http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1740140-trafiknamnden-sager-nej-till-748x
Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D
Fullt förståeligt då"vanliga"748an kör från Södertälje C till Fittja på 22 min och där finns T-banan f v b mot Liljeholmen.
M h t kösituationen på E4/E20 i morgonrusningen så går nog detta alternativ på ett ut och då vore det vettigare att
merutnyttja 748Xs vagnar till att förstärka 748an på denna sträcka i stället./Ulf
Citat från: Cero skrivet 20 juli 2012, 09:35:58 AM
Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D
Fast det är väl ingen som säger att det inte går. Debatten om SL (och jag är också kritisk till hur man planerar vissa saker) är intressant. I dagstidningarna kan man ena dagen läsa över att trafiken är dyr i Stockholm, i andra ändan klagas det över att det inte går fler busslinjer och turer till varenda ställe i länet, för som du skriver - det måste finansieras och även om jag väl tror att det skulle kunna vara en populär linje även efter att tågen går igen, så finns det mer prioriterade satsningar som behöver göras i Stockholm på kort sikt. Det är viktigare att folk kommer med bussarna än att inrätta nya linjer.
Men problemet är ju också att SL (om som sagt kommunen själv inte vill betala) givetvis måste erbjuda en rätt likartad standard över länet (även om man knappast gör det idag). Att ersätta buss med tåg måste därför ske med viss restriktivitet.
Nu har man ju en bra förbindelse med 748 till Fittja. Att byta till tunnelbanan där istället för vid Liljeholmen kan knappast ses som en alltför stor extra börda, även om restiden förstås blir något längre. Värdet med linjen är ju ändå främst (i normalfallet) för dem som arbetar i sydväst - till centralen är ju ändå tåg att föredra.
Det är förvisso inte dyrare att köra buss än tåg per sittplatskm. Men att köra buss parallellt med tåg när det finns ledig kapacitet på pendeltågen är mycket dyrt. Få kollektivtrafikbolag har så pass mycket direkttrafik som går parallellt med tunnelbana/pendeltåg som Stockholm. Att driva linjer bara i högtrafik är också väldigt dyrt eftersom nyttjandegraden blir så pass låg.
Direktbussar är förstås bra för att öka kollektivtrafiksandelen, men där tycker jag nog ändå att man i första hand behöver prioritera sträckningar där man inte har direkt tillgång till pendeltågstrafik eller tunnelbana, eller har en relativt lång sträcka att först ta sig till stationen. Och i det här fallet finns ju som sagt redan ett alternativ genom ordinarie 748.
Men som antyds - privata alternativ eller kommunen kan gå in. Det är väl det det handlar om då om man vill erbjuda en bättre standard. Att då som politikern här gör prata om ansvarsfördelning håller ju inte riktigt.
De bussar som används idag är inte användbara vid en ev permanentering av linjen, dessa går på dispens i ett tilläggsavtal för att hålla kostnaden nere.
Och den 20/8 rullar linjen igen.
Citat från: Håkan_E skrivet 22 juli 2012, 20:41:22 PM
De bussar som används idag är inte användbara vid en ev permanentering av linjen, dessa går på dispens i ett tilläggsavtal för att hålla kostnaden nere.
"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf
Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2012, 01:29:14 AM
"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."
Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf
Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?
Ja, jag har bara sett B10MA och B12 dito på linjen.
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2012, 01:29:14 AM
"Observera! Endast linje 748 trafikeras med lågentrébussar."
Källa: http://sl.se/ficktid/vinter/v748.pdf
Ska man tolka det som att 748X körs med gamla uttjänta normalgolvare som inte har lång livslängd kvar? Och får man anta att det krävs stora nyinvesteringar i lågentréfordon om man ska kunna behålla 748X även i framtiden?
