Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Calle skrivet 17 juli 2012, 19:43:23 PM

Titel: Bullriga B9S
Skrivet av: Calle skrivet 17 juli 2012, 19:43:23 PM
Är det inte fler som upplever B9S som en mycket bullrig buss? Här i Göteborg syftar jag på Veolias B9S-leder som trafikerar "min" linje.

Genomsnittet är värre än annat, men det finns några fåtal som låter mindre både inuti och utvändigt. Men, värst upplever jag det yttre ljudet, det känns precis som om Volvo snålat med ljudsioleringen.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: OSkar000 skrivet 17 juli 2012, 20:31:24 PM
Samma sak konstaterades för snart 10 år sedan när modellen var ny på marknaden.

Ja, de är bullrigare än andra konstruktioner pga hur de är byggda.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Nico skrivet 17 juli 2012, 20:45:31 PM
Allt är relativt och mycket beror sannolikt även på den enskilda vagnindividen. Tycker nog att man gör det lite för lätt för sig när man då bara dömer ut just B9S som en generellt högljudd vagntyp på så vis. En bra underhållen B9S behöver inte låta så mycket mer än andra vagntyper, men är det tvärtom så det klart att det kan låta om enskilda sämre underhållna exemplar och kanske att B9S märks lite mer då den numera är ganska vanligt förekommande.

Jag har dock kört en hel del bussar av andra modeller där kylare behövt spolas, fläktsystem som har haft skadade/skeva fläktar, skadade hjullager, läckande tryckluftssystem, kylluftsaggregat som krånglat osv.  Även dessa enskilda vagnindivider har då ofta varit mycket högljudda - men det har som sagt inte haft något att göra med vare sig märke heller modell som helhet så själv tycker jag nog att man inte ska dra förstora växlar på det hela. Mycket beror även på kontexten i övrigt, jämför gärna med att folk i Stockholms innerstad anser att blåbussarna (som ju finns i flera olika varianter) låter mycket trots att det är enskilda vagnar som har lite för högljudda AC-aggregat. Ska man då t.ex. dra alla blåvagnar över en kam på samma vis som nu görs med t.ex. B9S?
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juli 2012, 20:54:56 PM
I flera fall har även Volvo B10BLE och B12BLE tillverkade mellan 2000 och 2003 fått kritik för att ha både högljudda motorer och kylfläktar. Men det verkar inte finnas någon röd tråd att man kan peka ut en viss motor- eller årsmodell. Vad trådskaparen menar med "ljudsiolering" angående det yttre ljudet förstår jag inte riktigt. En B9S ljudisoleras alltid inåt passagerarkupén, men inte utåt vägen. Angående ljudisoleringen inåt passagerarkupén har denna förbättrats på senare år, och 2011 års modeller är faktiskt rätt tysta. Att det tog över sju år från att bussen kom ut på marknaden, tills dess att Volvo fick ljudisoleringen någorlunda effektiv är en annan historia.

Men allt som finns i denna tråd har som sagt redan debatterats i många olika trådar i detta forum sedan 2005, och även i många andra forum. Detta är således urgamla nyheter, vilka enligt min mening egentligen inte behöver upprepas ännu en gång.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: buskörare skrivet 17 juli 2012, 22:14:49 PM
Citat från: Nico skrivet 17 juli 2012, 20:45:31 PM
Allt är relativt och mycket beror sannolikt även på den enskilda vagnindividen. Tycker nog att man gör det lite för lätt för sig när man då bara dömer ut just B9S som en generellt högljudd vagntyp på så vis. En bra underhållen B9S behöver inte låta så mycket mer än andra vagntyper, men är det tvärtom så det klart att det kan låta om enskilda sämre underhållna exemplar och kanske att B9S märks lite mer då den numera är ganska vanligt förekommande.

Jag har dock kört en hel del bussar av andra modeller där kylare behövt spolas, fläktsystem som har haft skadade/skeva fläktar, skadade hjullager, läckande tryckluftssystem, kylluftsaggregat som krånglat osv.  Även dessa enskilda vagnindivider har då ofta varit mycket högljudda - men det har som sagt inte haft något att göra med vare sig märke heller modell som helhet så själv tycker jag nog att man inte ska dra förstora växlar på det hela. Mycket beror även på kontexten i övrigt, jämför gärna med att folk i Stockholms innerstad anser att blåbussarna (som ju finns i flera olika varianter) låter mycket trots att det är enskilda vagnar som har lite för högljudda AC-aggregat. Ska man då t.ex. dra alla blåvagnar över en kam på samma vis som nu görs med t.ex. B9S?

Fast nog är det skillnad på dessa och på andra. Jag bor 40 m från en väg där bussar går och jag hör direkt om det är en B9S eller en annan typ som kommer.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 17 juli 2012, 23:18:43 PM
Invändigt är B9S utan tvekan de bullrigaste bussarna som går i trafik idag.

