Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 08 augusti 2012, 20:00:42 PM

Titel: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Calle skrivet 08 augusti 2012, 20:00:42 PM
Fortsätter med lite nostagiska inlägg här. Benämningen var ju allt som oftast "600-bussar" eller "600-vagnar", och om jag minns rätt så försvann den sista 2006 eller 2007, men minns inte exakt.

Denna busstyp var nog lika älskad som hatad. GS gjorde försök med att lacka om en del, som då gick över i "Region", och sågs flitigt på bl.a. L80.

Skrikande fläktremmar och tjut från fläkten som gick på högvarv var en av barnsjukdomarna på dessa. Rutorna hade också en tendens till att bli "mjölkiga", och vagnens genomgående höggolv gjorde det svårt för handikappade eller de som hade barnvagn.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 08 augusti 2012, 20:19:39 PM
Nu blir jag riktigt nostalgisk. Volvo och 600-serien för mig är Volvo B58 ledbussar med Hägglunds- och Wiima-karosser, men det är kanske inte de som Du menar.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Calle skrivet 08 augusti 2012, 22:23:48 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 augusti 2012, 20:19:39 PM
Nu blir jag riktigt nostalgisk. Volvo och 600-serien för mig är Volvo B58 ledbussar med Hägglunds- och Wiima-karosser, men det är kanske inte de som Du menar.

Jo, det måste det vara... Vore kul med lite inlägg kring "600-bussarna"  ;D
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 08 augusti 2012, 23:45:49 PM
Jag tror att han menar Volvo B10MA 55 Säffle 2000 som hade nummer 601-628 och var av årsmodellerna 1993-1996. Dom sista försvann i December 2006 och för mej blev 627 den sista av dessa som jag fick åka i.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Nico skrivet 08 augusti 2012, 23:56:02 PM
Citat från: Calle skrivet 08 augusti 2012, 20:00:42 PMSkrikande fläktremmar och tjut från fläkten som gick på högvarv var en av barnsjukdomarna på dessa. Rutorna hade också en tendens till att bli "mjölkiga", och vagnens genomgående höggolv gjorde det svårt för handikappade eller de som hade barnvagn.

Nu hänger jag inte med riktigt här. Enligt det jag citerar ovan så verkar du ju veta vilka vagnar du avser, men i nästa verkar du inte alls ha koll på vad som avses.

De s.k. felen/barnsjukdomarna du sedan räknar upp är inte heller något som är direkt specifikt för GS bussar i 600-serien. T.ex. är normalhöga golv inte heller ett fel även om det kanske gör det svårt för vissa handikappade, dock inte alla. Inte heller skrikande fläktremmar eller fläkttjut var något som var exklusivt för just bussar i Göteborg utan förekom och förekommer på många andra håll.

I en annan tråd om GS bussar, den som då »heter f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)« (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54799.0) och som jag citerar ditt första inlägg ur nedan, så har du ungefär samma tema då du frågar om dessa typer hade några problem. Detta i sin tur är ytterligare variationer på ungefär samma tema som du tidigare har haft uppe och som mest rört olika negativa saker.

Citat från: Calle skrivet 07 augusti 2012, 20:42:07 PMÄr lite nyfiken på de som vet hur dessa bussar var? 800-serien försvann väl för 2 år sedan eller? 700-serien har jag för mig hade runda gastankar på taket. Var det problem med dessa någon gång, eller var dom som med alla gasbussar?

Känner att jag ändå måste fråga lite vad du egentligen är ute efter? Detta då jag inte förstår din avsikt då du mera verkar vilja diskutera problem, verkliga eller påhittade, och andra negativa saker kring bussarna i Göteborg snarare än att diskutera bussar och busstrafik i sig.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 09 augusti 2012, 01:09:58 AM
Citat från: Calle skrivet 08 augusti 2012, 22:23:48 PM
Jo, det måste det vara... Vore kul med lite inlägg kring "600-bussarna"  ;D


Nej nej, Mats K avser bussar från 1972-73 som försvann från Göteborgs gator 1988!
(Fast jag rättar Mats lite, det var bara Hägglundskarosser. Wiimaledbussarna kom 1976 och 1979 och hade 900-nummer.)
//Jonas G
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 09 augusti 2012, 06:48:59 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 09 augusti 2012, 01:09:58 AM

Nej nej, Mats K avser bussar från 1972-73 som försvann från Göteborgs gator 1988!
(Fast jag rättar Mats lite, det var bara Hägglundskarosser. Wiimaledbussarna kom 1976 och 1979 och hade 900-nummer.)
//Jonas G
Tack, tack, Jonas! Visst var det så. Minnet svek mig temporärt. De gick ju tillsammans på samma linjer, t.ex. "min" linje 51, så jag drog dem väl över en kam i hastigheten.

