(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9129.jpg)
(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9241.jpg)
(http://i1087.photobucket.com/albums/j467/jbnilsson/DSC_9240.jpg)
/J Birger N
Äkta "hallonbåt" :D
Väldigt lik vår H3 6332 bortsett från att sista dörren inte finns.
Har du regnummer på släpet?
Bussen är fd H3A 5759
Fast bussen är i ganska dåligt skick enligt en mekaniker jag snackade med på Busmarket.
Framför allt var det rost i balkarna.
// Niclas
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 30 juli 2012, 21:03:35 PM
Fast bussen är i ganska dåligt skick enligt en mekaniker jag snackade med på Busmarket.
Framför allt var det rost i balkarna.
Trist! Verkar behövas en insamling även här, till rostlagning och ny lack.
Denna vill man ju inte se ute på Hölö om några få år!
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 juli 2012, 17:39:45 PM
Har du regnummer på släpet?
Jag antar att det är DWU380.
(http://tommy.enefalk.se/bussar/bilder/Sverige/Personalbussen/DWU380/1.jpg)
Citat från: Tommy E skrivet 30 juli 2012, 23:23:35 PM
Jag antar att det är DWU380.
Bilregistret bekräftar! :)
Allison låda var länge sen man körde med en sån :D
... det var mycket längesedan man körde med en Allisonlåda. "Buss-Mickes"- bilder på B47 Göteborgs Spårvägar hade den lådan. Så sååå längesedan är det... :)
Men va f-n... Är det en gammal Björknäs buss och vagn? :o Grisslinge eller Djurö?
Den gick nog mest ut till stavsnäs men tanke på att det kunde dra släp så den var stationerad i Ramsmora
Ok. Jag minns när jag körde på Björknäsgaraget sommaren -96 att det fanns några äldre gubbar som varit med länge, att de hade "sina egna" fasta turer, samma varje dag, med "egna" bussar som ingen annan fick köra. En av dessa gubbar drog på "sin egen vagn" vid högtider, typ Midsommar och vattenfestivalen. Denna buss & vagn måste vara en av dessa då. Kul att se att de finns kvar i livet.
Stavsnäs... Dit körde man en hel del vill jag minnas. Det va tider de ;)
Dessa bussar o släp minns jag när de var nya, har för mig att det var 3 stycken.
Jag har även för mig att de levererades med dörr bak men den byggdes bort då det blev sprickbildningar i karossen.
Citat från: Lars skrivet 04 augusti 2012, 13:16:50 PM
Dessa bussar o släp minns jag när de var nya, har för mig att det var 3 stycken.
Jag har även för mig att de levererades med dörr bak men den byggdes bort då det blev sprickbildningar i karossen.
Dessa tre (5759-5761) levererades väl så här, jag har aldrig hört talas om någon ombyggnad på dessa. Det vanliga på denna typ av buss i SL-trafik var dörrställning 1-1-1 (H3) och 2-1-1 (H2).
Är släpet fd SJ?
Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2012, 13:25:25 PM
Dessa tre (5759-5761) levererades väl så här, jag har aldrig hört talas om någon ombyggnad på dessa. Det vanliga på denna typ av buss i SL-trafik var dörrställning 1-1-1 (H3) och 2-1-1 (H2).
Det fanns ju Säfflekarosser 1-1-1 som höll dåligt. Men dessa förstärktes med bl a plåtbitar ovanför dörrarna. Tror det var H49 o H54 som fick detta. Men någon ombyggnad till 1-1-0 pga detta förekom inte.
nej
Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 22:02:14 PM
Trist! Verkar behövas en insamling även här, till rostlagning och ny lack.
Denna vill man ju inte se ute på Hölö om några få år!
Jag är helt Ersas åsikt!
Finns det redan idéer hur ett bevarande kan se ut?
Vilja erbjuda min hjälp även om jag har lite "längre" vägar till Sverige :-)
En sådan pärla måste bevaras för eftervärlden
Mvh Markus / Wien
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2012, 14:45:42 PM
Det fanns ju Säfflekarosser 1-1-1 som höll dåligt. Men dessa förstärktes med bl a plåtbitar ovanför dörrarna. Tror det var H49 o H54 som fick detta. Men någon ombyggnad till 1-1-0 pga detta förekom inte.
