Denna tråd hade inte så mycket med bussar att göra och har därför knoppats av från den ursprungliga.
Tråden om bussar i Farsta 1993 återfinns via länken.
Bussar i Farsta i augusti 1993, del 3 (av 3) (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=54425.0)
// Admin
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 juli 2012, 12:39:57 PM
Trevligt att du fick med både äldre och nyare typ av tunnelbanevagnar på bilden :D
902 var väl internnumret på personalbusarna till Muskö,men var kanske här stand-by buss för ersättningen?/Ulf
C2 och C6. Eller har jag fel?
Citat från: Bussmupp skrivet 18 juli 2012, 16:00:07 PM
C2 och C6. Eller har jag fel?
Dem gröna är nog C12/C13 och C2. Dem blå är C14, eller? Jo så är det väl. ???
Citat från: Jörgen skrivet 18 juli 2012, 17:24:57 PM
Dem gröna är nog C12/C13 och C2. Dem blå är C14, eller? Jo så är det väl. ???
Nja, åtminstonde den högra av de gröna är en C2a. Den vänstra ser
jag inga räfflor på heller, fast jag kan ha fel. De blåa kan nog vara C14 iofs. Alla Cx vagnar förutom C4(och C5 naturligtvis) ser/såg ju likadana ut utvändigt.
Citat från: Bussmupp skrivet 18 juli 2012, 17:32:41 PM
Nja, åtminstonde den högra av de gröna är en C2a. Den vänstra ser jag inga räfflor på heller, fast jag kan ha fel. De blåa kan nog vara C14 iofs. Alla Cx vagnar förutom C4(och C5 naturligtvis) ser/såg ju likadana ut utvändigt.
Den vänstra gröna är C12-C15. C2 hade mycket mindre passagerarfönster närmast förarhytterna, och fronten var avrundad längst upp (jämför vagnarna på bilden).
Tidigt nittiotal blev även C2/C3:ornas ena framrutan vid förarplatsen igensatta vid renoveringen som genomfördes av vagnarna nere i Kalmar. 8)
Mycket trevliga bilder för övrigt!
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 18 juli 2012, 22:31:47 PM
Tidigt nittiotal blev även C2/C3:ornas ena framrutan vid förarplatsen igensatta vid renoveringen som genomfördes av vagnarna nere i Kalmar. 8)
Mycket trevliga bilder för övrigt!
/Peter
Jajamen, den högra eftersom föraren satt på vänster sida i vagnens färdriktning. Om den befann sig i hytten då, förstås. ;D
Men varför man satte igen den högra har jag aldrig fått någon vettig förklaring till.
Citat från: Bussmupp skrivet 19 juli 2012, 01:54:55 AM
Men varför man satte igen den högra har jag aldrig fått någon vettig förklaring till.
Anledningen var väl att C2, och C3:orna var rätt rostbenägna, därav igensättning. Flertalet rostade ju i princip bort i slutet av sjuttiotalet.
Citat från: Peter Rost skrivet 19 juli 2012, 05:05:57 AM
Anledningen var väl att C2, och C3:orna var rätt rostbenägna, därav igensättning. Flertalet rostade ju i princip bort i slutet av sjuttiotalet.
Ok. Det låter väl vättigt med tanke på att C2 gick som mellanvagnar mot slutet av sina karriärer.
Citat(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813140%29.jpg)
Diskussionen rör uppenbarligen denna bild. De blå vagnarna är C14, vagnen till vänster har jämnt nummer (inga strömavtagare).
Beträffande den gröna vagnen till vänster, så har kanske Staffan någon bild där vagnsnumret syns tydligare.
På tal om detta: fick lite intressanta Cx vagnar på bild igår om någon är intresserad.
Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2012, 10:56:58 AM
Diskussionen rör uppenbarligen denna bild. De blå vagnarna är C14, vagnen till vänster har jämnt nummer (inga strömavtagare).
Beträffande den gröna vagnen till vänster, så har kanske Staffan någon bild där vagnsnumret syns tydligare.
Den gröna vagnen till vänster ser ut att vara C12. Icke öppningsbart passagerarfönster indikerar att det inte är en C6 eftersom dessa har/hade öppningsbara fönster i A-änden. Dessutom tror jag alla C6 var blå 1993. C13 har regnlisten i takkant sträckt ut över förardörren och denna ser inte ut att ha detta arrangemang.
Citat från: Cero skrivet 06 augusti 2012, 17:55:08 PM
Den gröna vagnen till vänster ser ut att vara C12. Icke öppningsbart passagerarfönster indikerar att det inte är en C6 eftersom dessa har/hade öppningsbara fönster i A-änden. Dessutom tror jag alla C6 var blå 1993. C13 har regnlisten i takkant sträckt ut över förardörren och denna ser inte ut att ha detta arrangemang.
Naturligtvis är det inte en C6. Beträffande dropplisten så tror jag eventuellt att ljuset lurar dig, jag tycker att den ser ut att vara där.
Skulle tippa att den gröne till vänster är en C12 i 10-serien, den har rätt smutsigt tak och det var ju skitigare ju äldre vagnen var.
C6:or som blev blåa (C6H), inleddes 1991 och var färdig 1996. Ett fåtal vagnar målades först blå utan att bli hyttombyggda och hade kvar den gamla färgsättningen på inredningen.
2007 började man om med att fräscha upp vagnarna.