Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Björn Forslund skrivet 18 juli 2012, 21:09:13 PM

Titel: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 18 juli 2012, 21:09:13 PM
Hej alla GDG-diggare.
Idag passerade GDG 2681 (Volvo B10M/Van Hool -86) Bilprovningen med godkänt resultat!
Den sista av GDG:s konferensbussar i originalskick är on the road igen! Lacken är tyvärr inte original, men det kan vi kanske återkomma om.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Jacob skrivet 19 juli 2012, 01:51:59 AM
Kul! Den ville ju inte åka ifrån Älgviken i vintras ;)

//Jacob
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 juli 2012, 10:37:11 AM
Citat från: Jacob skrivet 19 juli 2012, 01:51:59 AM
Kul! Den ville ju inte åka ifrån Älgviken i vintras ;)

//Jacob

När det blev varmare på våren gjordes ett nytt försök och då gick det utan problem att köra till Spånga för egen maskin.
Nu återstår avstripning av tidigare ägarmärkning, invändig rengöring och tillverkning av någon form av överdrag till de delvis spruckna italienska skinnfåtöljerna (anlita sadelmakare för nytt skinn får vi nog vänta med ett tag....). Samt att få igång alla tekniska finesser som AV-anläggningen och intercomen.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 19 juli 2012, 12:00:07 PM
Ska det bli samma lack som den hade i GDG ursprunget är det tänkt ?  ???
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 19 juli 2012, 12:34:24 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2012, 12:00:07 PM
Ska det bli samma lack som den hade i GDG ursprunget är det tänkt ?  ???

På sikt hoppas vi det, men ekonomiska realiteter styr så den får ha den vit/blå lacken tills vidare. Såvida nu inte någon GDG-frälst proffslackerare erbjuder sig att göra jobbet ideellt.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 20 juli 2012, 08:54:47 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juli 2012, 12:34:24 PM
På sikt hoppas vi det, men ekonomiska realiteter styr så den får ha den vit/blå lacken tills vidare. Såvida nu inte någon GDG-frälst proffslackerare erbjuder sig att göra jobbet ideellt.

Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Muk skrivet 20 juli 2012, 09:47:44 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 08:54:47 AM
Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)

Var inte så snål nu Nicklas, öppna plånboken och bjud till lite. Du vill väl inte att folk ska tro att du bara pratar utan att handla?  ;D
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 20 juli 2012, 11:06:07 AM
Citat från: Muk skrivet 20 juli 2012, 09:47:44 AM
Var inte så snål nu Nicklas, öppna plånboken och bjud till lite. Du vill väl inte att folk ska tro att du bara pratar utan att handla?  ;D

Ja, hade det varit en Alpus hade jag kunnat ta det under alvarligt övervägande, men det är ju lite samma sak, ska jag bekosta en busslackering, då ska det vara min egen design.  :)
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Karsten skrivet 20 juli 2012, 12:32:18 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 08:54:47 AM
Ja, jag vet ju vad du kommer att svara, Björn, men GDG lacken tycker jag att Nobina ska bekosta, vill man att folk ska minnas GDG-andan får man bjuda till lite.  :)

Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 20 juli 2012, 13:07:58 PM
Citat från: Karsten skrivet 20 juli 2012, 12:32:18 PM
Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?

Det där är Niklas privata åsikter, inget som SvOf ens tänker föreslå i dagens läge.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 20 juli 2012, 13:11:25 PM
Citat från: Karsten skrivet 20 juli 2012, 12:32:18 PM
Är det bara jag som inte förstår logiken i att Nobina skulle bekosta omlackeringen av en fd GDG-buss?

Logik och logik, jag tycker bara att man kan hjälpa till med att bevara sitt företags historia, är ju värt en hel del i goodwill. Jag vet att det finns folk som tycker att Nobina inte har något med GDG och SJ-buss att göra, men om man byter namn på ett företag så innebär det på intet sätt att man kommer undan sin historik.  :)
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 20 juli 2012, 23:11:43 PM
Nu snackar vi intressanta bussar hos Svof. En riktig 80-tals ögonsten. Ser fram mot bilder å mer info, hade inte avståndet varit så långt hade jag självr hälpt till med ev.renovering å ev.körning.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Jacob skrivet 23 juli 2012, 00:26:13 AM
En annan sak man också ska göra är att byta de stora backspeglarna till små original vad jag har förstått.

//Jacob
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 juli 2012, 09:57:23 AM
Citat från: Jacob skrivet 23 juli 2012, 00:26:13 AM
En annan sak man också ska göra är att byta de stora backspeglarna till små original vad jag har förstått.

