I söndags den 5/8 fanns dessa bussar uppställda i Frihamnen.
5081
5102
5104
5105
5107
5109
(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/2012-08-05_bussar.jpg)
Snyggt, på rätt ställe oxå.. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2012, 12:43:05 PM
Snyggt, på rätt ställe oxå.. :)
Rätt ställe? Ja! De ska ju till ett nytt hem där de kommer att leva vidare under större delen av 2010-talet. Vad kan bli mer rätt? ;)
var finns de en marknad för Etanolbussar utanför Sverige?. eller kanske motorbyte på g?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2012, 12:43:05 PM
Snyggt, på rätt ställe oxå.. :)
Tja föredrar man att vi kör våra innevånare och besökare i tyska (folk-)vagnar istället för svenska bussar i Kungliga Svenska Hufvudstaden så står de ju definitivt på rätt ställe! Jag antar att vi får sälja svenska bussar till Berlin istället. För de kör väl knappast tyskt där... :)
Citat från: homer skrivet 08 augusti 2012, 14:02:55 PM
var finns de en marknad för Etanolbussar utanför Sverige?. eller kanske motorbyte på g?
Behövs inget motorbyte här inte, då det sitter dieselmotorer i kärrorna som drivs på etanol. Så inprincip är det bara att tömma tanken motera dit vattenfiltret igen och tanka diesel. sen ut o köra ;D
Citat från: Johan Ek skrivet 08 augusti 2012, 20:03:30 PM
Behövs inget motorbyte här inte, då det sitter dieselmotorer i kärrorna som drivs på etanol. Så inprincip är det bara att tömma tanken motera dit vattenfiltret igen och tanka diesel. sen ut o köra ;D
Sen är man ju i utlandet inte lika handfallna som vi svenskar. Eller rättare sagt så lönar det sig att renovera och hålla bussar i gott skick i många år i många andra länder. I Sverige kör vi mer eller mindre slut på bussarna på 8-12 år då de ändå inte får gå längre i trafik här. Hölöskroten är som bekant full med 2002:or just nu.
Medan man t.ex så nära som i Finland kan helrenovera ett 10-15 år gammalt chassi, byta ut motorn mot en nyare, och till slut montera en helt nytillverkad kaross på det gamla renoverade chassit.
Citat från: Johan Ek skrivet 08 augusti 2012, 20:03:30 PM
Behövs inget motorbyte här inte, då det sitter dieselmotorer i kärrorna som drivs på etanol. Så inprincip är det bara att tömma tanken motera dit vattenfiltret igen och tanka diesel. sen ut o köra ;D
Mja...
Högre kompression, annan insprutning och en helt annan styrbox/mjukvara
Att tanka diesel går nog, men det går inte bra och absolut inte länge :-)
Etanolmaxci från Halmstad/Skövde som gick via Hölö/Busmarket fick nya (beg) dieslar insatta i Sverige/Lettland innan de gick längre österut