I dag stängdes Viskadalsbanan av mellan Borås och Skene sedan man upptäckt att sliprarna på en 15 kilometer lång sträcka måste bytas omedelbart annars är det stor risk för att det uppstår solkurvor, det vill säga att rälsen vidgas och förvandlas till en modern skulptur. Avbrottet beräknas vara till den 3 augusti, men det kan bli längre.
Det var alltså många ersättningsbussar i dag för tågen Borås-Varberg.
Till tåget klockan 16.00 gick dessa båda. Först Marks Limousine som körde direkt till Varberg. Denna kom i väg 16.08.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815833%29.jpg)
Så småningom dök även "via-bussen" upp. Den skulle gå via alla mellanstationer till Skene och sedan fortsätta och gå in vid behov för avstigande mot Varberg. Tåget inväntade inte i Skene. Den var sen i framkörningen (antagligen beställd sent) och kom inte i väg förrän 16.30.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815834%29.jpg)
Nästa tåg skulle gått klockan 17.00. Då gick denna direkt till Varberg några minuter sen.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815836%29.jpg)
Mellanstationerna betjänades av denna lilla buss.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815835%29.jpg)
Det var många som skulle åka med den.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/reportage/R%20%282518%29.jpg)
Klockan 18.02 ersatte dessa båda. Först en ny buss från People Travel Group som gick direkt till Varberg.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815838%29.jpg)
Bengt på Lidbergs Buss hade haft en dag full med tågersättningar, först mellan Göteborg och Mölndal på morgonen och så nu detta. Först en körning från Varberg och så lång rast i Borås innan han körde via-bussen 18.02.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815837%29.jpg)
Strax efter klockan 18.00 kom denna buss från Varberg eller möjligen bara Skene.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815839%29.jpg)
CEx492 var förut märkt Ramkvillabuss (BUSS3)
Då var du på resecentrum när jag passerade ca 1730
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juli 2012, 22:43:01 PM
Då var du på resecentrum när jag passerade ca 1730
Ja, jag såg din buss men uppfattade inte vem som körde. Du hamnade precis bakom en Swebus och fick vänta lite under bron såg jag. Jag stod 15 meter därifrån och pratade med Bengt på Lidbergs.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2012, 22:45:40 PM
Ja, jag såg din buss men uppfattade inte vem som körde. Du hamnade precis bakom en Swebus och fick vänta lite under bron såg jag. Jag stod 15 meter därifrån och pratade med Bengt på Lidbergs.
Ja precis, det stämmer bra det! Jo det var jag som var ute på en tur med firmans pärla, Den äldsta vi har! DCZ191 med 103000 mil på mätaren.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juli 2012, 22:50:05 PM
Ja precis, det stämmer bra det! Jo det var jag som var ute på en tur med firmans pärla, Den äldsta vi har! DCZ191 med 103000 mil på mätaren.
Ja, det var en av de fyra första. Men de leverades samtidigt så det är svårt att säga vilken som är äldst. Är det DCZ191 som gått längst?
DCZ191 är den enda (mig veterligen) som passerat 100 000 mil. Enligt företaget är det iaf den första bussen. Dessutom är den extra väl ihopskruvad om du frågar mig...
Fast kollar man karossnummer är faktiskt 191an den senaste byggda av dem 4
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 juli 2012, 23:28:53 PM
DCZ191 är den enda (mig veterligen) som passerat 100 000 mil. Enligt företaget är det iaf den första bussen. Dessutom är den extra väl ihopskruvad om du frågar mig...
Fast kollar man karossnummer är faktiskt 191an den senaste byggda av dem 4
Det beror på hur man räknar den första bussen men den som först kom till Borås den 18 oktober 2007 var AKP668 tätt följd av AKP677. DCZ191 körde dock den första annonserade turen Göteborg-Stockholm. Alla fyra de första levererades på ett bräde från Svenstigs i Värnamo.