det blev liknande fenomen i Värmland när Hastus infördes, många omlopp går ju ungefär lika år från år och det behövs bara lite finjusteringar inför varje skolstart. I Arvika som exempel kunde de bussar som kom in västerifrån fortsätta på ny linje österut och då kunde på morgonen gymnasieeleverna sitta kvar in på ny linje och gick av utanför sin skola. När Hastus infördes och samtliga lokala trafikplanerare som hjälpte till blev överflödiga och allt koncentrerades till den centrala trafikplaneringen då upphörde allt detta praktist tänkande och tjänsterna möblerades helt om, Det som Hastus sa gällde. Detta är bara ett exemel av många
Detta resulterade i ett vilt bussbytande på busstation
Samma personer var det som planerade trafiken i Dalarna och delvis även i Uppland på den trafik Nobina hade förr på Swebustiden.

Snälla skyll inte på Hastus så fort det är något dåligt i planeringen! Det är tyvärr något som man allt för ofta hör ute på depåer och ser skrivet här.

Hastus är ett extremt kraftfullt verktyg, men som med alla andra kraftfulla verktyg; vet man inte hur man använder det så blir det heller inte bra. Det är inte Hastus fel att tjänsterna blir dåliga, det är en trafikplanerare som inte kan hantera det eller har dålig lokalkännedom!
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 augusti 2012, 14:05:54 PM
Citat från: CS skrivet 18 augusti 2012, 13:19:43 PM
Snälla skyll inte på Hastus så fort det är något dåligt i planeringen! Det är tyvärr något som man allt för ofta hör ute på depåer och ser skrivet här.

Hastus är ett extremt kraftfullt verktyg, men som med alla andra kraftfulla verktyg; vet man inte hur man använder det så blir det heller inte bra. Det är inte Hastus fel att tjänsterna blir dåliga, det är en trafikplanerare som inte kan hantera det eller har dålig lokalkännedom!

Man måste ju vara helt överens vilket resultat det är man eftersträvar, annars riskerar det att bli helt galet och det är inte programmets fel.

Sedan måste man alltid gå igenom resultatet manuellt, har man glömt någon parameter så kan man få en obehaglig överraskning.

Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: lil-sis skrivet 19 augusti 2012, 09:42:31 AM
Jag hade någon form av plan att åka buss till och från jobbet nu när jag kan åka nästan hemifrån, det är bara 4km till Ledinge Vägskäl.

Men det går ju inte...

Kollade innan jag gick hemifrån i torsdags för att se att jag kom ihåg tiderna rätt, både app och hemsida bekräftar, ingen annan info.

Kommer upp till kyrkan. Ingen buss 8.15, ingen buss 8.35... Upplysningen tyckte jag skulle ta taxi till Uppsala och jo visst men jag hade ju inte fått ersättning för den resan eftersom jag stod 2km från Upptåget.

Om det inte hade räknats som illojalitet gentemot den egna arbetsgivaren så har jag fler kollegor som hade kunnat tänka sig att jobba extra för att täcka upp åt de gula just nu.

Men Ramadan? Seriöst? Det är ju inte ett problem hos oss, varför skulle det vara orsaken till problemen hos Nobina?
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Nico skrivet 19 augusti 2012, 10:51:42 AM
Citat från: lil-sis skrivet 19 augusti 2012, 09:42:31 AMMen Ramadan? Seriöst? Det är ju inte ett problem hos oss, varför skulle det vara orsaken till problemen hos Nobina?

Ursäkta om jag låter lite grinig och less nu, men jag börjar undra lite hur en del av er läser...?!

