GUX450 fick under några månader 1995 nummer 003 innan den såldes till Horredstrafiken. De övriga fyra Säffle-bussarna från 1987 såldes också hösten 1995 till olika Buss i Väst-företag. Bussen brann upp våren 2000.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813908%29.jpg)
PUG591 som från sommaren 1995 blev BL 115.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813909%29.jpg)
LFH232. Linje 202 gick Herrljunga-Annelund-Borgstena-Borås, alltså som dagens linje 240.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813910%29.jpg)
FYH090 fick nummer 004 innan den såldes till Landvetter buss med nummer 38. Den hamnade hos Vänersborgs Linjetrafik när de tog över Landvetter buss efter konkurs.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813911%29.jpg)
PUN921 fick nummer 112 sommaren 1995 och blev sedan skolbuss med nummer 524. Enligt skylt i bussen var den byggd på B10M-chassi nr 30 000. Den slutade sina dagar efter en dikeskörning i april 2003.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813912%29.jpg)
NGU451 vid rondellen på Kristineberg. Rondellen som är just en rondell men inte en cirkulationsplats. Här är det tämligen sig likt än i dag. Höghusen i bakgrunden har målats om och det är vanligen Neoplan-bussar som vänder här. Linjen har bytt nummer till 15. Trafikdelarmärket i rondellen försvann dock kort efter det bilden togs och här råder i dagens djungelns lag.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813913%29.jpg)
De fem Säfflebyggda bussarna är jag lite undrande över. När jag åkte med en av dem sommaren 1990 vill jag minnas att det var en "hel" platform baktill.Dvs ingen soffa längst baktill. Har pratat med folk om dem och fått uppfattningen att de saknade soffa baktill. Men hos Landvetter fanns det en soffa baktill och möjlighet att använda bakdörren. På Horredstrafikens 45078 sattes bakdörren igen och soffa fanns längst bak och utmed platsen för bakdörren. Dessa fem bussar bytte BL in hos Borås Bil AB (Borås Bil &Traktor AB) och Buss i Väst AB förmedlade ut dem till BiV företagen. Den buss som blev "över" har haft en brokig ägarstrukltur. (VL,Mariestad, ev Söne). Skulle vilja påstå att bakaxelutväxlingen var tätorts och vill minnas växellådan var Alison GB kanske gjorde moorljudet högt- Vill minnas att Landvetters bussar gick två på olika skogslinjer och en på Kungsbacka.Vill minnas att stolsdynorna var omklädda.
Finns det någon som har foto av dessa bussar i trafik hos nya ägare?
Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2012, 11:46:55 AM
De fem Säfflebyggda bussarna är jag lite undrande över. När jag åkte med en av dem sommaren 1990 vill jag minnas att det var en "hel" platform baktill.
Bakplattformar fanns på så gott som alla tätortsbussar i Borås vid den här tiden. Wiimorna från 1991 (248-257) fick dem igensatta med stolar i samband med att de betraktades som förortsvagnar sommaren 1995. Säffle-bussarna lär ha fått det hos de nya ägarna.
Bakplattform kom på Wiima vagnnr 198 och med den platformen kunde man få in många personer och jag har haft 5 barnvagnar i en sån buss en gång ;) nu får man in max 2 !
Jag funderar över skylt på vagn 252 linje 13 känns som lite fel där bör väl vara 3 ??
Växellådan i Säffle 243-247 var ZF aut har för mig de gick att köra i 90 km/h dessa Säffle var inte så populära och de försvann ju rätt fort oxå .. sen återgick B-L till Wiima tills det blev Säffle 1995 med B10BLE som tyvärr var sedvanlig skrammel Säffle med mindre bra värme
Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2012, 16:17:09 PM
Jag funderar över skylt på vagn 252 linje 13 känns som lite fel där bör väl vara 3 ??
Ja, det måste det ju vara. Som synes var det 255 som gick på linje 13 den dagen och det var bara en buss på den linjen.
Ja en på 13 o en på 12 var det ju och 252 blinkar ju för att svänga vänster bort mot Sjöbohållet .. ser ju ut som destskylten håller på att växla text oxå.. om jag minns rätt så var ju på den tiden linje och destination inte hopkopplade som de är numera.. föraren har väl tryckt fel på Mobitecdosan
Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2012, 17:16:14 PM
Ja en på 13 o en på 12 var det ju och 252 blinkar ju för att svänga vänster bort mot Sjöbohållet .. ser ju ut som destskylten håller på att växla text oxå.. om jag minns rätt så var ju på den tiden linje och destination inte hopkopplade som de är numera.. föraren har väl tryckt fel på Mobitecdosan
Skyltan växlar just mellan "Knalleland Sjöbo" och "Sjöbo klint". Vad det nu är för skillnad på Sjöbo och Sjöbo klint.
Sjöbo klint var/är? ett ädlreboende .. men denna skyltväxling känner jag inte igen . Normalt sett skylta vi väl Knalleland Sjöbo .. fanns ju även om minnet är rätt Långesten resp Skogsfrugatan ??