I vanliga fall körs väl 801 Stockholm-Göteborg av Swebus, som går via bla Vara.. Men en kompis fotade den här bussen, Volvo 8500 som ska köra den turen.. Snacka om att det avviker från den normala...
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/432145_4405558385031_165447170_n.jpg)
Fotad idag vid cityTerminalen på förmiddagen.. Har tillåtelse av min kompis att lägga ut bilden här..
(Tågluffaren)
Rubriken förtydligad
/Admin
Snacka om ett nedköp... Lär ju bli några toastopp på vägen iaf:)
Jo, vet inte om man kan återköpa biljetten pga fel typ av buss för att ta sig vidare på annat sätt istället :)
Västtafik kör inga bussar. Detta är Swebus som lånat in en buss av Nobina.
Jo men ändå. Sådana bussar ska väl ändå inte gå på såna långväga sträckor?...inte anpassade för såna körningar heller ju
Citat från: reseguiden86 skrivet 01 augusti 2012, 14:09:27 PM
Jo men ändå. Sådana bussar ska väl ändå inte gå på såna långväga sträckor?...inte anpassade för såna körningar heller ju
Det är inte ovanligt att företaget lånar bussar då ordinarie buss har gått sönder eller är på verkstad som ej är planerad.
Har själv kört på Swe Exp och det hände endast en enda gång att min buss gick sönder under turen, fick hålla tilgodo med en vanlig linje vagn vid detta tillfället.
Problemen som brukar uppstå är att paxen:s bagage inte får plats utan man får ställa det i mitt gången alt, barnvagnsplatsen. Och att man kunde inte ta betalt för resan så de som ville åka fick åka fritt. Nu måste alla köpa resan i förskott eller via kort i bussen.
Vet att Nobina i Karlstad brukar tursätta vissa turer med bussar i Värmlands lack dessa brukar vara utrustade med toalett.
// Christer K
Inte direkt kul för de resenärer som reser längre sträckor, som t.ex från Stockholm till Vara eller Skara. Men för de som bara ska mellan Stockholm och Örebro är det väl inga konstigheter? Restiden på denna sträcka (2 timmar och 50 minuter.) motsvarar ju nästan exakt tiden på SL 639 mellan Stockholm och Öregrund som ju körs med samma slags fordonstyp i 2 timmar och 53 minuter. Även där med allt bagage inne i bussen. Bagaget skall liksom eventuella rullstolar ej vara fastspända på något vis. Och ingen toalett.
Tider:
http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
http://www.swebus.se/Documents/TTB%20SOMMAR%202012/801_ver2.pdf
Jag har ju sagt det förr: Om 639 går med enbart lågentrébussar Stockholm-Hallstavik så är det väl fullt naturligt att alla expressbussar från Stockholm till Västerås, Enköping och Nyköping även de skall köras med 100% lågentré? Dessa tre orter ligger ju samma avstånd från Stockholm som Hallstavik gör.
Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 20:15:31 PM
Inte direkt kul för de resenärer som reser längre sträckor, som t.ex från Stockholm till Vara eller Skara. Men för de som bara ska mellan Stockholm och Örebro är det väl inga konstigheter? Restiden på denna sträcka (2 timmar och 50 minuter.) motsvarar ju nästan exakt tiden på SL 639 mellan Stockholm och Öregrund som ju körs med samma slags fordonstyp i 2 timmar och 53 minuter. Även där med allt bagage inne i bussen. Bagaget skall liksom eventuella rullstolar ej vara fastspända på något vis. Och ingen toalett.
Tider:
http://sl.se/ficktid/sommar/s639.pdf
http://www.swebus.se/Documents/TTB%20SOMMAR%202012/801_ver2.pdf
Jag har ju sagt det förr: Om 639 går med enbart lågentrébussar Stockholm-Hallstavik så är det väl fullt naturligt att alla expressbussar från Stockholm till Västerås, Enköping och Nyköping även de skall köras med 100% lågentré? Dessa tre orter ligger ju samma avstånd från Stockholm som Hallstavik gör.