Det har inte sagts att Ramadan är orsaken. Däremot sköt jag in ett generellt inpass om att det kunde [kanske] vara en faktor som påverkade. Detta då det faktiskt har en påverkan på personläget på en hel del andra håll. I synnerhet då i garage med en stor andel muslimska förare. Nu vet jag dock inte alls om det varit fallet här utan som sagt... det kan vara en möjlig påverkansfaktor i vissa fall.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2012, 12:39:03 PM
Citat från: lil-sis skrivet 19 augusti 2012, 09:42:31 AM
Om det inte hade räknats som illojalitet gentemot den egna arbetsgivaren så har jag fler kollegor som hade kunnat tänka sig att jobba extra för att täcka upp åt de gula just nu.

Har ni tagit upp detta med er personalplanerare? I svåra tider som dessa kanske den gröna arbetsgivaren kan tänka sig flera undantag från "illojalitetsregeln" om man gör upp det med dem först. Här handlar det ju snarare om lojalitet till länets resenärer.

Personligen hade även jag kunnat rycka in, om någon slags förfrågan gått ut till östra sidan om länsgränsen, och om jag inte redan haft fullt upp med att förbereda trafiken inför den egna skolstarten/hösttidtabellen (som här inträffar med bara en enda dags mellanrum).
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 augusti 2012, 13:23:21 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2012, 12:39:03 PM
Har ni tagit upp detta med er personalplanerare? I svåra tider som dessa kanske den gröna arbetsgivaren kan tänka sig flera undantag från "illojalitetsregeln" om man gör upp det med dem först. Här handlar det ju snarare om lojalitet till länets resenärer.

Personligen hade även jag kunnat rycka in, om någon slags förfrågan gått ut till östra sidan om länsgränsen, och om jag inte redan haft fullt upp med att förbereda trafiken inför den egna skolstarten/hösttidtabellen (som här inträffar med bara en enda dags mellanrum).
Kan väl dock noteras att man just nu bara har två turer uppsatta som inställda. Kan ju bli värre igen på måndag förstås. Nu upptäckte man väl det här lite för sent (personalbristen). Vad nu skälet kan vara. Men likaväl som bussföare kan göra fel eller ha en dålig dag, så kan förstås också misstag göras i planeringen.

Att plocka in från andra bolag kräver ju ändå att man har något slags anställningsförhållande. Visst, det går att ordna, men kanske inte på allt för kort varsel. I sådana fall är det väl kanske lättare att överlåta turen på någon annan operatör (om UL accepterar det). Att låna från Nobina i Norrtälje skulle väl kanske vara enklare, men det är ju mycket möjligt att samtal med dem redan förts.

Jag tror nog inte heller att planerarna sitter med armarna i kors och inte har några att kontakta. Det görs säkert efter listor och på andra sätt. Men det tar ju sin tid ändå, särskilt om man inte får tag i folk och många tackar nej (eller är bortresta).
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2012, 14:01:19 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2012, 13:23:21 PM
Jag tror nog inte heller att planerarna sitter med armarna i kors och inte har några att kontakta. Det görs säkert efter listor och på andra sätt. Men det tar ju sin tid ändå, särskilt om man inte får tag i folk och många tackar nej (eller är bortresta).

Absolut gör planerarna vad de kan. Något annat försöker jag inte påstå, vill jag förtydliga. Jag bara gott att säga om utbildare och personalplanerare på Uppsaladepån från min tid där. Jag skulle inte vilja ha deras arbetsuppgifter och försöka hitta folk i dagens läge.
Titel: SV: Flertal turer inställda i UL-trafiken..
Skrivet av: KG skrivet 19 augusti 2012, 14:41:44 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2012, 13:23:21 PM
Att plocka in från andra bolag kräver ju ändå att man har något slags anställningsförhållande.

Nej det behövs inte och man har gjort så här i alla tider. Man hyr helt enkelt in förare från andra företag. Då har man inget anställningsförhållande utan hyr en chaufför av ett annat företag. Detta har varit standard på somrarna hur länge som helst. Fast tidigare krävde de inhyrda företagen att få ha sina egna bussar, detta går ju ej numera då det är krav på rätt färg och utrustning osv. Därför hyr man bara föraren.