Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Calle skrivet 07 augusti 2012, 20:42:07 PM

Titel: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Calle skrivet 07 augusti 2012, 20:42:07 PM
Är lite nyfiken på de som vet hur dessa bussar var? 800-serien försvann väl för 2 år sedan eller? 700-serien har jag för mig hade runda gastankar på taket. Var det problem med dessa någon gång, eller var dom som med alla gasbussar?
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: S Svensson skrivet 07 augusti 2012, 22:22:17 PM
700 serien var B10M och 800 serien B10BLe alltså bakmotor. 700 serien var egentligen två serier med 701 och 702 som kom först i avvikande färg och hade dåtidens standardinredning. 703-720 tror jag det var hade blå färg(stadstrafikens) och inredning som även omfattade en form av nackstöd. 700 serien hade omfattande barnsjukdommar och på verkstaden i Backa byggdes de i stort sett om. Troligen helt och hållet för att gasen skulle fungera. Det finns säkert fler personer som kan berätta mera om dem. Om jag kommer ihåg rätt så var gasen förvarad i ståltankar på taket. När det fungerade så var de bra att åka med.
800 serien kan nog sägas delas in i tre serier. 801-805;806-809;(810) samt 810-819. Jag skriver från minnet varför jag kan ha glömt den del. De första fem har tank på taket där det syns tankar,troligen ståltankar. Därefter fyra bussar utan synliga tankar samt därefter 10 st gasbussar som var beställda 1996-97 och inte leverererade vid upphandlingen som innebar förlust av trafik juni 1997.Dessa 10 st hade en buss,den som har lägst nummer som i princip är provexemplar och byggd något tidigare.
Är gasdrift farligt eller inte. Det har varit några incidenter och 716 förolyckades i närheten av Lindholmen. Ytterligare en höll på att skadas vid Kville men torde bli reparerad. Av 800 serien så överlämnades 15 st till Swebus och placerades på Kruthusgatan. Depån där byggdes om med uppställning av gasdrivna bussar och påfyllning av gas.
Några av de sista bussarna i 700 serien fanns hos Järn och Trä vid Arendalsvägen. Bussarna i 700 serien torde ha haft uttag av driftstid.För att räknas som tätortsbussar hade de gått ganska många kilometer. Det finns mycket att säga om dessa bussar. En del att inte säga också. 800 serien gick betydligt bättre i drift. En bekant till mig som körde dem på linje 60 berättade (det var på Swebustiden) att han råkade ut för någon form av explosion vid backen mot Lunden. Det sade enbrat "pang" och de som satt baktill blev mycket rädda. Även föraren blev rädd och bussen stannade pga motorstopp. Föraren fortsatte köra buss men sällan långt hemifrån. Som sagt det är mycket man kan säga om bussarna. Men använd inte svärord.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 08 augusti 2012, 00:42:32 AM
701 och 702 var ju byggda på den gamla Säfflekarossen medan 703-720 och 801-819 var byggda på den nyare Säffle 2000-karossen.
Dom sista bussarna i 700-serien togs ur trafik i Juni 2004 och dom sista i 800-serien tackade för sej i Juni 2007.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Calle skrivet 08 augusti 2012, 12:59:12 PM
Låter som om dessa inte var helt stabila. 800-vagnar körde en period på linje 74 under GS-tiden, tror det var någon enstaka inlånad vagn innan dessa tackade för sig.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 08 augusti 2012, 18:25:11 PM
701 - 720 var samtliga byggda på den gamla Säffle-karossen. 800-vagnarna var däremot byggda på den senare karossen. Det som skillde 701 & 702 från 703 - 720 var enbart inredningen. Däremot hade 801 - 805 höga gastankar på taket medan de senare 800-vagnarna var lägre med tankarna nedsänkta inne i bussen. Men apropå buss 716 och branden kan jag förtälja att den brann i högan sky på Åketorpsgatan (ute i Norra Backa på Hisingen). Men det var inredningen som hade fattat eld av kke. en osläckt ciggarett el. nå´t. Föraren stod en bit ifrån bussen och samtalade med en resenär när han upptäcker att bussen nära på är övertänd, allt gick så fort. Han springer iaf. in till ett närbeläget hus och får låna telefon...på den tiden...och larmar, sen springer han och säkert några andra till med benen på ryggen därifrån skrikandes...EN GASBUSS BRINNER, SPRING, SPRING... Vad hände då?? Jo, bussen brann upp "till skelettet med gastankarna nedrasandes i bussen", men INTE exploderade den, ack nej. Naturgas ÄR inte så farligt vid brand. Måste vara exakt "rätt" temperatur kontra syre för att någon överhuvudtaget risk för explosion skall finnas. Oftast finns det för stor mängd syre som i detta fall. Men RÄDD blev föraren iaf.!!! Vad har vi lärt oss av detta då??? Skall även tillägga att INGA passagerare fanns på bussen eller därutanför så ingen kom till skada p.g.a. branden iaf. :)
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 08 augusti 2012, 18:47:37 PM
...ska bara tillägga det att när det gäller 716 och cigaretten så var det ju naturligtvis INTE tillåtet att röka på bussen då heller men de här bussarna var en bland de första hos Göteborgs Spårvägar som hade stora papperskorgar i plast med plastpåse i vid varje dörrutgång. Vid den tiden var det ganska många som rökte, till skillnad från nu???, Så någon kke. fimpade, trodde hon/han, på utsidan och slängde fimpen i en av de här papperskorgarna med känt resultat då?? Ingen vet, eller också var det kabelbrand? tror ingen riktigt vet brandorsaken denna gång. Papperskorgarna drogs in iaf. under en period just p.g.a. brandrisk vet jag men nu är de tillbaka och jag tror inte det har orsakat någon brand på det senaste iaf. ??? ???
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 08 augusti 2012, 23:38:33 PM
Om man söker på svensk busshistoria så finner man att endast 701 och 702 var byggda på den äldre Säfflekarossen medan 703-720 var byggda på system 2000. Dessutom så kommer jag själv ihåg att det var på just detta viset men om någon har en bild på 702 respektive 703 så lägg gärna in dessa här i tråden. 
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 09 augusti 2012, 01:13:53 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 08 augusti 2012, 23:38:33 PM
Om man söker på svensk busshistoria så finner man att endast 701 och 702 var byggda på den äldre Säfflekarossen medan 703-720 var byggda på system 2000. Dessutom så kommer jag själv ihåg att det var på just detta viset men om någon har en bild på 702 respektive 703 så lägg gärna in dessa här i tråden.

Måste i så fall scanna in diabilder, men du har rätt. Fr. o. m. 703 är det system 2000-karossen.
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Calle skrivet 09 augusti 2012, 17:55:12 PM
Skulle vara trevligt med lite bilder på dessa  :D
Titel: SV: Göteborg: f.d. GS 700- och 800 serien (Volvo CNG)
Skrivet av: Rikard skrivet 09 augusti 2012, 21:30:04 PM
La upp Några bilder av 701 för ett tag sen

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31654.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31654.0)

Rikard.