Men nu är det här en Expressbuss linje och ingen 639. Hur många gånger behöver man säga det. Det är inte okej att ha en sådan buss på en Swebuslinje!
om dom körde fram den bussen på en express linje med den längden för mig o vill ha fullt betalt väljer jag nått annat ressätt
Citat från: Tonnie skrivet 01 augusti 2012, 22:51:45 PM
Men nu är det här en Expressbuss linje och ingen 639. Hur många gånger behöver man säga det. Det är inte okej att ha en sådan buss på en Swebuslinje!
Tur i oturen är väl att den går på just 801, då den oftast har väldigt lite resenärer på sträckan mellan Örebro och Göteborg mån-tors samt lördagar. Och vad gäller delen Stockholm-Örebro är den som sagt bara på drygt tre timmar, vilket redan är verklighet för många dagliga pendlare på andra håll idag i upphandlad linjetrafik. Dock kan jag förstå om man som resenär önskar lite högre komfort pga att man betalt ett högre biljettpris än vad man gör i upphandlad linjetrafik.
Om jag skulle gissa så kom nog de flesta kundklagomålen från de som pendlar Uppsala-Stockholm på morgonen med Swebus 801. Ingen toalett på den 50-minutersturen = Direkt dålig stämning. Däremot kunde man fortsätta Stockholm-Örebro med samma buss med den trasiga toaletten utan att det var alltför stora bekymmer. Det finns ju som tur är alldeles utmärkta rymliga toaletter vid den nybyggda kiosken på Örebro resecentrum, som jag brukade tipsa mina resenärer på 801 om när jag körde.
Mycket handlar väl också om vad resenärerna är vana att det är för busstyp (och komfortnivå). När jag pendlade till gymnasiet gick en tur regelbundet med en torftigt utrustad ledbuss, aldrig några klagomål hördes, det var ju den vanliga bussen.
De få gånger samma buss gick på någon annan tur satt folk och surade och gnällde hela bussresan för att det var fel vagntyp.
/K
Citat från: Erling.L skrivet 01 augusti 2012, 23:25:31 PM
om dom körde fram den bussen på en express linje med den längden för mig o vill ha fullt betalt väljer jag nått annat ressätt
Jag väljer alltid ett annat ressätt, att åka buss långa sträckor lockar inte mig. Däremot kör jag gärna bussen. :)
Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2012, 13:49:30 PM
Jag väljer alltid ett annat ressätt, att åka buss långa sträckor lockar inte mig. Däremot kör jag gärna bussen. :)
I stort sett samma här. Med undantaget att när det gäller ren motorvägstrafik väljer jag mer än gärna även bort det monotona busskörandet. Numera kör jag i regel alltid t.ex Södertälje-Nyköping på gamla vägen med personbil och tombuss, om jag inte har ett osedvanligt pressat tidsschema.
Ska jag till Göteborg utan bil blir det tåget i första hand, och Bus4you i andra hand. Trängas på Swebus 830 och 801 gjorde jag inte ens när jag hade personalrabatt, och GoByBus ligger inte heller i toppen av listan.
Det här tycker jag är riktigt uselt. Även om en buss gått sönder borde det väl gått att få tag i en bättre buss redan i Skövde eller Mariestad. Men det måste ju också ha funnits någon turistbuss man kunnat hyra in, om inte annat så från Örebro och för returen.
Om nu det verkligen gick en Volvo 8500 B12BLE på linje 801 så inte skyltningen eller bilden är fejkade så visar det på att stort förakt för kunderna. Bättre trodde jag faktiskt om Swebus.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 17:03:19 PM
Om nu det verkligen gick en Volvo 8500 B12BLE på linje 801 så inte skyltningen eller bilden är fejkade så visar det på att stort förakt för kunderna. Bättre trodde jag faktiskt om Swebus.
Swebus bekräftade på sin Facebook-sida att den aktuella bussen faktiskt gick på hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen skulle ha varit att bussen ersatte en annan buss som hade gått sönder och sedan hade den "av misstag" hamnat på 801:an. Men mer än så tycktes de inte bry sig...
