(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_581_Bakkebru_Trondheim_940530.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_581_Bakkegata_Trondheim_940530.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_609_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_645_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)
Härligt!
En bild från Trondheim med en Büssing Präfekt kommer i Bussalmanackan 2013!
Sporveien i Trondheim köpte sina första bussar 1966 när man planerade att lägga ner linje spårvägslinje 3 till Singsaker, och det blev det tyska fabrikatet. Ganska snart upptäckte man nackdelarna som svaga motorer och därefter blev det nog, förutom MAN, mest svenska bussar som köptes.
Hej
Jag åkte med Svenska Spårvägssällskapet till Trondheim , det kan ha varit 1966. Man hade då köpt Scania CR76 och det var ju spännande att man kunde åka i en sådan långt innan man kunde åka med sådana i Sverige.
Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.
Hälsningar
Sven
Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 08:58:49 AM
Hej
Jag åkte med Svenska Spårvägssällskapet till Trondheim , det kan ha varit 1966. Man hade då köpt Scania CR76 och det var ju spännande att man kunde åka i en sådan långt innan man kunde åka med sådana i Sverige.
Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.
Hälsningar
Sven
Var det Sporveien som köpte CR76:orna, eller var det Trondheims Bilruter? Dessa två företag slogs sedan samman under namnet Trondheim Trafikkselskab
Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2012, 08:58:49 AM
Jag besökte staden i tisdags också och kunde då konstatera att man nu kör tyskt igen. MAN dominerar stort. Stadstrafiken sköts av 3 olika entreprenörer där de två största, Tide Buss och Trönderbilene, har ca 130 MAN i trafiken. Den tredje operatören, Nettbuss, har också MAN men även en del nnat.
Hälsningar
Sven
Rullar det inte väldigt mycket Vest i staden?
När jag var där 2010 var det bara ett bolag som körde, Team Trafikk och om man räknar linje 47 till Klæbu som stadsbussi Trondheim så tillkomer också Klæburuten.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/TT_609_Munkegata_Trondheim_940529.jpg)
[/quote]
Kul att se en riktig buss i Norge. :)
Jag minns faktiskt inte vem som ägde CR76-orna. Mitt material, inklusive bilder, finns fortfarande temporärt nedpackat. Frågan är om jag minns helt fel om jag säger att färgen var den röd-gula och att de tillhörde Trondheims Traffik.
Nej, gatorna i Trondheim är rätt Vest-fria sedan Team Trafikk lämnade.
/Sven
Om det var 1966 så var Sporveiens bussar blå o krämgula, som spårvagnarna. Trondheims Bilruter hade bussar med rött.
Efter sammanslagning 1974 blev bussarna röda o krämgula.
SvOf bok om leverans av Scania anger leverans till Trondheim redan 1966.Det kom fler dit, liksom till Drammen. Dessutom såg jag ett ex till Harstad och ett ex till någon för mig okänd plats.
Så det här med MAN. Om jag fattat rätt så tog de över Byssing. (ursäkta jag skriver med svensk y).
Citat från: S Svensson skrivet 11 augusti 2012, 20:57:02 PM
SvOf bok om leverans av Scania anger leverans till Trondheim redan 1966.Det kom fler dit, liksom till Drammen. Dessutom såg jag ett ex till Harstad och ett ex till någon för mig okänd plats.
Så det här med MAN. Om jag fattat rätt så tog de över Byssing. (ursäkta jag skriver med svensk y).
Trondheim kan vara antingen Sporveien eller Bilruterna. Det var två olika företag innan 1974 års sammanslagning. Jag tror att det var Bilruterna som köpte CR76.
Citat från: Bussmicke skrivet 11 augusti 2012, 10:31:40 AM
Rullar det inte väldigt mycket Vest i staden?
När jag var där 2010 var det bara ett bolag som körde, Team Trafikk och om man räknar linje 47 till Klæbu som stadsbussi Trondheim så tillkomer också Klæburuten.
47 regnes som bylinje, og nå også 301. (Melhus-Trondheim-Stjørdal)
Kort oppsummert er vognparken som ruller ~150 MAN Lions City, ~40 Solaris Urbino, ~35 Vest, ~10 8700, ~30 8900 og 10 7700 Hybrid.
Trondheim Sporvei fikk bare levert de Büssing'ene i 1967-1968.
Trondheim Bilruter kjøpte CR76 i perioden 1965-1967, CR110 i perioden 1968-1972 og CR111 i 1973.
#581 fra 1982 skal ha blitt utrangert i 1999, men den ble ikke avregistrert før i 2003.
Om jeg ikke husker feil så finnes fortsatt bilreklamen på husveggen på det andre bildet den dag i dag. I hvert fall fantes det der da jeg bodde i Trondheim fram til 2008.
#609 fra 1983 var i trafikk til den i januar 2008 ble brukt som delebuss og skrotet.
#645, en Horten fra 1985 var i trafikk til 2005. Men tilsvarende Säffle fra 1986/1987 var i trafikk i hvert fall fram til 2008.
Citat från: cedlind skrivet 12 augusti 2012, 11:36:16 AM
47 regnes som bylinje, og nå også 301. (Melhus-Trondheim-Stjørdal)
Kort oppsummert er vognparken som ruller ~150 MAN Lions City, ~40 Solaris Urbino, ~35 Vest, ~10 8700, ~30 8900 og 10 7700 Hybrid.
Trist att MAN dominerar, hade hellre sett Scania och mer Volvo
Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2012, 12:34:16 PM
Trist att MAN dominerar, hade hellre sett Scania och mer Volvo
Håller med, men tyvärr ska det ju vara folkabuss i stort sett överallt numera.
Bara för att Tyskarna prisdumpar eländet
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 19 oktober 2012, 10:13:28 AM
Bara för att Tyskarna prisdumpar eländet
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Kan det inte vara att man vill köpa fordon med bättre kvalitet?
Skulle Tyskt vara bättre? Jag tvivlar