Just så som redan svarats. Men sedan är det ju en budgetfråga också i övrigt. Även om man skulle kunna kanske hyra lågéntre från annan aktör - eller köpa begagnat (börjar ju faktiskt uppstå lediga sådana runt om i landet nu), så kostar ju ändå trafiken en hel del extra. Det är ju trafik som så att säga inte behövs. Nu har ju denna extra trafik kunnat "finansierats" genom att det uppgått i paketet för spårarbetet på Södertälje. Och i och med att resvägen där blivit något längre har det väl också kunnat motiverats. Men annars ger ju egentligen 748X lite för lite nytta jämfört med pendeltåget. Särskilt som ju ordinarie 748 ändå ger en snabb förbindelse till röda tunnelbanan från Södertälje.
Visserligen, men då kan man kanske även ifrågasätta vad många andra likartade linjer, t.ex. många högtrafiklinjer som även de går mer eller mindre parallellt med t-bana och pendeln, fyller för funktion? Med tanke på opinionen så fyller onekligen 748X ändå en nisch.
Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2012, 08:45:20 AM
Visserligen, men då kan man kanske även ifrågasätta vad många andra likartade linjer, t.ex. många högtrafiklinjer som även de går mer eller mindre parallellt med t-bana och pendeln, fyller för funktion? Med tanke på opinionen så fyller onekligen 748X ändå en nisch.
Sant förstås - men tanken med de andra linjerna är ju till stor del att komplettera tunnelbanan på sträckor där det är stor trängsel. Eftersom linjen "bara" går till Liljeholmen så ger den ju ingen hjälp till tunnelbanan på de centrala avsnitten. Möjligen i sådana fall om den fortsatte till Fridhemsplan. Men frågan är om det då inte går fortare att åka med pendeltåget?
Sedan är väl bara kritiken att upptagningsområdet utanför den omedelbara närheten till pendeltåg är rätt liten. För i princip alla direktbussar i övrigt innebär ju linjen att resenärerna slipper en rätt stor omväg via pendeltågsstationen och därmed får en märkbar tidsvinst.
Men jag är inte negativ till sådana här linjer i sig (givetvis inte), men det är väl bara frågan vilkan annan busstrafik man då skall dra ner på istället? SL brukar väl årligen utöka busstrafiken med ett 40-tal ytterligare dimensionerade fordon för hela länet - men mer än så är nog svårt att klara ekonomiskt.
Bara Nacka/värmdö behöver ju nästan 10 bussar ytterligare per år för att klara sittplatsgarantin.
Visserligen krävs det resurser lite överallt, men även i fallet med 748X handlar det om ganska mycket good will som förloras för SL:s del när man lägger ned något som uppenbarligen har varit mycket populärt och efterfrågat.
Vad gäller tidsvinster så har det i många fall rört sig om 20-30 minuter för en hel del resenärer vilket i sig nog kan vara jämförbart med vad som tjänas av de som t.ex. åker sådant som linje 516, 526, 561, 565, 565X, 743 m.fl. linjer.
Citat från: Cero skrivet 20 juli 2012, 09:35:58 AM
Eftersom "nej" och "går inte" är SL:s favoritord är beslutet inte förvånande. Kundernas behov förefaller också ligga ganska långt ner i prioriteringslistan. Dock är det ju också en kostnadsfråga och eftersom SL inte är marknadsorienterat i traditionell bemärkelse kan man ju inte räkna hem en sådan satsning utan att säkra anslag. Att Södertälje kommun inte vill betala är väl också ganska väntat. Det är ju alltid bäst om någon annan står för fiolerna. ;D
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.
Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.
Vill man som kommun ha något som inte en gemensam organisation som landstinget vill betala så står det dem fritt att betala. Det kan ju finnas anledningar till att man vill ge sina innevånare en viss service utöver det som landstinget erbjuder. Ser inget fel i det.
Omvända situationen har garanterat förekommit. Exempelvis lär SL (dvs indirekt landstinget) en gång i tiden ha bekostat bussgatan mellan Huddingevägen och Sockenvägen (runt Östberga sopstation) för att slippa sitta i köerna vid rödljuset. Kommunen var tydligen inte intresserade av den investeringen men SL var det.
Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.
Nu har förvisso SL varit något svajiga ibland för vad man godkänt när det gäller nya linjer. Ibland har ju också politisk påtryckning i SL:s styrelse gett resultat och andra former.
Grunden för att införa en ny linje måste ju dock bygga på att det är samhällsekonomiskt lönsamt. Gör man (och där brister det väl ibland samtidigt som det förstås aldrig kan bli någon milimeterrättvisa) ungefär samma nyttovärdering i alla lägen utifrån möjliga alternativ, så blir det rättvist gentemot de olika kommunerna och delarna av länet. Det är ju inte rimligt att bara för att man har aktiva politiker i exempelvis Södertälje som skriver många brev till SL, så får man mycket bättre kollektivtrafik än en annan länsdel. Exempelvis.
Det finns ju redan idag fler kommuner som bekostar kollektivtrafik som SL bedriver. Nattbussen till Waxholm är ett exempel och nu senast sista kvällsturen på helger till/från Hallstavik som bekostas av Norrtälje kommun.
Så - man kan kanske kritisera SL för att det inte är helt rättvist runt om i länet - men idéen är ju rätt bra att om man vill ge sina kommuninvånare en högre standard, då går in själv med mellanskillnaden (eller vad nu SL begär).
Men på ett bussforum kan vi ju ändå notera hur populärt det tycks vara med direktbussar framför tågtrafik (utan att för den skull behöva ställa dem mot varandra).
Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.
Citat från: MGA skrivet 19 september 2012, 16:24:35 PM
Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.
Härligt! Blir normalgolvarna kvar på linjen? Sen tycker jag att 748 (och 749) ska förlängas till Fridhemsplan.
Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2012, 18:34:38 PM
---
Omvända situationen har garanterat förekommit. Exempelvis lär SL (dvs indirekt landstinget) en gång i tiden ha bekostat bussgatan mellan Huddingevägen och Sockenvägen (runt Östberga sopstation) för att slippa sitta i köerna vid rödljuset. Kommunen var tydligen inte intresserade av den investeringen men SL var det.
Inte minst den lokala utförande delen av SL var pådrivande. Så heter vägstumpen Bussens Väg också.
Citat från: BSB101 skrivet 23 augusti 2012, 17:56:33 PM
Rätt vettigt av Södertälje att inte vilja betala då det i Stockholm är landstinget som har till uppgift att (del)betala kollektivtrafiken. Precis som om kommunerna skulle begära att landstinget var med och betalade kommunala vägar då SLs bussar nyttjar dessa.
För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?
Citat från: MGA skrivet 19 september 2012, 16:24:35 PM
Men nu är det klart att 748X blir kvar efter december men då som linje 749.
Kul! Nån som vet varför 749 bytte nummer till 748 förresten i första svängen? Eller blev det nån hyfsat förändrad linjesträckning som motiverade det då?
Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 23:01:41 PM
För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?
Nej, den syftar ju till att just undvika bekymmer. Kommunerna ska fixa lägenheter åt alkisar och rehabilitering åt ungdomar. Eller vänta nu, tvärtom var det kanske? ??? Hur som helst, kollektivtrafiken har de ingenting att göra med.
Det är ju knasigt att primärkommunerna överhuvudtaget finns kvar i Stockholms län. De borde ha avskaffats för länge sedan, de gör väl ingen nytta utan förorsakar bara en massa märkliga olikheter i ett län där allt borde vara likadant överallt.
Citat från: JDS skrivet 20 september 2012, 00:58:32 AMDet är ju knasigt att primärkommunerna överhuvudtaget finns kvar i Stockholms län. De borde ha avskaffats för länge sedan, de gör väl ingen nytta utan förorsakar bara en massa märkliga olikheter i ett län där allt borde vara likadant överallt.
