Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 18 juli 2012, 10:23:23 AM

Titel: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 juli 2012, 10:23:23 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B46_931_KOZ103_Farsta_strand_930909.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5392_FFY902_Farsta_strand_930909.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5344_DMP724_Farsta_strand_930910.jpg)

(http://www.bussmicke.se/TEMP/H20_5392_FFY902_Farsta_strand_930910.jpg)

Bilder från Älvsjö har Staffan lovat visa så de låter jag vara.
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2012, 11:22:55 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2012, 10:23:23 AM

Bilder från Älvsjö har Staffan lovat visa så de låter jag vara.

Varför det? Det spelar väl ingen roll om vi båda visar bilder från samma plats. Eller vem som blir först.  ;)
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Ronald M. Jannesson skrivet 18 juli 2012, 18:16:43 PM
...vad gjorde Göteborgsbussen i Farsta då??? ??? ??? Inlånad eller??
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2012, 19:12:38 PM
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 18 juli 2012, 18:16:43 PM
...vad gjorde Göteborgsbussen i Farsta då??? ??? ??? Inlånad eller??

Ja, det har framgått av en annan tråd att pendeltågstrafiken var inställd mellan Älvsjö och Farsta Strand och ersattes med bussar. Ett antal bussar hyrdes in från Göteborgs Spårvägar för att för detta ändamål förstärka SL:s egen vagnflotta, som mest utgjordes av gamla och slopningsfärdiga bussar. Enligt Bussmicke var det två stycken.

Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Jacob skrivet 19 juli 2012, 01:54:42 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 juli 2012, 10:23:23 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/B46_931_KOZ103_Farsta_strand_930909.jpg)

Den tidens B9S  ;)

//Jacob
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Robban skrivet 21 juli 2012, 23:18:10 PM
Åhhh H20 tack så väldigt mycket Micke, man blir faktiskt lite varm i hjärtat och nostalgisk då man åkte massor av H20 som barn.

/Robban
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 26 juli 2012, 22:03:26 PM
Tack även för dessa bilder. Faktum är ju att van Hoolerna ser bättre ut på bilderna i skick än var de var i verkligheten :) Men har det någonsin byggts en så robust ledbuss som just van Hoolerna?
// Anders
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2012, 22:15:46 PM
Citat från: Anders Lundén skrivet 26 juli 2012, 22:03:26 PM
Tack även för dessa bilder. Faktum är ju att van Hoolerna ser bättre ut på bilderna i skick än var de var i verkligheten :) Men har det någonsin byggts en så robust ledbuss som just van Hoolerna?
// Anders

Ett par år tidigare var det en entusiast som alltid valde van Hool för att köra på 810-an. Det fanns tre stycken i Handen/Ribby och han hade alltid en av dem. Konstigt nog var inte mina medresenärer lika förtjusta i vagnvalet som jag var. Men i van Hool satt man bekvämt och det var rejäla, breda stolar.  Att B58 väsnades mer än en B10 var sådant man fick leva med.
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: JDS skrivet 06 augusti 2012, 11:02:05 AM
Varför är GS-vagnarna så otroligt fula? Är det något slags luftkonditionering?
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 06 augusti 2012, 11:49:03 AM
Citat från: Jacob skrivet 19 juli 2012, 01:54:42 AM
Den tidens B9S  ;)

//Jacob

Citat från: JDS skrivet 06 augusti 2012, 11:02:05 AM
Varför är GS-vagnarna så otroligt fula? Är det något slags luftkonditionering?

Uppbyggnaden framtill på taket vill jag minnas var till för att ta in luften i bussen, i första hand till förarplatsen (defroster m.m.), så högt upp som möjligt. Det var väl någon GS-idé att det skulle bli renare inluft då, dvs att inte så mycket avgaser skulle komma in i bussen.
Titel: SV: SL historia från 1990-talet 104
Skrivet av: yngrot skrivet 09 augusti 2012, 16:42:44 PM
Wiima byggde luftintaget till defroster olika i Borås hade vi oxå efter några år fått upp intaget på taket men det var en mycket mindre låda på våra bussar.  Om jag minns rätt har jag för mig att iden kom från Malmö med högt intag för defrosterluft.