Citat från: Carl Eric skrivet 02 augusti 2012, 17:50:18 PM
Swebus bekräftade på sin Facebook-sida att den aktuella bussen faktiskt gick på hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen skulle ha varit att bussen ersatte en annan buss som hade gått sönder och sedan hade den "av misstag" hamnat på 801:an. Men mer än så tycktes de inte bry sig...
Så bussföraren märkte inte vad det var för buss han körde. ??? Även om föraren som körde 801-an från Stockholm inte såg det förrän han kom till depån för att hämta ut den borde han ju ha slagit larm så att en annan buss kunde beställts från Västerås eller i värsta fall Örebro om man nu inte ville försena avgången.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 18:21:58 PM
Så bussföraren märkte inte vad det var för buss han körde. ??? Även om föraren som körde 801-an från Stockholm inte såg det förrän han kom till depån för att hämta ut den borde han ju ha slagit larm så att en annan buss kunde beställts från Västerås eller i värsta fall Örebro om man nu inte ville försena avgången.
Då får man ju en tomkörning till Göteborg... ::)
Citat från: Fredde_J skrivet 02 augusti 2012, 20:36:50 PM
Då får man ju en tomkörning till Göteborg... ::)
Jag tänkte skrivit:
Ja, tänk det begrep jag. Men det kanske det är värt för att hålla utlovad komfort till resenärerna.
Men så såg jag smileyn för ironi så nu skriver jag inget utan håller bara med vad jag antar att du innerst inne menar. ;)
Bussen ifråga bör ha gått upp till Uppsala på tisdag kväll för övernattning och gått därifrån på onsdag morgon retur Göteborg.
Tror knappast att man har någon reservkapacitet att ta till i Uppsala och det förutsätts säkerligen att lånebussen ska återlämnas snarast, alternativet att låna ytterligare en buss från Nobina:s UL trafik och tomkört "Skaraborgsbussen" hade medfört en avsevärd kostnad och krävt personal som säkerligen inte fanns tillgänglig.
I ett sådant här fall är det billigare att ersätta dem som har synpunkter, notera även att Swebus inte garanterar att t.ex bälte, eluttag eller internet finns i alla bussar och ersättning om detta saknas inte utgår.
Däremot kan man säkert kräva ersättning för att toalett och luftkonditionering saknades, i a f på torsdagen.
Att använda d.iv olika linjevagnar i expressbusstrafiken var ju ytterst vanligt förekommande för inte så hemskt många år sedan
Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 21:36:53 PM
Bussen ifråga bör ha gått upp till Uppsala på tisdag kväll för övernattning och gått därifrån på onsdag morgon retur Göteborg.
Tror knappast att man har någon reservkapacitet att ta till i Uppsala och det förutsätts säkerligen att lånebussen ska återlämnas snarast, alternativet att låna ytterligare en buss från Nobina:s UL trafik och tomkört "Skaraborgsbussen" hade medfört en avsevärd kostnad och krävt personal som säkerligen inte fanns tillgänglig.
I ett sådant här fall är det billigare att ersätta dem som har synpunkter, notera även att Swebus inte garanterar att t.ex bälte, eluttag eller internet finns i alla bussar och ersättning om detta saknas inte utgår.
Däremot kan man säkert kräva ersättning för att toalett och luftkonditionering saknades, i a f på torsdagen.
Att använda d.iv olika linjevagnar i expressbusstrafiken var ju ytterst vanligt förekommande för inte så hemskt många år sedan
Det finns ett fundamentalt fel i expressbussbranschen: man är så produktionsriktad att man helt glömmer bort resenärerna.
Nu hoppas jag i alla fall att man inte skall behöva kräva ersättning för utebliven standard. Det skall man få automatiskt. Rimligen i form av en gratis resa.
Bussen borde ha gått sönder i Mariestad, där den Västtrafik-lackerade bussen sattes in. Om man i hast inte lyckades få in en turistbuss från Mariestad borde man i alla fall ha kunnat fixa en sådan från Örebro. Då hade tomkörningen tillbaka till Mariestad blivit måttlig.