Här måste jag verkligen hålla med dig då sekundärkommunen är det som är relevant i Stockholm. Här finns även ett undantag i kommunallagen (1991:900) 2:6 om detta (se citat nedan). Detta enär det skulle bli alltför plottrigt och ineffektivt ifall alla 26 kommuner (och det pockas ju dessutom på att det ska bildas nya) skulle vara med på allt.
"6 § Stockholms läns landsting får ha hand om sådana angelägenheter inom en del av landstinget som kommunerna där egentligen skall sköta, om det finns ett betydande behov av samverkan och detta inte kan tillgodoses på något annat sätt."
Citat från: Ersa skrivet 19 september 2012, 23:01:41 PM
För mig som är van med att kommunerna äger 50% av en trafikhuvudman, medan landstinget äger resterande 50% tycker jag att upplägget i Stockholm, där landstinget äger 100% av huvudmannen, känns lite främmande och osmidigt. Bidrar inte denna ägarbild till bekymmer just i de fallen där kommunerna vill ha mer att säga till om när det gäller "kommunal" kollektivtrafik?
Nja - problemet är ju att då att SL ibland ger efter för påtryckningar som i det här fallet, men ibland inte. Då blir ju frågan var s.a.s. rättvisan ligger. I det här fallet drabbar det väl en region som annars inte har kanske alltför högt skrikande medborgare men i annat fall leder ju just denna politik till att kanske välbeställda områden med personer som kan göra sin röst hörd, får bättre kollektivtrafik än andra områden. Samtidigt som politikerna klagar på att kollektivtrafiken har för höga kostnader (i förhållande till produktionen).
Det finns ju önskemål om direktlinjer från en rad platser - bland annat Sigtuna och Åkersberga (utanför högtrafik). Jag kan nog komma på ett dussintal till.
Om SL bara håller en klar linje, tycker jag att den möjlighet som ju redan finns för kommunerna att betala mellanskillnad ju är en rätt utmärkt lösning. Då kan kommunen bekosta om man vill ha en bättre trafik.
Problemet i längden är ju att om SL investerar många miljarder i ett pendeltågsnät, och sedan vill majoriteten åka buss istället, tja då är det ju inte så väl använda skattepengar kanske. Samtidigt är jag nog av den åsikten att passagerarnas val i detta sammanhang kanske bör ha en viss betydelse.
Det kan väl dock konstateras att det nog inte finns någon annan stad än Stockholm som har så mycket ren parallellgående trafik där det redan finns spårförbindelser. Viss sådan bör man förvisso ha - eftersom resenärer därmed slipper obekväma byten. Särskilt gäller ju detta där resenärer har rätt lång väg till närmaste spårförbindelse.
Skulle inte denna linje bli permanent med nummer 749?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 00:07:46 AM
Skulle inte denna linje bli permanent med nummer 749?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Jo, det är nog därför MGA har skrivit det högst upp på den här sidan... ???
Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2012, 23:33:01 PM
Kul! Nån som vet varför 749 bytte nummer till 748 förresten i första svängen? Eller blev det nån hyfsat förändrad linjesträckning som motiverade det då?
Ja att köra till Liljeholmen istf. Huddinge sjukhus är väl mer än hyfsat stor ändring...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 22 september 2012, 09:21:55 AM
Ja att köra till Liljeholmen istf. Huddinge sjukhus är väl mer än hyfsat stor ändring...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Är hyfsat säker på att 749:an körde till Liljeholmen i rusningstrafik med precis som 748:an! - hittar dock inte mina gamla linjekartor nu :-/
I väntan på ett klarläggande kan man vila ögonen på bilden från 1983 i denna tråd:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10630.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=10630.0)
Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2012, 17:21:38 PM
Är hyfsat säker på att 749:an körde till Liljeholmen i rusningstrafik med precis som 748:an! - hittar dock inte mina gamla linjekartor nu :-/
749 har Aldrig gått till Liljeholmen.
När linjen ändrade från Huddinge sjukhus till Liljeholmen så ändrades även numret till 748
//Bussmicke
www.bussmicke.se