Stämmer, även H58 och H1.
Citat från: SL i Wien skrivet 04 augusti 2012, 15:19:11 PM
Jag är helt Ersas åsikt!
Finns det redan idéer hur ett bevarande kan se ut?
Vilja erbjuda min hjälp även om jag har lite "längre" vägar till Sverige :-)
En sådan pärla måste bevaras för eftervärlden
Mvh Markus / Wien
Tror inte personalklubben har något större intresse av bussen som sådan. De vill bara ha en buss att disponera för privata turer. När den bli tillräckligt dålig kommer den sannolikt att ersättas med något annat.
För de som gillar H3 kan jag nämna att SvOf har vagn 6332 som är i princip likadan, men har en tredje dörr.
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2012, 18:49:32 PM
Tror inte personalklubben har något större intresse av bussen som sådan. De vill bara ha en buss att disponera för privata turer. När den bli tillräckligt dålig kommer den sannolikt att ersättas med något annat.
För de som gillar H3 kan jag nämna att SvOf har vagn 6332 som är i princip likadan, men har en tredje dörr.
Läge för SvOF att ta över 5789 med släp i framtiden?
Eller som andrahandsplan om 5789 är i för dåligt skick: Montera dragkrok på 6332 och därmed kunna överta släpet. Samt låta 5789 bli reservdelar.
Man måste nog ta och fundera på vad man ska spara åt eftervärlden,Svof har ingen möjlighet att spara och renovera allt
Vi måste försök inventera vad som finns sparat och vad som bör sparas i Sverige
Hur månaga CR 76 -110 -111or finns hos föreningar i Sverige behövs alla eller kanske man ska gallra bort några och satsa krut på andra för att få dem i bra skick, skulle gärna vilja se sällskapets CR 110L i körbart skick
Citat från: saurer skrivet 04 augusti 2012, 21:20:16 PM
Man måste nog ta och fundera på vad man ska spara åt eftervärlden,Svof har ingen möjlighet att spara och renovera allt
Vi måste försök inventera vad som finns sparat och vad som bör sparas i Sverige
Hur månaga CR 76 -110 -111or finns hos föreningar i Sverige behövs alla eller kanske man ska gallra bort några och satsa krut på andra för att få dem i bra skick, skulle gärna vilja se sällskapets CR 110L i körbart skick
Det går inte att spara allt. Antalet objekt är mycket större än antalet entusiaster. detta är tråkigt, men svårt att göra något åt.
När det gäller rostskador undertill kan det bli hur dyrt som helst, och få vill frivilligt hålla på med den typen av jobb.
Vad gäller SSS CR110L får vi hoppas på att den i framtiden blir iordningställd, huvudsaken är att den finns kvar.
Klart man inte kan spara på "allt". Det jag menade var att jag inte gärna vill se den enda(?) SL-släpvagnen på Hölöskroten i framtiden.
Buss Micke har bilder på 5759 och 5760.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H003A/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H003A/index.html)
Erik
Om du snackar med Max på busmarket så kanske du kan få ett förslag på att bevara vagnen.
Om SvOF skulle bevara alla bussar som det läggs önskemål om då skulle det vara en obruten linje av uppställda bussar från Jordbro till Nynäshamn längs 73:an
På slutet skulle det påminna om en amerikansk bilskrot där en äldre farbror muttrar de ska renoveras när jag får tid.
/Lennart
Om den bussen hamnar i det läget att det blir Hölö vill vi iaf rädda en del grejer som passar i SvOf:s H3.
Denna ska förmodligen rulla i Mfd-trafiken nu i augusti.
Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2012, 15:40:29 PM
Om den bussen hamnar i det läget att det blir Hölö vill vi iaf rädda en del grejer som passar i SvOf:s H3.
Denna ska förmodligen rulla i Mfd-trafiken nu i augusti.
Och jag känner till en H22 som även den skulle må gott av lite extra delar.
Nu är det säkert inte möjligt, men det vore nästan lite kul att se det där kopplat på en ledvagn. ;)