Nej, här behövs faktiskt ett helt annat tänk. Med väskor i mittgången och barnvagsnutrymmet utsätter man dessutom resenärerna för fara.
Stämmer bra att det numera inte finns särskilt många normalgolvade komfortbussar att låna in från Nobina till Swebus. Majoriteten av Nobinas UL-vagnpark i Uppsala är ju i exakt samma komfortklass som den blåa bussen på bilden.
Några enstaka 9700:or torde finnas kvar på Uppsaladepån, men en kombination av bälten, AC och toalett har nog bara de två gamla Swebusarna i 560x-serien. De två VanHool-DD med toaletter är inte särskilt lämpliga att akutlåna ut till Swebus pga att de säkerligen behövs i Nobinas egen rusningstrafik.
Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 23:01:50 PM
Stämmer bra att det numera inte finns särskilt många normalgolvade komfortbussar att låna in från Nobina till Swebus. Majoriteten av Nobinas UL-vagnpark i Uppsala är ju i exakt samma komfortklass som den blåa bussen på bilden.
Några enstaka 9700:or torde finnas kvar på Uppsaladepån, men en kombination av bälten, AC och toalett har nog bara de två gamla Swebusarna i 560x-serien. De två VanHool-DD med toaletter är inte särskilt lämpliga att akutlåna ut till Swebus pga att de säkerligen behövs i Nobinas egen rusningstrafik.
Men man får väl låna in en buss från t ex Högbergs Buss, Knivsta Buss eller vad som nu finns i sådant här fall.
Nu har väl turen gått och bussen är där den ska igen och ingen kom till allvarlig skada,låt oss nu släppa detta och gå vidare ;)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 23:01:03 PM
Nej, här behövs faktiskt ett helt annat tänk. Med väskor i mittgången och barnvagsnutrymmet utsätter man dessutom resenärerna för fara.
Bussar fullproppade med lösa väskor i mittgången är ju dessvärre sanning på många andra håll idag. När 175 st scouter med tunga väskor ska åka från Ellan (Singö) till Stockholm så ringer de SL som beordrar Nobina att köra ut två st extra B9S för att förstärka den ordinarie B9S:en. Detta då det är lågentrékrav även på förstärkningsbussarna. Hur kan det vara tillåtet med stående och fullt med väskor på denna 13 mil långa linje? :o Här borde SL säga stopp och kräva att denna enorma resgrupp får lov att beställa egna bussar från ett privat företag. Normalgolvade med bagagerum under golvet, samt bälten.
Men det är bara att inse att lågentrékraven på den upphandlade trafiken alltid kommer att
gå före trafiksäkerheten. >:(
Vilket är bra underligt, då trafiksäkerheten i alla andra fall alltid är prio 1 i detta land.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 23:04:11 PM
Men man får väl låna in en buss från t ex Högbergs Buss, Knivsta Buss eller vad som nu finns i sådant här fall.
Att låna in en buss från ett privat företag, helst längsmed E20, hade varit smidigare, ja.
Helst redan i Vara eller Skara, så att den blå bussen aldrig hade hunnit ända upp till Mälardalen.
Men av okända anledningar blev det uppenbarligen inte så.
I det här fallet blir det ju avsevärt billigare att låna bara bussen från systerbolaget jmf med att beställa buss o förare hos någon annan åkare, en förare som måste ha hotellrum i Uppsala dessutom.
En sådan körning har troligen hamnat på ett femsiffrigt belopp
Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2012, 23:07:11 PM
Nu har väl turen gått och bussen är där den ska igen och ingen kom till allvarlig skada,låt oss nu släppa detta och gå vidare ;)
Nej jag tycker inte det. Detta är ett tydligt bevis på att Swebus har "tappat greppet" om vad de håller på med. Detta är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!
Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 23:11:10 PM
Men det är bara att inse att lågentrékraven på den upphandlade trafiken alltid kommer att gå före trafiksäkerheten. >:(
Vilket är bra underligt, då trafiksäkerheten i alla andra fall alltid är prio 1 i detta land.