Utvändigt finns det möjligtvis vissa andra bussar som i teorin låter ungefär lika högt, men ljudet av B9S upplevs som mer irriterande och lär passera lättare genom fönster. Problemet är att det inte finns några krav på ljudnivå i avtalen. Och om man skulle införa sådana lär inte de svenska busstillverkarna bli glada...
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juli 2012, 02:28:27 AM
Visst är det tråkigt att ljudnivåerna ökar. Men då lågentré går före allt annat på prioriteringslistan, så blir det ju tyvärr så att andra krav får stå tillbaka. Då t.ex krav på komfort, ljudnivå och tillräckligt många sittplatser.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Nico skrivet 18 juli 2012, 08:12:58 AM
Citat från: buskörare skrivet 17 juli 2012, 22:14:49 PM
Fast nog är det skillnad på dessa och på andra. Jag bor 40 m från en väg där bussar går och jag hör direkt om det är en B9S eller en annan typ som kommer.

Visst hör man skillnad på B9S och på andra bussar, liksom att man ofta hör skillnad på andra former av ljud. Själv kan även jag i alla fall t.ex. ofta på ljudet avgöra vilken typ av buss som kommer... även om det är en Scania (med tidigare former av avgasbroms och så)  liksom att man ofta kan avgöra vilken typ av uttryckningsfordon som kommer genom att höra dess siren. Vissa bilmodeller är det även likadant som med bussarna så t.ex. Volvo 850/V70, Volvo 240, VW 1300 osv. har ganska distinkta och särskiljande motorljud. Det hela var dock tydligare när det gällde äldre fordon.

Adrian är ovan inne på hur det hela upplevs så frågan kanske mera handlar om annat än enbart decibel. Är ljudet märkbart och blir obehagligt eller är det mera frågan om att man uppmärksammar vissa ljud för att det skiljer sig lite mer från annat? Nu är jag kanske mera inne på spekulativ filosofi, men många ljud har sin egen karaktäristik och frågan är om inte även det påverkar ibland? Somligt ska höras lågt och annat högt etc. Liksom att t.ex. vissa språk och dialekter sägs vara mer behagliga än andra så kan man ju spekulera i ifall även motorljud och liknande kan delas upp på så vis?  ;)

Sedan finns ju även vissa regler för hur mycket det får låta och sådant brukar ju uppmärkammas vid t.ex. besiktningar. Nu har jag sedan inga mätningar att stödja mig emot och resultatet kvittar nog för de som eventuellt störs, men frågan kan kanske ändå kokas ned till följande... är B9S de facto bullrigare än andra motsvarande fordon eller är det kanske snarare så att de upplevs som bullrigare?


Edit: Korr. stavfel
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Calle skrivet 18 juli 2012, 09:29:22 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 juli 2012, 23:18:43 PM
Invändigt är B9S utan tvekan de bullrigaste bussarna som går i trafik idag.

Utvändigt finns det möjligtvis vissa andra bussar som i teorin låter ungefär lika högt, men ljudet av B9S upplevs som mer irriterande och lär passera lättare genom fönster. Problemet är att det inte finns några krav på ljudnivå i avtalen. Och om man skulle införa sådana lär inte de svenska busstillverkarna bli glada...

Håller med fullt ut, en B9S har ett mer irriterande ljud, och växelådan rycker och slår i växlingarna, samt växlar hårt och tvärt. Om man jämför med 8500/8700 så låter dessa också mycket, men där har man å andra sidan ljudisolering i form av motorplåtar under själva motorrummet.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: igel skrivet 18 juli 2012, 10:06:33 AM
Det finns väl en del saker man kan säga om B9S ljud.
1. de första årsmodellerna lät fruktansvärt, om man ska beskriva ljudet lät det som om någon använde en vinkelslip. de senare årsmodellerna tycker i alla fall jag inte skiljer sig så mycket från andra bussar invändigt (om man bort ser från utrymmet inom två meter från motorn).
2. ha inte den fremsta takluckan öppen, bidrar mycket till ljudnivån)
3. det yttre ljudets karaktär skiljer sig från andra bussar och skulle jag säga lastbilar. Bor själv 450m från en nerförsbacke (där B9S motorbromsar). Kvällstid brukar man inte höra fordon i backen eller längs vägen, men B9S hör man när den motorbromsar (förutsatt att man står ute). Slutsatsen jag drar är att B9S genererar ljud i riktning och med vissa frekvenser som bär väldigt långt, för folk som bor nära tränger det antagligen in i lägenheter på ett sätt som andra motorljud inte gör.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juli 2012, 12:00:08 PM
Citat från: Calle skrivet 18 juli 2012, 09:29:22 AM
Håller med fullt ut, en B9S har ett mer irriterande ljud, och växelådan rycker och slår i växlingarna, samt växlar hårt och tvärt. Om man jämför med 8500/8700 så låter dessa också mycket, men där har man å andra sidan ljudisolering i form av motorplåtar under själva motorrummet.

