Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 10 augusti 2012, 21:58:52 PM

Titel: Trondheim 1994
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 augusti 2012, 21:58:52 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_581_Bakkebru_Trondheim_940530.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_581_Bakkegata_Trondheim_940530.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_609_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_645_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2012, 02:34:25 AM
Härligt!
En bild från Trondheim med en Büssing Präfekt kommer i Bussalmanackan 2013!
Sporveien i Trondheim köpte sina första bussar 1966 när man planerade att lägga ner linje spårvägslinje 3 till Singsaker, och det blev det tyska fabrikatet. Ganska snart upptäckte man nackdelarna som svaga motorer och därefter blev det nog, förutom MAN,  mest svenska bussar som köptes.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 08:58:49 AM
Hej

Jag åkte med Svenska Spårvägssällskapet till Trondheim , det kan ha varit 1966. Man hade då köpt Scania CR76 och det var ju spännande att man kunde åka i en sådan långt  innan man kunde åka med sådana i Sverige.

Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.

Hälsningar
Sven
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2012, 10:24:37 AM
Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 08:58:49 AM
Hej

Jag åkte med Svenska Spårvägssällskapet till Trondheim , det kan ha varit 1966. Man hade då köpt Scania CR76 och det var ju spännande att man kunde åka i en sådan långt  innan man kunde åka med sådana i Sverige.

Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.

Hälsningar
Sven

Var det Sporveien som köpte CR76:orna, eller var det Trondheims Bilruter? Dessa två företag slogs sedan samman under namnet Trondheim Trafikkselskab
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 augusti 2012, 10:31:40 AM
Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 08:58:49 AM
Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.

Hälsningar
Sven

Rullar det inte väldigt mycket Vest i staden?
När jag var där 2010 var det bara ett bolag som körde, Team Trafikk och om man räknar linje 47 till Klæbu som stadsbussi Trondheim så tillkomer också Klæburuten.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: 1896 skrivet 11 augusti 2012, 10:55:25 AM


(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_609_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)


[/quote]

Kul att se en riktig buss i Norge.  :)
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 16:12:40 PM
Jag minns faktiskt inte vem som ägde CR76-orna. Mitt material, inklusive bilder, finns fortfarande temporärt nedpackat. Frågan är om jag minns helt fel om jag säger att färgen var den röd-gula och att de tillhörde Trondheims Traffik.

Nej, gatorna i Trondheim är rätt Vest-fria sedan Team Trafikk lämnade.

/Sven
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2012, 17:04:34 PM
Om det var 1966 så var Sporveiens bussar blå o krämgula, som spårvagnarna. Trondheims Bilruter hade bussar med rött.
Efter sammanslagning 1974 blev bussarna röda o krämgula.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 augusti 2012, 20:57:02 PM
SvOf bok om leverans av Scania anger leverans till Trondheim redan 1966.Det kom fler dit, liksom till Drammen. Dessutom såg jag ett ex till Harstad och ett ex till någon för mig okänd plats.

Så det här med MAN. Om jag fattat rätt så tog de över Byssing. (ursäkta jag skriver med svensk y).
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 11 augusti 2012, 23:13:30 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 augusti 2012, 20:57:02 PM
SvOf bok om leverans av Scania anger leverans till Trondheim redan 1966.Det kom fler dit, liksom till Drammen. Dessutom såg jag ett ex till Harstad och ett ex till någon för mig okänd plats.

Så det här med MAN. Om jag fattat rätt så tog de över Byssing. (ursäkta jag skriver med svensk y).

Trondheim kan vara antingen Sporveien eller Bilruterna. Det var två olika företag innan 1974 års sammanslagning. Jag tror att det var Bilruterna som köpte CR76.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Jens Widén skrivet 12 augusti 2012, 11:36:16 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2012, 10:31:40 AM
Rullar det inte väldigt mycket Vest i staden?
När jag var där 2010 var det bara ett bolag som körde, Team Trafikk och om man räknar linje 47 till Klæbu som stadsbussi Trondheim så tillkomer också Klæburuten.
47 regnes som bylinje, og nå også 301. (Melhus-Trondheim-Stjørdal)

Kort oppsummert er vognparken som ruller ~150 MAN Lions City, ~40 Solaris Urbino, ~35 Vest, ~10 8700, ~30 8900 og 10 7700 Hybrid.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Bergenga skrivet 14 augusti 2012, 14:37:58 PM
Trondheim Sporvei fikk bare levert de Büssing'ene i 1967-1968.
Trondheim Bilruter kjøpte CR76 i perioden 1965-1967, CR110 i perioden 1968-1972 og CR111 i 1973.


#581 fra 1982 skal ha blitt utrangert i 1999, men den ble ikke avregistrert før i 2003.
Om jeg ikke husker feil så finnes fortsatt bilreklamen på husveggen på det andre bildet den dag i dag. I hvert fall fantes det der da jeg bodde i Trondheim fram til 2008.

#609 fra 1983 var i trafikk til den i januar 2008 ble brukt som delebuss og skrotet.

#645, en Horten fra 1985 var i trafikk til 2005. Men tilsvarende Säffle fra 1986/1987 var i trafikk i hvert fall fram til 2008.
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 oktober 2012, 12:34:16 PM
Citat från: cedlind skrivet 12 augusti 2012, 11:36:16 AM
47 regnes som bylinje, og nå også 301. (Melhus-Trondheim-Stjørdal)

Kort oppsummert er vognparken som ruller ~150 MAN Lions City, ~40 Solaris Urbino, ~35 Vest, ~10 8700, ~30 8900 og 10 7700 Hybrid.

Trist att MAN dominerar, hade hellre sett Scania och mer Volvo
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Cero skrivet 18 oktober 2012, 17:22:13 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2012, 12:34:16 PM
Trist att MAN dominerar, hade hellre sett Scania och mer Volvo

Håller med, men tyvärr ska det ju vara folkabuss i stort sett överallt numera.
Titel: Trondheim 1994
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 oktober 2012, 10:13:28 AM
Bara för att Tyskarna prisdumpar eländet


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2012, 11:33:46 AM
 
Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2012, 10:13:28 AM
Bara för att Tyskarna prisdumpar eländet


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Kan det inte vara att man vill köpa fordon med bättre kvalitet?
Titel: SV: Trondheim 1994
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 oktober 2012, 23:46:03 PM
Skulle Tyskt vara bättre? Jag tvivlar