Visst är det konstigt, men jag tycker faktiskt inte att det hör hemma i denna diskussion. Du får vad du betalar för, så enkelt är det. För 790 kronor i månaden får du inte mycket service och kvalité, och dessutom svårare att påverka. Men om man betalar för att åka med Swebus så skall man INTE utsättas för en buss av den typen som visades på bilden. Det är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!
Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 23:31:03 PM
I det här fallet blir det ju avsevärt billigare att låna bara bussen från systerbolaget jmf med att beställa buss o förare hos någon annan åkare, en förare som måste ha hotellrum i Uppsala dessutom.
En sådan körning har troligen hamnat på ett femsiffrigt belopp
Jo visst blir det så. Men om man faktiskt bryr sig om sina kunder så tar man den kostnaden. Detta är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!
Alternativet att berätta för kunden att tyvärr vi har ingen buss med full standard idag så därför väljer vi att ställa in avgången, köpta biljetter återlöses på närmsta försäljningsställe.
Citat från: Carl Eric skrivet 03 augusti 2012, 06:21:30 AM
Visst är det konstigt, men jag tycker faktiskt inte att det hör hemma i denna diskussion. Du får vad du betalar för, så enkelt är det. För 790 kronor i månaden får du inte mycket service och kvalité, och dessutom svårare att påverka. Men om man betalar för att åka med Swebus så skall man INTE utsättas för en buss av den typen som visades på bilden. Det är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!
Nog hör verkligheten vid sidan av expressbussverksamheten till helheten. När systerföretaget (i detta fall Nobina) inte längre har kvar komfortabla bussar med bagageutrymme, så kan expressbussföretaget (i detta fall Swebus) inte låna in annat än just lågentrébussar från dem. Att låna buss från privata smååkare blir dyrt, som Håkan E skrev, och att ställa turen blir ännu dyrare i form av dåligt rykte.
Att köpa in egna reservbussar som bara står stilla i väntan på ett eventuellt haveri på expressbussverksamheten är inte en ekonomisk möjlighet. Dessa bussar kan ju inte merutnyttjas på systerföretagets linje- eller skoltrafik pga vitt skilda fordonskrav.
Så vi får nog lov att antingen vänja oss vid att sådant här kommer att inträffar då och då i framtiden, eller betala mera ur egen ficka. Tyvärr. Nog var det enklare förr, för bara 5-10 år sedan, då man ännu kunde använda samma bussindivid att köra både skol-, linje- beställnings- och expressbusstrafik med. Men den tiden är över nu, oavsett vad man har för åsikter om saken.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 augusti 2012, 06:53:34 AM
Alternativet att berätta för kunden att tyvärr vi har ingen buss med full standard idag så därför väljer vi att ställa in avgången, köpta biljetter återlöses på närmsta försäljningsställe.
Vill man ta till lögner så gör man så. För du skall inte försöka inbilla mig att det inte skulle ha gått att få tag i en turistbuss för den här körningen. Jag vet inte var bussen gick sönder men det måste ha varit senast i Mariestad på uppvägen. Det finns massor med bussbolag som har bussar utmed den vägen både upp- och nervägen.
Däremot var det naturligtvis bra att sätta in vad man hade i det omedelbara läget i stället för att låta resenärerna vänta ett par timmar på en annan buss.
Som alltid är det ju en kostnadsfråga, att leja ut turen om det nu hade gått att få tag i någon med kort varsel eller lejt ut turen dagen efter hade inte blivit direkt billigt, den som isf hade kört upp till Uppsala hade fått övernatta för att ta returen dagen efter.
Ännu värre om man kört upp med denna Mariestadsbuss till Uppsala och sedan lejt någon för att köra turen dagen efter till Göteborg samtidigt som lånebussen skulle ha tomkörts nästan hela vägen söderut.
Det är ju alltid en avvägning där kostnadsaspekten är väldigt avgörande.