Jo, det var nog så att det fanns en generation 600-ledbussar efter Hägglundarna. Det var efter min tid i Göteborg, så jag hade nästan glömt av det. 
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Johan B skrivet 09 augusti 2012, 17:21:19 PM
Det var väl 625, 627 och 628 som var kvar till "slutet". Bra busstyp men tyvärr ordentligt misskötta sista tiden. Kapacitetsmässigt var de perfekta på Volvo-linjerna där de rullade som oftast. De dagar det kom en låggolvare på de tyngsta avgångarna betydde det så gott som alltid att folk blev kvar på hållplatsen. 625 var ett riktigt lik, läckte in avgaser och bromsar som låg på. Sedan regnade det in rätt så ordentligt i allihop så viss mögeldoft kunde anas i passagerarutrymmet.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Calle skrivet 09 augusti 2012, 17:54:37 PM
Citat från: Johan B skrivet 09 augusti 2012, 17:21:19 PM
Det var väl 625, 627 och 628 som var kvar till "slutet". Bra busstyp men tyvärr ordentligt misskötta sista tiden. Kapacitetsmässigt var de perfekta på Volvo-linjerna där de rullade som oftast. De dagar det kom en låggolvare på de tyngsta avgångarna betydde det så gott som alltid att folk blev kvar på hållplatsen. 625 var ett riktigt lik, läckte in avgaser och bromsar som låg på. Sedan regnade det in rätt så ordentligt i allihop så viss mögeldoft kunde anas i passagerarutrymmet.

Försvann inte den sista 2006? Håller med dig fullt ut, dom blev dessvärre misskötta sista tiden. Frekvent sågs de omlackerade på L80.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 10 augusti 2012, 00:08:10 AM
Citat från: Calle skrivet 09 augusti 2012, 17:54:37 PM
Försvann inte den sista 2006?
Om du kollar lite längre upp på den här sidan så får du svaret på den frågan.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Johan B skrivet 10 augusti 2012, 17:20:17 PM
Citat från: Calle skrivet 09 augusti 2012, 17:54:37 PM
Försvann inte den sista 2006? Håller med dig fullt ut, dom blev dessvärre misskötta sista tiden. Frekvent sågs de omlackerade på L80.

De som gick på 80 hade lägre nummer, dessa tre rackarna tror jag aldrig gick för Region. Därifrån försvann Volvo-lederna tidigare. 2006 kördes mest MAN-ledvagnar på 80.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 600-serien (Volvo)
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 11 augusti 2012, 20:26:03 PM
Under 2000 - 2001 körde vi ute i trafikområde Frölunda, Göteborgs Spårvägar linje 751 med två stycken B31:or 609 & 610 samt den nyligen införskaffade Den Oudstenbussen 522. De var stationerade i bussgaraget Majorna för just trafik på denna linje. Frölunda-Mölndal-Pixbo-Mölnlycke-Öjersjö-Partille. 609 & 610 hade då lackerats om i helblå färgsättning typ "region". De övriga hade då "Stadstrafikens ljus/mellan/mörkblå färgsättning utan stripes". 522 hade, som övriga Den Oudsten-regioner den gamla GL-lackeringen (vit med stripes); konstigt egentligen för GL hade ju upphört redan vid de här bussarnas leverans??? Faktum är att den gamla GL-lackeringen hängde med i så gott som 10 år efter dess existens upphörande. Jaja, det säger väl lite om soppan i denna stad och dess omgivningars kollektivtrafik? Ingen vet vad den andre gör. Jag tar mig friheten att ändra Ulf Adehlssons uttalande om SJ tidigare och säger som följande...Kollektivtrafiken i Göteborg med omnejd har varit en lekstuga för politikerna i åtminstone 40 år...Ingen vet, vill eller kan...Jag menar, vakna upp nu 2012 med busskörfält och annat som skulle påbörjats redan på -70 & -80-talen??!!För att inte tala om lokaltågen!!! ::) ??? >:(