Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Micke T skrivet 10 augusti 2012, 11:57:14 AM

Titel: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Micke T skrivet 10 augusti 2012, 11:57:14 AM
Svart Express kommer att köras av GS med gamla (inte lastgamla) stadsbussar I ett havår tills Keolis taröver med nya expressbussar. GS kör sin avtalstid ut, inget konstigt med det. Gul Express kommer att köras blandad med nya expressbussar och gamla stadsbussar. Vem som kör vet jag inte, Skall linjen köras av två bolag initialt, då GS kör de gamla bussarna..? Hur ser det ut på de andra nya linjerna? Någon som vet?
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 augusti 2012, 14:09:49 PM
Citat från: Micke T skrivet 10 augusti 2012, 11:57:14 AM
Svart Express kommer att köras av GS med gamla (inte lastgamla) stadsbussar I ett havår tills Keolis taröver med nya expressbussar. GS kör sin avtalstid ut, inget konstigt med det. Gul Express kommer att köras blandad med nya expressbussar och gamla stadsbussar. Vem som kör vet jag inte, Skall linjen köras av två bolag initialt, då GS kör de gamla bussarna..? Hur ser det ut på de andra nya linjerna? Någon som vet?

Keolis börjar köra GUL Express från trafikstart i december.
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 augusti 2012, 19:00:56 PM
De kommande expressbusslinjerna i Göteborg
I ett dokument, "Bakgrundsinformation gällande satsningarna i Trafikplan 2013" från Västtrafik som presenteras på deras pressida på MyNewsDesk skriver man så här om de kommande expressbusslinjerna (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/document/download/resource_document/20752 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/document/download/resource_document/20752)):

Grön Express går som tidigare mellan Kungälv och Mölnlycke, och kommer att köra 5-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt 10/15-minuterstrafik övrig tid.

Röd Express knyter ihop Landvetter med Lilla Varholmen.
Här planeras 7,5-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt 15-minuterstrafik övrig tid. Kvällar och helger blir det halvtimmestrafik.
Nuvarande Röd Express, delen Göteborg – Stenungsund, ersätts av Stenungsund Express. Delen Stenungsund – Kolhättan ersätts av ny lokalbuss.

Blå Express kortas av i söder till att varannan tur nu startar i Särö eller Kullavik.
Ny lokallinje linje 720 upprättas mellan Kungsbacka och Kullavik. Efter City ersätter nya Blå linjerna 520 och 521.
I Olofstorp delas linjen åter i två separata linjesträckningar, endera Gråbo eller Stenared.
Den gemensamma sträckningen får 10-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt övrig tid halvtimmestrafik.

Lila Express ersätts med nytt pendeltåg mellan Ale och Göteborg och Röd Express mellan Lilla Varholmen och City. Nya Lila Express kommer att ta över Oranges linjesträckning Torslanda – Frölunda – Mölndal och ersätter linje 606 till Mölnlycke.
Denna linje blir en viktig tvärlänk i systemet och planeras till 15-minuterstrafik.

Orange Express blir kvar på sträckan Sjövik – Gråbo – Göteborg.

Rosa Express är en ny linje där linje 80 i söder och linje 42 i norr knyts ihop och uppgraderas till en ny Expressbusslinje.
Linjen kommer att trafikera Kärra – City – Billdal och planeras med 5-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt 15/20-min trafik övrig tid.

Gul Express är en ny linje mellan Partille och Torslanda via City och Lindholmen.
Linjen ersätter linje 21 på Hisingen och linje 510 i Partille.
Avsikten är att köra 5-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt 15-minuterstrafik övrig tid.
På kvällar och helger blir det halvtimmestrafik.

Svart Express är del av dagens linje 25 kopplad till linjerna 512, 514 och 515 i Vallhamra.
Linjen kommer att gå direkt mellan Skra Bro – Hj Brantingsplatsen och mellan Östra Sjukhuset – Svingeln.
Det blir 7,5-minuterstrafik morgon och eftermiddag samt 15-minuterstrafik dagtid. På kvällar och helger blir det halvtimmestrafik.



Det har även stått lite om det i GT: http://www.expressen.se/gt/har-ar-goteborgs-nya-bussnat/ (http://www.expressen.se/gt/har-ar-goteborgs-nya-bussnat/)
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Fredde skrivet 10 augusti 2012, 19:21:13 PM
Vad är det för fordonskrav på de respektive Expresserna?

På bilder som tidgare visats i olika sammanhang verkar endel gå med lågentré medan andra har normalgolv...
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 augusti 2012, 19:40:32 PM

Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Fredde skrivet 10 augusti 2012, 19:43:54 PM
Tackar för uppgifterna!
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: danneh skrivet 10 augusti 2012, 21:17:33 PM
Noterbart är att utbudet på Rosa till Billdal (nuvarande linje 80) minskar... I dagens läge är det 10min trafik under dagtid på hela sträckan, men 15min trafik planeras enligt dokumentet som länkades.
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 augusti 2012, 22:21:54 PM
Citat från: danneh skrivet 10 augusti 2012, 21:17:33 PM
Noterbart är att utbudet på Rosa till Billdal (nuvarande linje 80) minskar... I dagens läge är det 10min trafik under dagtid på hela sträckan, men 15min trafik planeras enligt dokumentet som länkades.

Det går dessutom idag förstärkning på linje 80 mellan Hovås Nedre och Lilla Bommen i rusning.
På den sträckan är det stort resande. Söder om Lindås och framförallt söder om Skintebo är det gott om plats på bussarna.....
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: Johan B skrivet 11 augusti 2012, 12:37:38 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 10 augusti 2012, 22:21:54 PM
Det går dessutom idag förstärkning på linje 80 mellan Hovås Nedre och Lilla Bommen i rusning.
På den sträckan är det stort resande. Söder om Lindås och framförallt söder om Skintebo är det gott om plats på bussarna.....

Drömmen för oss som bor "söder över" är att Rosa kör direkt Radiomotet-Lyckhem och att 80 blir kvar och tar hand om Askimshållplatserna. Att någon form av liknande lösning blir av skulle kunna förklara varför man anser sig kunna minska till 15-minuterstrafik på dagen. Expressen ska väl dessutom köra Övre Husargatan varpå Järntorget+Rosenlund tappas, hållplatser som många nyttjar i rusningen. Så jag tror att vanliga 80 blir kvar i någon form. Varför inte låta den köra av vid Hovåsmotet och gå till Brottkärr, då får Hovåsborna betydligt snabbare resa än med linje 58.
Titel: SV: Gamla stadsbussar på nya expresslinjer i Göteborg.
Skrivet av: danneh skrivet 11 augusti 2012, 18:18:52 PM
Det roliga är att jag hade mailkontakt med en på Västtrafik om denna linjen och fick att det blir 10minuters trafik under dagtid..
Tror dock inte att linje 80 blir kvar i någon form. Att byta till vagn vid Linné för att nå Järntorget är ingen katastrof, med tanke på att man slipper köerna från Skeppsbron till Järntorget. Dock hade det varit bättre om man lät bussen gå som Blå gör, dvs via Götatunneln och att man inte stannar vid Olivedalsgatan och Prinsgatan.