Citat från: Håkan_E skrivet 03 augusti 2012, 08:51:58 AM
Det är ju alltid en avvägning där kostnadsaspekten är väldigt avgörande.
Jo givetvis, men om man bryr sig om sina kunder låter man det väga tyngre...
Citat från: Christer K skrivet 01 augusti 2012, 18:41:11 PM
Det är inte ovanligt att företaget lånar bussar då ordinarie buss har gått sönder eller är på verkstad som ej är planerad.
Har själv kört på Swe Exp och det hände endast en enda gång att min buss gick sönder under turen, fick hålla tilgodo med en vanlig linje vagn vid detta tillfället.
Problemen som brukar uppstå är att paxen:s bagage inte får plats utan man får ställa det i mitt gången alt, barnvagnsplatsen. Och att man kunde inte ta betalt för resan så de som ville åka fick åka fritt. Nu måste alla köpa resan i förskott eller via kort i bussen.
Vet att Nobina i Karlstad brukar tursätta vissa turer med bussar i Värmlands lack dessa brukar vara utrustade med toalett.
// Christer K
Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.
GoByBus användar oftare oudda vagnar mellan Göteborg och Oslo enn vad so er tilfället med Swebus. Räat ofta dom kör med linjevagnar fra Horred
Citat från: Knut skrivet 05 augusti 2012, 17:42:43 PM
Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.
GoByBus användar oftare oudda vagnar mellan Göteborg och Oslo enn vad so er tilfället med Swebus. Räat ofta dom kör med linjevagnar fra Horred
GoByBus anlitar mycket Horredstrafiken för förstärkningar. Men de brukar väl köra med Setra turistbussar i de fallen. Så vitt jag vet har de inte Horredstrafiken kvar några linjevagnar.
Stämmer att Horredstrafiken kör en del för GoByBus men inga linjevagnar dem finns nämligen inte kvar! Oftast används RMU 325 (Setra 416 HDH) eller CWE 493 (Setra 416 GT/HD) fullturist bussar båda två.
Citat från: Knut skrivet 05 augusti 2012, 17:42:43 PM
Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.
Man kan köpa biljett ombord med kort för resor mellan Arlanda och Cityterminalen. Inga andra sträckor. Detta för att de handhållna kortmaskinerna bara finns på de bussar som går trafikerar Arlanda. Dvs 867 samt olika Uppsalalinjer som går via Arlanda.
Rätt onödigt kan man tycka, då just Cityterminalen och Arlanda är de två destinationer där Swebus har gott om stora fasta biljettautomater för just denna sträcka.
Citat från: joham83 skrivet 05 augusti 2012, 18:32:13 PM
Stämmer att Horredstrafiken kör en del för GoByBus men inga linjevagnar dem finns nämligen inte kvar! Oftast används RMU 325 (Setra 416 HDH) eller CWE 493 (Setra 416 GT/HD) fullturist bussar båda två.
Er jo 1,5 år sedan jag slutade med fast körning på Swebus, men det var inte sellan at Horred dyk upp med Väst tarfik blå Setra på på GoByBus turar. Låggolv vagnar utan toa. Det var frun i huset som körde
Horreds Setra med Västtrafik lack var inga låggolv .
Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2012, 20:21:28 PM
Horreds Setra med Västtrafik lack var inga låggolv .
De hade två Setra S319UL och två S419UL. Alla fyra med toalett och AC. Liknande bussar har jag för övrigt sett köra för Swebus, såväl som förstärkning som för tillfällig ersättning vid fel på ordinarie buss. Steget till en B12BLE 8500 är långt...
De enda bussar de hade med låggolv var Neoplan Centroliner servicebussar och att dessa skulle ha använts Göteborg-Oslo faller på sin egen orimlighet.
Ja de köptes väl in via Buss i Väst och både Hallgrens och Kjellgrens hade såna .. För några år sen var den typen av buss turistbuss men på senare tid vanliga som linjevagnar och inte nån direkt dålig att åka lång bit med ..
