Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 18 oktober 2007, 00:06:26 AM

Titel: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 18 oktober 2007, 00:06:26 AM
Hur skulle en dubbelledbuss (á la GS 801) bete sig vid svängar om både axel 3 och 4 vore medstyrande och hur nära kan man komma spårföljning?
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: Rymdaelg skrivet 19 februari 2009, 21:19:11 PM
Axel 4 är som du kanske redan vet medstyrande. Om axel 3 också vore det skulle man få ett fordon som hade lätt att ådra sig kast med leden då medstyrning på båda axlarna skulle leda till en näst intill piskliknande effekt. Som det är nu följer sista leden i första ledens hjulspår i nästan alla lägen. Bussen är alltså lika smidig som vilken ledbuss som helst att manövrera i vardagslag, så länge man inte har för avsikt att backa med den. Redan med styrning på sista leden kan man dock märka lite av "piskan" om man svänger skarpt och ger gas ut ur kurvan. Styrning på axel 3 hade varit förödande missänker jag.
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: D_skalis skrivet 19 februari 2009, 21:25:13 PM
Går det att backa med en sån buss överhuvudtaget?
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: RoTe skrivet 19 februari 2009, 21:26:29 PM
Citat från: D_skalis skrivet 19 februari 2009, 21:25:13 PM
Går det att backa med en sån buss överhuvudtaget?

Hur backar man med lastbil och släp?  ::)
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: Dson skrivet 19 februari 2009, 21:38:16 PM
Citat från: RoTe skrivet 19 februari 2009, 21:26:29 PM
Hur backar man med lastbil och släp?  ::)
Jo, lär ju bli som att backa en bil och vagn med ett sjukt långt, enaxligt förställ? Eller tänker jag fel nu?

För övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: RoTe skrivet 19 februari 2009, 21:56:44 PM
Citat från: Dson skrivet 19 februari 2009, 21:38:16 PM
Jo, lär ju bli som att backa en bil och vagn med ett sjukt långt, enaxligt förställ? Eller tänker jag fel nu?

För övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?

Mer korrekt liknelse är ju dragbil med link och trailer egentligen. Dessa backas det friskt med i vårt land. :)

Sista axeln är tvångsstyrd vilket betyder att den alltid styr i relation till ledvinkeln. Det gör att släpet svänger otroligt snabbt bara.
Titel: SV: Fordons beteende på vägen
Skrivet av: Nico skrivet 19 februari 2009, 22:57:40 PM

Citat från: Dson skrivet 19 februari 2009, 21:38:16 PMFör övrigt, när jag ändå är och tänker på det. När man backar med en ledbuss som har medstyrande axel(lar), spärras styrningen då på något sätt? Kan tänka mig att det lätt skulle bli krångligt om axeln styr med även vid backning..?

Nope, ingen spärr av styrning sker på den medstyrande axeln vid backning. När man väl fått in känslan för det så är det inga problem då man lär sig att utnyttja den fördel som styrningen medger.