//Jacob

Ja, om och när det blir omlack till gamla GDG-utförandet passar ju de moderna backspeglarna inte in. Men tills vidare blir de kvar. Det fyller sin funktion och det finnas annat viktigare att ta itu med.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Buss-Hasse skrivet 26 juli 2012, 21:31:07 PM
Bilder?
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 26 juli 2012, 22:20:55 PM
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 26 juli 2012, 21:31:07 PM
Bilder?

Den ser ut som förut, vi har inte gjort mer än att vi idag var ca 10 man som fejade bussen invändigt och tog bort förre ägarens loggor utvändigt. Bild finns på hemsidan, och flera bilder har visats här tidigare.
Otroligt skitiga textilier, särskilt taket. Vi provade olika rengöringsmedel, bl a Turtle o Biltemas skumsprayer. Det funkar, men man får gnugga så svetten lackar. En stor ful fläck i konferenssoffan tog Turtles handpumpade vätska bort. Kan rekommenderas!
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Jacob skrivet 26 juli 2012, 22:50:46 PM
Bilder kommer här:

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1607.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1605.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1600.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1602.jpg)'

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1601.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1640.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1615.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1641.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1642.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1653.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1655.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1658.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1659.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1667.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1671.jpg)

(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/SAM_1672.jpg)

//Jacob
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Peter Rost skrivet 26 juli 2012, 23:46:27 PM
Jamen! Vi fick bort det mesta av lorten invändigt. Effektiva som vi aktiva i föreningen brukar vara. ;) ;D

/Peter
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2012, 23:47:45 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 juli 2012, 13:11:25 PM
Logik och logik, jag tycker bara att man kan hjälpa till med att bevara sitt företags historia, är ju värt en hel del i goodwill. Jag vet att det finns folk som tycker att Nobina inte har något med GDG och SJ-buss att göra, men om man byter namn på ett företag så innebär det på intet sätt att man kommer undan sin historik.  :)

Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 10:59:05 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2012, 23:47:45 PM
Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?

2002/03
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 27 juli 2012, 15:46:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2012, 23:47:45 PM
Satte inte dåvarande Swebuskoncernen tydligt punkt för historieinriktningen i och med att man sålde bort alla sina historiska SJ-bussar och postdiligenser? Vilket år skedde det förresten?

Dom får väl inte vara sämre än att dom kan ändra sig.  :D
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 16:04:27 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 juli 2012, 15:46:37 PM
Dom får väl inte vara sämre än att dom kan ändra sig.  :D

I dagens ekonomiskt dåliga läge finns det tyvärr inget sådant konto, när man inte längre klarar sina åtaganden i övrigt så....
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 17:42:26 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 27 juli 2012, 16:04:27 PM
I dagens ekonomiskt dåliga läge finns det tyvärr inget sådant konto, när man inte längre klarar sina åtaganden i övrigt så....

Man får väl ta det på blåskontot....  ;D

Alvarligt, ett stort seriöst företag som värnar om sin framtid, värnar också om sin forntid.   :P
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juli 2012, 18:16:07 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 17:42:26 PM
Alvarligt, ett stort seriöst företag som värnar om sin framtid, värnar också om sin forntid.   :P

Nej, som sagt finns det inget konto för sådana utgifter. Det gäller nästan alla större företag i denna bransch.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 19:37:47 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2012, 18:16:07 PM
Nej, som sagt finns det inget konto för sådana utgifter. Det gäller nästan alla större företag i denna bransch.

Skriv vad du tycker, istället för att försvara företagets policy.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2012, 19:43:01 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 19:37:47 PM
Skriv vad du tycker, istället för att försvara företagets policy.

Ersa har inte försvarat någon policy. Han har förklarat den.

Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 19:49:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2012, 19:43:01 PM
Ersa har inte försvarat någon policy. Han har förklarat den.



Ska man/vi kunna förändra något måste argumenten krossas.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juli 2012, 19:56:34 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 28 juli 2012, 19:49:53 PM
Ska man/vi kunna förändra något måste argumenten krossas.

Nej, man skall inte krossa andras argument. Men man kan debattera dem så länge man håller sig till saklighet och tar till sig av de svar man fått. Samt respekterar att det finns andra åsikter än ens egna.

Dessutom är det osmakligt när du angriper Nobina, som är det enda av de större bussbolagen som visat något intresse för företagets tidigare historia. T ex genom sitt deltagande i firandet av bussens 100-årsjubileum i Gävle förra året.

Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 juli 2012, 20:00:34 PM
Förutom att koncernen ju inte har några pengar som vi vet så skulle ägare och kreditinstitut knappast uppskatta att man plöjde ner miljontals kronor i fordon man varken äger eller nyttjar.

Miljontals därför att det inte är möjligt att sponsra en förening/privatperson enbart, med tanke på att det finns minst 50 talet sparade fordon med anknytning till GDG/Posten/SJ osv.

