Tidningen Bussbranchen summerar hur uruselt det går dom stora bolagen här i Sverige, jag kan tänka mig att det kommer
att bli ännu svårare att köra ett nytt avtal med vinst framöver.
Vi får väl se hur det går och hur länge främst Veolias pengakista räcker innan det är helt tomt.
http://www.busstidningen.se/2012/08/08/brakforlust-for-utlandska-kollektivtrafikjattar-i-sverige/
Både Nobina och Veolia har ju "vänt skutan" och ser nu till att alla nya avtal ska gå med vinst. Och som det står i artikeln har Keolis haft många engångskostnader pga nya uppstarter.
Däremot kommer det att bli intressant att se hur Arriva kommer att få ihop ekonomin och trafikutbudet i sina två gigantiska framtida SL-avtal. Det kan nog bli en rejäl utmaning, då de la ett mycket lägre bud än t.ex vad de andra jämbördiga storföretagen kunde matcha.
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2012, 23:41:07 PM
Både Nobina och Veolia har ju "vänt skutan" och ser nu till att alla nya avtal ska gå med vinst.
Gäller även Nettbuss. Nettbuss Sverige uppvisar ju också en mycket blygsam vinst innan finansiella poster.
Antar att det är de svenska verksamheterna som avses.
Veolia Transport (koncernen) går ju inte dåligt medans Nobina (koncernen) igen visar stora förluster beroende på Norge o Danmark och även Swebus, det är ju bara Sverige och Finland som har svarta siffror.
Vore ju en intressant utveckling om Nettbuss köpte Veolia Sverige, bolaget skulle i det läget bli ganska stort i Sverige, nu har jag inte koll på hur stora man är idag, men intressant vore det. :)
med tanke på nivån på anbuden som läggs är det inte underligt det blir förluster.. Skulle Nettbuss ta över Veolia så blir det än färre aktörer på marknaden..
Så här har det ju varit i omgångar ända sedan man började med upphandlingar i slutet på -80 talet, låga bud för att vinna marknadsandelar = förluster som leder till högre priser från just detta företag varefter någon annan ska vinna marknadsandelar och så vidare.
Alla de stora (de 4-5 största) har ju gjort denna resa en eller flera gånger men varje gång det kommer nya kvastar i ledningen så gör man om samma sak på nytt efter ett tag.
Sedan finns det mindre och riktigt små åkare som gjort detta men där slutar det sällan lyckligt, att öka marknadsandelar och omsättning på bekostnad av resultatet är sällan rätt väg att gå även om en stor ökning av omsättning och marknadsandelar i första läget imponerar på ägare o investerare kommer det surt efter.