Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 19:40:44 PM

Titel: GDG 1651
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 19:40:44 PM
På blocket, 145000:- vill man ha:

www.blocket.se/eslov/Orkesterbuss_b__reggad_ny_besiktigad_41725511.htm?ca=6&w=3

Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2012, 20:01:04 PM
Bussen lär ha gått 107000 enligt mätaren
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 29 juli 2012, 18:04:06 PM
...bussen bör väl ha varit årsmodell 1986 då enligt inventarienumret?? Hur som helst, denna buss har jag kört ett otal ggr. när jag körde för GDG, senare Swebus, i Kungälvs Ängegärdegarage! Kul att se att den "lever" fortfarande!! :D ;D
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: 1896 skrivet 29 juli 2012, 18:41:16 PM
GDG köpte så mycket nytt ett tag i mitten på -80 talet, att inv nr inte räckte till, därför låg man något år före ett tag där. Våran 1777 var också årgång -85, och det fanns tidiga 16 vagnar som var av årgång -84.
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 29 juli 2012, 23:23:31 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 juli 2012, 18:41:16 PM
GDG köpte så mycket nytt ett tag i mitten på -80 talet, att inv nr inte räckte till, därför låg man något år före ett tag där. Våran 1777 var också årgång -85, och det fanns tidiga 16 vagnar som var av årgång -84.
Nja nu skenar du väl iväg lite granna, 14-vagnarna var rena 84:or. Det började med 15-vagnarna som var både 84:or och 85:or. 16-vagnarna var 85:or
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: 1896 skrivet 30 juli 2012, 17:34:08 PM
Skillnaden mellan årgång -84 och -85 borde ju rimligtvis ha varit när nya bakpartiet kom på 1550, och även om alla 16 vagnar kom först -85, så stod det årsmodell -84 i regbeviset, likaledes fanns tidiga14 vagnar som var -83:or.
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: S Svensson skrivet 31 juli 2012, 22:05:55 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 juli 2012, 17:34:08 PM
Skillnaden mellan årgång -84 och -85 borde ju rimligtvis ha varit när nya bakpartiet kom på 1550, och även om alla 16 vagnar kom först -85, så stod det årsmodell -84 i regbeviset, likaledes fanns tidiga14 vagnar som var -83:or.

Blanda inte ihop för mycket !
När det gavs dessa nummer så tänkte man inte jämföra med vintillverkning.
Årsmodell avser således chassiet och dess tillverkning. Sedan är det så att en årsmodell inte avser att den är tillverkad detta år utan i regel tillverkad en viss månad ,i regel augusti, året innan. Mig veterligt gav GDG dessa inv nr med åtanke att det fanns plats i nummerserien. När det gäller personbilar så finns för Volvo något undantag. Tror det var 1987 eller 1988. Detta berodde på skattelättnad för en viss årsmodell. Men man kan ge en årsmodell två upplagor.
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 22:15:49 PM
Citat från: S Svensson skrivet 31 juli 2012, 22:05:55 PM
Sedan är det så att en årsmodell inte avser att den är tillverkad detta år utan i regel tillverkad en viss månad ,i regel augusti, året innan.

Nu blev det väl lite fel ändå. 1986 års modell för att nu ta ett exempel brukar innebära att chassit är tillverkat från augusti/september 1985 till augusti/september 1986.
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: 1896 skrivet 31 juli 2012, 23:41:59 PM
Om jag formulerar det så här då: Inventarie nr räkte inte till för linjevagnar enl det system GDG hade, varken -83, -84, eller -85, först -86 blev det lite lugnare, fast då var man redan inne på 17 serien.
Titel: SV: GDG 1651
Skrivet av: S Svensson skrivet 02 augusti 2012, 18:48:28 PM
SJ leveranserna skedde medi början av juli 86.