Hittade denna i Keolis 4754
(http://www.forumbilder.se/images/d91201282150Pf847.jpg)
(http://www.forumbilder.se/images/671201282310P2d99.jpg)
Hoppas det blev bra, sitter med mobilen och fibblar.
Mvh Martin
för er som inte ser är det även färgdisplayer på maskinerna :)
Allt gott och väl, men viktigare är att förköpsremsan, och därmed stämpeln, ser ut att få vara med framemot vårkanten 2013. Det skulle innebära att det av (somliga av) oss emotsedda 40-årsjubileet blir av!
Edit. Putsat litet på orden.
Citat från: Ted S skrivet 31 juli 2012, 21:52:13 PM
Allt gott och väl, men viktigare är att förköpsremsan, och därmed stämpeln, ser ut att få vara med frampå vårkanten 2013. Det skulle innebära det av (somliga av) oss emotsedda 40-årsjubileet blir av!
Det är ju vansinne. Är det nåt som inte funkar med reskassan ?
Ta bort remsorna på en gång, skulle ha gjorts när man började med reskassan om du frågar mig.
Vadå övergångsperiod. Folk lär sig ju när dom börjar använda nåt nytt, lär väl inte vara lättare att lära sig bara för att man får möjlighet att köpa några remsor till innan det är dags ??
Reskassan är näst intill fullständigt okänd för de flesta av mina resenärer. Jag har provat att fråga runt lite försiktigt, och fått till svar från den absoluta majoriteten att de inte har hört ett knyst om vad reskassan är för något, och att remsorna försvinner under första halvan av 2013 vet knappt någon om heller. Jag håller tummarna för att det påtvingade bytet under våren 2013 inte ska blir en överraskning för många resenärer, och att alla inte byter till detta för dem helt okända kort samtidigt, och därmed behöver utbildning från förarkåren exakt samtidigt.
Redan idag är kunskaperna om zonerna rätt bristfälliga bland många resenärer. De vet knappt vilken zon de kliver på i, och har ofta ingen aning vilken zon deras resmål ligger i. Att de kliver på vid t.ex Danderyds sjukhus och att de ska till t.ex Edsbro vet de, men vilka två zoner som påstigningen och resmålet ligger i, och hur många antal kuponger föraren ska stämpla... det har en hel del noll koll på.
Vidare väntar jag med spänning på att någon form av lösning av 677:an ska ske. Än har jag inte sett ett enda officiellt utskick från SL som förklarar hur/om reskassan ska gälla på 677 mellan Långhundra och Uppsala. Min egen lösning är att ta bort avgiften för länsgränspassagen och därefter behandla UL-området som den enda zon den räknas som när man åker på UL-taxa på 677 mellan Långhundra och Uppsala. Då betalar man bara för UL-zon 1 (tack vare att Knivsta har ett undantag för pålägg som UL-zon 2). Tre kuponger för resa mellan SL Zon C (Norrtälje-Rimbo-Långhundra) samt UL Zon 1 (Långhundra-Ar-Uppsala) skulle vara en riktigt lagom taxa! Det ska inte behöva vara mycket dyrare att resa Rimbo-Uppsala (50 km) än att resa Rimbo-Stockholm (56 km) bara för att det ligger en länsgräns tvärs över landskapet.
Kommer även KR-bussarna på UL 808 att få Accessläsare för reskassekort? Annars blir det svårt att resa med SL-kort mellan Smara och Norrtälje.
Citat från: Ersa skrivet 31 juli 2012, 22:19:32 PM
Reskassan är näst intill fullständigt okänd för de flesta av mina resenärer. Jag har provat att fråga runt lite försiktigt, och fått till svar från den absoluta majoriteten att de inte har hört ett knyst om vad reskassan är för något, och att remsorna försvinner under första halvan av 2013 vet knappt någon om heller. Jag håller tummarna för att det påtvingade bytet under våren 2013 inte ska blir en överraskning för många resenärer, och att alla inte byter till detta för dem helt okända kort samtidigt, och därmed behöver utbildning från förarkåren exakt samtidigt.
Redan idag är kunskaperna om zonerna rätt bristfälliga bland många resenärer. De vet knappt vilken zon de kliver på i, och har ofta ingen aning vilken zon deras resmål ligger i. Att de kliver på vid t.ex Danderyds sjukhus och att de ska till t.ex Edsbro vet de, men vilka två zoner som påstigningen och resmålet ligger i, och hur många antal kuponger föraren ska stämpla... det har en hel del noll koll på.
Vidare väntar jag med spänning på att någon form av lösning av 677:an ska ske. Än har jag inte sett ett enda officiellt utskick från SL som förklarar hur/om reskassan ska gälla på 677 mellan Långhundra och Uppsala. Min egen lösning är att ta bort avgiften för länsgränspassagen och därefter behandla UL-området som den enda zon den räknas som när man åker på UL-taxa på 677 mellan Långhundra och Uppsala. Då betalar man bara för UL-zon 1 (tack vare att Knivsta har ett undantag för pålägg som UL-zon 2). Tre kuponger för resa mellan SL Zon C (Norrtälje-Rimbo-Långhundra) samt UL Zon 1 (Långhundra-Ar-Uppsala) skulle vara en riktigt lagom taxa! Det ska inte behöva vara mycket dyrare att resa Rimbo-Uppsala (50 km) än att resa Rimbo-Stockholm (56 km) bara för att det ligger en länsgräns tvärs över landskapet.
Kommer även KR-bussarna på UL 808 att få Accessläsare för reskassekort? Annars blir det svårt att resa med SL-kort mellan Smara och Norrtälje.
Ärligt talat så tror jag inte det någonsin kommer gå att informera folk bra om nya saker. Det spelar ingen roll hur mycket info det står överallt, de läser ju inte?
Citat från: buskörare skrivet 01 augusti 2012, 01:39:36 AM
Ärligt talat så tror jag inte det någonsin kommer gå att informera folk bra om nya saker. Det spelar ingen roll hur mycket info det står överallt, de läser ju inte?
Men nog borde man kunna tydligt informera om att remsorna faktiskt är på väg bort? Bara den informationen kommer ju att göra att folk "vaknar till" och börjar ägna en tanke åt vad de ska välja för alternativ till remsan.
Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2012, 11:57:24 AM
Men nog borde man kunna tydligt informera om att remsorna faktiskt är på väg bort? Bara den informationen kommer ju att göra att folk "vaknar till" och börjar ägna en tanke åt vad de ska välja för alternativ till remsan.
Bästa vore att helt enkelt sluta sälja remsorna. Långa övergångsperioder är sällan särskilt bra i sådana här lägen. Det blir mest förvirring och en massa utgående och kommande alternativ att sätta sig in i under lång tid. Bespara hellre både personal och resenärer så mycket som möjligt av den perioden av förvirring! Ställs man som personal eller resenär inför vad som ovillkorligen gäller just nu blir det helt enkelt enklare att ta till sig och acceptera.
Som skräckexempel kan man ju ta Västtrafiks införande av de nya korten för några år sedan. I Göteborgsområdet och Bohuslän behölls det gamla systemet parallellt under en mer och mer förlängd övergångsperiod. Det medförde att det under en period fanns en väldig massa biljettalternativ och delvis med lite olika egenheter och specialregler. Det var nästan omöjligt för tillfälliga besökare att sätta sig in i allt och vana resenärer kände aldrig behov av att byta eftersom man verkade leva i uppfattningen att det gamla skulle behållas ändå, parallellt, fram till en odefinierbar tidpunkt någonstans i framtiden.