Nu råkar ju vVd sitta i SVOF:s styrelse och om det på något sätt hade gått att driva fram en sådan sponsring är jag övertygad om att det redan vore gjort.

Att satsa på sådant när det blöder miljontals kronor i månaden i B.la Gävleborg och Dalarna bör även de mest inbitna ivrare begripa.

Men starta en insamling, om vi är 200 som ger 500:-/var så är lackeringen i hamn.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 28 juli 2012, 20:32:55 PM
Problemet med dagens system, är att företagen inte tänker längre än till nästa Upphandling/avtalsperiod, långsiktig planering för företagets överlevnad blir ju obefintlig, när man inte vet hur länge man har trafik.

Jag ska gärna lägga 500 för att 2681 ska få GDG lack igen !
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: HB skrivet 28 juli 2012, 20:46:45 PM
Nobina Sverige/Swebus/GDG/SJ Buss har under årens lopp köpt in hundratals större och mindre företag. Att sponsra alla som vill bevara en buss eller annat är en omöjlighet för ett privat företag (och förmodligen också för ett statligt). Sådana projekt som att renovera/återställa bussar måste grundas på att det finns aktiva i de föreningar som vill ställa upp med både arbete samt ekonomiska medel, annars kommer projekten att haverera. Lyckas sådana projekt kan sedan både företag och privatpersoner stödja dessa projekt genom att hyra in bussarna vid jubileum eller andra transportbehov.

Sedan "blöder" inte Nobina Sverige AB några miljontals kronor per månad utan har ett positivt resultat, vilket också varit stabilt under senare år.

/Henrik/
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 29 juli 2012, 15:30:55 PM
Jag har aldrig påstått att man ska spara bussar från varje enskilt övertaget bolag, däremot tycker jag att milstolpar i företagets utveckling ska prioriteras, typ 211:an och egen karosstillverkning.  :)
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 15:45:20 PM
Bara en kort kommentar:

Fjolårets resultat blev minus 230 Mkr
Senaste kvartalet -12 Mkr

Däremot så är det ju så att det är den Norska o Danska samt expressverksamheten som genererar förluster medan den svenska verksamheten går runt.

Så vad som är rätt o vad som är fel beror ju på hur man ser det.

Att kvarvarande avtal i Gästrikland samt avtalet i Dalarna läcker stora pengar varje månad är ju ingen hemlighet, allt från 30 till 50 Mkr om året har det ju sagts från säkra källor, sanningen lär väl ligga nånstans däremellan.

Men. nu var det inte Nobinas resultat tråden gällde.

Om det finns ett intresse från föreningens sida så kanske kassören kan låta öppna ett bankkonto för bidrag öronmärkta till bussen:s lackering och publicera detta här.

Om 200 skänker 500:- var så bör jobbat vara i hamn, då kan både privatpersoner, företag och organisationer skänka pengar.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 juli 2012, 17:31:01 PM
Jag förstår inte varför det ska munhuggas om en Nobinas resultat hit eller dit, när tråden handlar om det hedervärda arbetet med att stegvis återställa en musealt intressant buss.
Som Staffan skriver var ju Nobinas jubileumssatsning i fjol mycket hedervärd, men ingalunda självklar.

Andra föreningar har väl provat detta med öronmärkta insamlingar, inte ska det behövas ett nytt bankkonto för det. Det skulle räcka att vår eminenta kassör sätter upp ett konto i bokföringen, så ser vi alla i årsredovisningen hur nära målet med en lackering vi är. Det är upp till styrelsen att besluta om det är en bra insamlingsform.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 17:40:07 PM
Tanken är ju att pengarna ska öronmärkas till ett ändamål, om du sätter upp ett nytt konto i bokföringen så går pengarna oförkortat direkt in i den vanliga verksamheten oavsett vilket konto det "bokats på"

Även om det t.ex kommit in 100.000 kronor som bokats på detta konto kan bokslutet ändå visa att det "bara" finns 40.000 i likvida medel i föreningen.

Så länge inte intäkten är låsta/öronmärkta så rullar de runt i samma kassa som allt annat.

Därför är det seriösare att öppna ett separat konto där behållningen enbart får användas till avsett ändamål, vill man stödja föreningen i övrigt finns det möjlighet att bli s.k stödjande medlem om jag minns rätt, då används pengarna där de behövs.

Jag kan personligen tänka mig att bidra med en betydligt större summa än 500:- under förutsättning att jag VET att pengarna kommer att användas till just detta ändamål, inte skvalpa runt och användas till något annat "hål"
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 juli 2012, 20:31:23 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 17:40:07 PM
Tanken är ju att pengarna ska öronmärkas till ett ändamål, om du sätter upp ett nytt konto i bokföringen så går pengarna oförkortat direkt in i den vanliga verksamheten oavsett vilket konto det "bokats på"

Även om det t.ex kommit in 100.000 kronor som bokats på detta konto kan bokslutet ändå visa att det "bara" finns 40.000 i likvida medel i föreningen.