XFM 953 och 962 samt RLF 739 och 727 har använts till förstärkningar till Oslo dock för Swebus! Dessa är ju som sagt heller inga låggolvs vagnar och kan med 110% säkerhet säga att "frun i huset" aldrig kört buss till Oslo.
Men oavsett vad vissa tycker är det ju bättre köra med 8500 än ställa in turen helt och hållet.. Hur många resenärer är det på dessa turer vi talar om här??
Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2012, 21:01:54 PM
Men oavsett vad vissa tycker är det ju bättre köra med 8500 än ställa in turen helt och hållet.. Hur många resenärer är det på dessa turer vi talar om här??
Men nog finns det bättre alternativ än att sätta in en tio år gammal linjebuss. Dessutom får den här bussen inte gå i miljözon. I Stockholm klarar det sig men inte i Göteborg.
Hur många resenärer det är har väl ingen större betydelse för de drabbade, men Swebus kör inga linjer där de inte brukar ha bra beläggning.
Som en tillfällig lösning kan kanske en linjevagn accepteras men inte för körning Mariestad (eller var den nu gick sönder) - Uppsala och Uppsala - Göteborg. Någonstans på vägen måste det väl ändå ha gått att hyra in en turistbuss som ersättare. Kostnaden får ju här inte vara avgörande. Man tar betalt för resenärerna för en resa med en viss standard, och även om resenärerna fick biljettpengarna tillbaka (vilket inte bekräftats) så får man ta den kostnad som uppstår om man inte lever upp till utlovad standard.
Jo visst borde man kunnat lösa det på nått bättre sätt på vägen upp men "nån" tyckte väl det blev för dyrt???
Hej bussnackvänner. Jag kan från mycket säker källa bekräfta hur detta har gått till och förhoppningsvis få ett slut på den här tråden.
Tisdag 31/7 tur 0104 fick ordinarie buss 0037 ett haveri i Skara och ersattes akut med Nobina Skara 5569 och rullade iväg från Mariestad med ca.60 minuters försening. För att snabba upp förseningen hyrdes Larsson/Resman in och tog resenärerna på angiven avgångstid från Örebro, Eskilstuna, Södertälje, Stockholm till Uppsala. Nobina Skara 5569 slutade med resenärer i Uppsala. Den 1/8 körde Nobina Skara 5569 tur 6725 kl.10,30 från Uppsala till Stockholm. Därefter fortsatte den på tur 0129 kl.13,20 från Stockholm till Eskilstuna där bussen tog ur trafik och ersattes med Larsson/Resman som ordinariebuss till Mariestad där ordinariebuss 0037 var åter i trafik.
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 06 augusti 2012, 12:26:11 PM
Hej bussnackvänner. Jag kan från mycket säker källa bekräfta hur detta har gått till och förhoppningsvis få ett slut på den här tråden.
Tisdag 31/7 tur 0104 fick ordinarie buss 0037 ett haveri i Skara och ersattes akut med Nobina Skara 5569 och rullade iväg från Mariestad med ca.60 minuters försening. För att snabba upp förseningen hyrdes Larsson/Resman in och tog resenärerna på angiven avgångstid från Örebro, Eskilstuna, Södertälje, Stockholm till Uppsala. Nobina Skara 5569 slutade med resenärer i Uppsala. Den 1/8 körde Nobina Skara 5569 tur 6725 kl.10,30 från Uppsala till Stockholm. Därefter fortsatte den på tur 0129 kl.13,20 från Stockholm till Eskilstuna där bussen tog ur trafik och ersattes med Larsson/Resman som ordinariebuss till Mariestad där ordinariebuss 0037 var åter i trafik.
Ja, då har man ju löst det ungefär som jag föreslog att man borde ha gjort det. Anledningen till att jag tvärsäkert fördömde det Swebus gjort var det de skrev på sina facebooksida att bussen gått hela vägen Uppsala-Göteborg.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54693.msg393022#msg393022
Men det är alltså bara den som har hand om facebooksidan som tycks ha gjort ett dåligt jobb. Och det är ju ändå vida mycket bättre än att trafikledningen gör ett dåligt jobb.