Satt precis och kolla lite på nätet och insåg hur dåligt det går för de stora Bussbolagen. I Sverige Är inte många som går med plus.
Lite tråkig läsning. Fick även höra av bekanta, att det går minst lika knackigt i Norge. Där ligger Unibus på minus 40mille. Samt att Nobina försöker dra sig ur sitt nyvunna kontrakt på linje 30-34 i storbya (Oslo) Pga, att de kommer förlora enorma summor pengar var dag. Tack vare ett så lågt anbud.
Det är väl bara att inse att inom bussbranschen så finns det inga stora pengar att tjäna. Samt att det är mest dem små lokala bolagen som klarar biffen!
Citat från: bisquit skrivet 01 augusti 2012, 23:54:48 PM
Satt precis och kolla lite på nätet och insåg hur dåligt det går för de stora Bussbolagen. I Sverige Är inte många som går med plus.
Lite tråkig läsning. Fick även höra av bekanta, att det går minst lika knackigt i Norge. Där ligger Unibus på minus 40mille. Samt att Nobina försöker dra sig ur sitt nyvunna kontrakt på linje 30-34 i storbya (Oslo) Pga, att de kommer förlora enorma summor pengar var dag. Tack vare ett så lågt anbud.
Det är väl bara att inse att inom bussbranschen så finns det inga stora pengar att tjäna. Samt att det är mest dem små lokala bolagen som klarar biffen!
Har något ändrats på trafikupplägget för L30-34 i Oslo eller varför skulle helt plötsligt insett att man lagt ett för lågt anbud? Det man vet nu visste nån väl även när anbudet lades.
Citat från: bisquit skrivet 01 augusti 2012, 23:54:48 PM
Satt precis och kolla lite på nätet och insåg hur dåligt det går för de stora Bussbolagen. I Sverige Är inte många som går med plus.
Lite tråkig läsning. Fick även höra av bekanta, att det går minst lika knackigt i Norge. Där ligger Unibus på minus 40mille. Samt att Nobina försöker dra sig ur sitt nyvunna kontrakt på linje 30-34 i storbya (Oslo) Pga, att de kommer förlora enorma summor pengar var dag. Tack vare ett så lågt anbud.
Det är väl bara att inse att inom bussbranschen så finns det inga stora pengar att tjäna. Samt att det är mest dem små lokala bolagen som klarar biffen!
Av de 10 största (omsättningsmässigt) finns det faktiskt företag som alltid genererat vinst, däremot är det sämre med de multinationella oftast statsägda bolagen, några kommunala bolag och så Nobina.
Nobina Sverige AB
Keolis Sverige AB
Veolia Transport Sverige AB
Arriva Sverige AB
Buss i Väst AB (Hör ju egentligen inte till denna lista då huvuddelen av trafiken utförs av andra företag, medlemmar)
Nettbuss AB
GS Buss AB
Bergkvarabuss AB
Swebus AB
Klövsjö-Rätan Trafik AB
Av dessa är det tre företag som har svarta siffror om man ändå räknar med BiV, annars är det bara två, 8 o 10.
Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 00:39:46 AM
Av de 10 största (omsättningsmässigt) finns det faktiskt företag som alltid genererat vinst, däremot är det sämre med de multinationella oftast statsägda bolagen, några kommunala bolag och så Nobina.
Nobina Sverige AB
Keolis Sverige AB
Veolia Transport Sverige AB
Arriva Sverige AB
Buss i Väst AB (Hör ju egentligen inte till denna lista då huvuddelen av trafiken utförs av andra företag, medlemmar)
Nettbuss AB
GS Buss AB
Bergkvarabuss AB
Swebus AB
Klövsjö-Rätan Trafik AB
Av dessa är det tre företag som har svarta siffror om man ändå räknar med BiV, annars är det bara två, 8 o 10.
Törs man gissa att det är Klövsjö-Rätan (KR Trafik) och Bergkvarabuss är de som har svarta siffror? När det gäller Buss i Väst har de inte medlemmar utan delägare, varför jag tycker att samverkansorganisationen platsar in här. Dock ser framtiden rätt dyster ut för Buss i Väst, inte minst med tanke på misslyckandet med Buss i Väst Trafik AB.
Av de stora Bussbolagen är det väl bara KR och Bergkvarabuss som är familjeägda? Det är alltid lättare att leka med pengar som inte är direkt kopplade till den egna ekonomin. På så vis liknar stora bolag med spritt ägande, politiskt styrda organisationer. Det finns ingen personlig risk kopplad till bolagets styrning, vilket kan leda till ett ökat risktagande för organisationen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 09:41:53 AM
Törs man gissa att det är Klövsjö-Rätan (KR Trafik) och Bergkvarabuss är de som har svarta siffror? När det gäller Buss i Väst har de inte medlemmar utan delägare, varför jag tycker att samverkansorganisationen platsar in här. Dock ser framtiden rätt dyster ut för Buss i Väst, inte minst med tanke på misslyckandet med Buss i Väst Trafik AB.
Jo, och det stämmer ju precis med "8 o 10" som Håkan_E avslutar med. :-*
Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2012, 11:14:14 AM
Jo, och det stämmer ju precis med "8 o 10" som Håkan_E avslutar med. :-*
Jag hade fått en fläck på skärmen där han skrev just det så jag missade det. Men då är vi ju i alla fall helt överens. ;)