Tror ni att denna buss är i originalutförande?
(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/Buss.jpg)
Ja det tror jag då den enligt emblem är byggt på ett lastbilschassi
Hej
Enligt inlägg på annat forum är det en Volvo B609.
http://jernbane.net/phorum/read.php?7,118720,118861#msg-118861
Hälsningar
Sven
Volvo B609 torde räknas som busschassi, det hade i alla fall en egen chassinummerserie som verkar ha börjat med 101-(denna har 102!).
Fast sannolikt var det en hel del gemensamma komponenter med det dåvarande lastbilschassit F609. Varför den försetts med F7-märke kan man undra, dekaltrimning eller motoruppgradering?
Jag skulle vilja påstå att det inte existerar någon skillnad om det är B609 eller F 609.
Däremot kan det finnas andra skillnader som hänför sig till hur man specificerar bygget. Sedan kan det skilja emellan vilka nationer som fordonet skall hamna i.
När det gäller förändringar så hade en viss årsmodell turbo medan lastbilsvarianten saknade. Märk att B609 hänför sig till lastbilsvarianten. Det finns andra varianter som finns både som buss och lastbil B6F/F614 eller B6F/F611 men även F408 /ev även F407/ som kan kallas B4F alt B408.
När man tittar på ch nr så ser man att varianten är sammansatt i Belgien.
Det har varit en modell (ev enbart prototyp) B6B ev B6R som var sammansatt i Skottland.
En av de buss-specificerade modellerna av B6F finns i Norge som ersättare av BB57. Sedan kom det också en B7F som fanns i en van Hool och en i Säffle när det begav sig. Alltså som prototypfordon. Omfattning av seriebygge vet jag inte. Bussägare i Marocko kom och åkte i van Hoolen som en LB förare med språkkunskaper körde. Då hamnade denna buss i svenska bilregistret. Tidigare körd enbart med grön skylt.
En titt på bilden visar att det inte rör sig om någon F7/B7 variant. Dessa byggs även i Sverige. Sedan finns det ett antal bussar byggda på varianter av lastbilschassier. Mest kända är F86 från Hägglunds byggda ca 1968.