(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0509_OSK141_Kungsbacka_000529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_2929_FSU885_Kungsbacka_000529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_2930_FJF585_Kungsbacka_000529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3027_OSC251_Kungsbacka_000529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3028_ORY251_Kungsbacka_000529.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_3029_OSA091_Kungsbacka_000529.jpg)
2929 och 2930 en årsmodell efter de klassiska 2924-2928. 2929/30 är levererade såsom linjevagnar. De har dessutom gått till Malmö. 1986(0509) är en buss som byggdes för linje 24. Den sattes i trafik aug 1989 om jag minns rätt tillsammans med 1977(0500) Alpus, De gick inte i linjetrafik utan enbart i beställning i Göteborg. 1986 gick sedan hösten 1989 ibland på linje 403 på Älvängen. Och linje 24 till L Varholmen då? Jo den handlades upp och GDG Biltrafik AB fick köra trafiken. Dvs de avstod och GS fortsatte köra. Troligen fel i upphandlingsförfarandet. Det hadee inte gått köra med 6 bussar. För lite platser. Senare kom 1985-1991 i trafik och de byggdes om till GL Express gul (delvis flygbussar)
1989 på kom blivande GL expresser och 3018 blev Tanumsexpress och senare lite av varje. Tyvärr fanns det en 3018 ytterligare. En Neoplan för beställning. Ytterligare 3019-302x byggdes och fick sedan nr framflyttat ett snäpp.
En stor del Säffle boggie försvann 1998.
Citat från: S Svensson skrivet 26 juli 2012, 10:42:58 AM
2929 och 2930 en årsmodell efter de klassiska 2924-2928. 2929/30 är levererade såsom linjevagnar. De har dessutom gått till Malmö. 1986(0509) är en buss som byggdes för linje 24. Den sattes i trafik aug 1989 om jag minns rätt tillsammans med 1977(0500) Alpus, De gick inte i linjetrafik utan enbart i beställning i Göteborg. 1986 gick sedan hösten 1989 ibland på linje 403 på Älvängen...
Oj,här vart det många siffror.
Vad var huvudanledningen att 1977 och 1986(med flera?)blev omnumrerade i 05xx-serien?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2012, 11:25:25 AM
Vad var huvudanledningen att 1977 och 1986(med flera?)blev omnumrerade i 05xx-serien?
Blev inte alla GDG-bussar omnumrerade när Swebus övertog dom...?
Citat från: Tommy P skrivet 26 juli 2012, 11:30:17 AM
Blev inte alla GDG-bussar omnumrerade när Swebus övertog dom...?
Jo. Anledningen var att GDG-bussarnas inventarienummer ofta kolliderade med SJ:s. GDG:s tidigare fordon fick nummer i serien 0001-0557.
De nummer som blev Swebus nummer är rena löpnummer medan de tidigare bygger på ett positionssystem
där kategori av fordon -årmodell,ev byggår ges och först tredje och fjärde siffran är ett löpnummer.
Märk att GDG hade kvar sina nummer hela första halvåret 1990.
Det skedde något komplicerad överlåtelse.
Jag har gått igenom det mesta om Swebusöverlåtelsen. GDG Biltrafik döptes om till Swebusgruppen AB och fick nästan alla bussarna hos fd GDG överlåtna till andra. Nya organisationsnummer gavs.
Nästa överlåtelse var då SJ BUSS egna forodn överläts,i regel nov 1990. Därefter skedde nästa förändring 1 mars 1991 då nya bolag tog över och bussar flyttades på andra organisatiolnsnummer. Vi skall inte gå in på vilka företag som det var.
Vad som hände med GDG nr var att de gjordes om till rena löpnr. Det byggde på uppgifter 1 juli 1989. Alltså efter att Dalatrafik AB övertagit bussar. Pga av tidsskillnaden så var några fordon inte med och fick läggas på för "hand". Därav vissa felaktigheter. De allara första nr (001-00?) belades först med bussar som ändrades till att beläggas med personbilar. 001 Mazda och sedan flera 745 som gick som taxi. I det "nya" bolaget mars 1991 flyttade kontor till Stockholm och personbilar inordnades i SJ personbilsserie om 7000-och 8000 seien. Det blev då vakanser som det ofta lades in andra bussar efteråt. Vissa saker låter komplicerat. Egentligen är det inte detta. Officiellt blev det en Swebus koncern 1 jan 1990 genom namnändring av GDG Biltrafik AB. I verkligheten tog det lite tid. Några SJ bussar i Göteborg fick även de i maj 1990 delal med Swebus. Det tog då "hus i h.." och cirka 7 maj var alla dekaler borttagna och ordningen tillbaka.Företagslogo för Swebus var en sådan framtagen för SJ men sedan ratad. Alltså ett jv-hjul med en räl. Den dekal som Swebus tog fram och märkte bussar med godtogs inte i Östgötland. Räl på hjul var väldigt lik ett !Ö!.
Ett stort tack för detta nostaligska bildsvep, Micke! :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2012, 11:35:40 AM
Jo. Anledningen var att GDG-bussarnas inventarienummer ofta kolliderade med SJ:s. GDG:s tidigare fordon fick nummer i serien 0001-0557.
Ok,så 1977 och 1986 som nämns är f d GDG nummer alltså?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2012, 14:04:28 PM
Ok,så 1977 och 1986 som nämns är f d GDG nummer alltså?/Ulf
Ja.