Så länge inte intäkten är låsta/öronmärkta så rullar de runt i samma kassa som allt annat.

Därför är det seriösare att öppna ett separat konto där behållningen enbart får användas till avsett ändamål, vill man stödja föreningen i övrigt finns det möjlighet att bli s.k stödjande medlem om jag minns rätt, då används pengarna där de behövs.



Jag kan personligen tänka mig att bidra med en betydligt större summa än 500:- under förutsättning att jag VET att pengarna kommer att användas till just detta ändamål, inte skvalpa runt och användas till något annat "hål"

Jag kan bara komplettera med att SvOf lagt ut mycket pengar på att få ordning på GDG 2681. Bussen har varit på verkstad för diverse åtgärder sedan en sponsor lovat att betala en hygglig summa för att få bussen körklar.
Att vi kunnat lägga ut pengar beror också på att vi får in pengar på våra körningar, t ex Grafikens Hus som har blivit en succé med fulla bussar och önskemål om dubblering. Alla våra förtjänster går oavkortat till våra veteranbussar.
Vi tackar våra förare som ställer upp och kör och på så vis hjälper oss att bevara busshistoria. Men vi behöver mera hjälp! Ställ upp och kör SvOf:s bussar. Kontakta Mats på svofmail@gmail.com
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 20:36:46 PM
Ska vi tolka det så att en insamling/bidrag öronmärkt till just denna buss:s återställning till ursprungslackering inte är intressant?
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 29 juli 2012, 22:51:34 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 29 juli 2012, 20:36:46 PM
Ska vi tolka det så att en insamling/bidrag öronmärkt till just denna buss:s återställning till ursprungslackering inte är intressant?

Givetvis inte. Men jag vill bara poängtera att SvOf redan lagt ut stora summor på bussen, pengar som vi tagit ur egen kassa, en del av detta kommer en sponsor att bekosta.
En insamling för framtida återställning till original GDG lack är välkommet.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: 1896 skrivet 01 augusti 2012, 20:38:36 PM
Citat från: HB skrivet 28 juli 2012, 20:46:45 PM
Nobina Sverige/Swebus/GDG/SJ Buss har under årens lopp köpt in hundratals större och mindre företag. Att sponsra alla som vill bevara en buss eller annat är en omöjlighet för ett privat företag (och förmodligen också för ett statligt). Sådana projekt som att renovera/återställa bussar måste grundas på att det finns aktiva i de föreningar som vill ställa upp med både arbete samt ekonomiska medel, annars kommer projekten att haverera. Lyckas sådana projekt kan sedan både företag och privatpersoner stödja dessa projekt genom att hyra in bussarna vid jubileum eller andra transportbehov.

Sedan "blöder" inte Nobina Sverige AB några miljontals kronor per månad utan har ett positivt resultat, vilket också varit stabilt under senare år.

/Henrik/


Om Nobina helt förlitar sig på att ideella föreningar ska bevara företagets historik, då är man ute på väldigt tunn is, vore bra mycket lämpligare att ha en avd i företaget som sysslar med veteranbuss uthyrning och liknande, en avd som går runt av egen kraft.
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 20:49:29 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 augusti 2012, 20:38:36 PM
Om Nobina helt förlitar sig på att ideella föreningar ska bevara företagets historik, då är man ute på väldigt tunn is, vore bra mycket lämpligare att ha en avd i företaget som sysslar med veteranbuss uthyrning och liknande, en avd som går runt av egen kraft.

Den avdelningen skulle ha mycket svårt att gå med vinst, eller ens runt med nollresultat. Och vinst är något som ett vinstdrivande företag sysslar med, nästan varje dag. 8)
Titel: SV: SvOf:s GDG 2681 på vägen igen!
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 augusti 2012, 12:27:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 augusti 2012, 20:49:29 PM
Den avdelningen skulle ha mycket svårt att gå med vinst, eller ens runt med nollresultat. Och vinst är något som ett vinstdrivande företag sysslar med, nästan varje dag. 8)

Det är mycket få bussföretag som håller sig med veteraner idag. Det finns ingen anledning att just Nobina ska göra det heller. Ett företag drivs för att tjäna pengar, och det är busstrafik man sysslar med, inget annat.
Nobina gjorde en mycket hedervärd satsning för att rusta upp SvOf:s buss SJ 2828 inför 100-årsjubileet. Så nog vårdar man det historiska arvet fast man i egentligen inte alls behöver göra det.

Det bästa gällande veteranerna hade ju givetvis varit om statliga Trafikverket övertagit dem, ungefär som med Järnvägsmuseums samlingar.