Nu jämför du nog äpplen med päron. Jag upplever inte att skyddsplåtarna under motorerna ljudisolerar ett enda dugg. Vad jag vet är de bara till för att hindra bränder att sprida sig snabbt.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Calle skrivet 18 juli 2012, 18:02:55 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 juli 2012, 12:00:08 PM
Nu jämför du nog äpplen med päron. Jag upplever inte att skyddsplåtarna under motorerna ljudisolerar ett enda dugg. Vad jag vet är de bara till för att hindra bränder att sprida sig snabbt.

Fel: motorplåtarna dämpar buller avsevärt. Bara å lyssna på en Volvo 8500/8700 och man märker att bullret minskar när plåtarna sitter där dom ska.

Rätt: Dom finns där för att syre inte ska få brandsläckningsfunktionen att arbeta ineffektivt, m a o så skyddar dom alltså på flera sätt.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Jacob skrivet 19 juli 2012, 00:00:58 AM
B9S är ju knäpptysta om man jämför med GUBs gamla gasbussar ;D främst 145 och 150 låter riktigt brutalt. Men jag älskar det motorljudet så jag klagar inte - tvärtom ;)

//Jacob
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Ersa skrivet 19 juli 2012, 00:11:19 AM
Citat från: Calle skrivet 18 juli 2012, 18:02:55 PM
Fel: motorplåtarna dämpar buller avsevärt. Bara å lyssna på en Volvo 8500/8700 och man märker att bullret minskar när plåtarna sitter där dom ska.

Rätt: Dom finns där för att syre inte ska få brandsläckningsfunktionen att arbeta ineffektivt, m a o så skyddar dom alltså på flera sätt.

Nu är världen dock inte svart eller vit, och att använda ord som "fel" mot någons åsikter i ett diskussionsforum är ohyfsat och nästan på gränsen till otrevligt. Alla har olika erfarenheter, och jag uppmanar dig till att inte döma ut mina mångåriga erfarenheter. Vi har flera stycken 8500 hemmavid, och dessa har ett lika störande knackigt ljud oavsett brandskyddsplåtar undertill eller inte. Men mest låter kylfläkten, hur man än rengör kylaren och försöker serva fläktens termostater.

Men det ligger väl i tiden numera, att det är körkortlösa ungdomar under 18 år som har "rätt", medan vi som haft D-behörighet samt arbetat i branschen i över 10 år har "fel"?
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Calle skrivet 19 juli 2012, 12:05:37 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2012, 00:11:19 AM
Nu är världen dock inte svart eller vit, och att använda ord som "fel" mot någons åsikter i ett diskussionsforum är ohyfsat och nästan på gränsen till otrevligt. Alla har olika erfarenheter, och jag uppmanar dig till att inte döma ut mina mångåriga erfarenheter. Vi har flera stycken 8500 hemmavid, och dessa har ett lika störande knackigt ljud oavsett brandskyddsplåtar undertill eller inte. Men mest låter kylfläkten, hur man än rengör kylaren och försöker serva fläktens termostater.

Men det ligger väl i tiden numera, att det är körkortlösa ungdomar under 18 år som har "rätt", medan vi som haft D-behörighet samt arbetat i branschen i över 10 år har "fel"?

OK, jag förstår, håller med om att 8500 låter ganska mycket, nu vet jag inte decibelvärdet på dessa, men vad jag vet så låter även 8700 mycket, och precis som du säger så beror det oftast på igensatt kyl, om detta nu kan stämma? Hur är det egentligen med B9S - kan den kylen sättas igen - och därmed gå på högvarv?
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Tonniiie skrivet 19 juli 2012, 21:23:35 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2012, 00:11:19 AM
Men det ligger väl i tiden numera, att det är körkortlösa ungdomar under 18 år som har "rätt", medan vi som haft D-behörighet samt arbetat i branschen i över 10 år har "fel"?

Ta det nu lugnt Erik. Inte dra alla över en kant. Finns många som vill lära sig av de äldre.
Titel: SV: Bullriga B9S
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 juli 2012, 21:37:37 PM
Citat från: Calle skrivet 19 juli 2012, 12:05:37 PM
OK, jag förstår, håller med om att 8500 låter ganska mycket, nu vet jag inte decibelvärdet på dessa, men vad jag vet så låter även 8700 mycket, och precis som du säger så beror det oftast på igensatt kyl, om detta nu kan stämma? Hur är det egentligen med B9S - kan den kylen sättas igen - och därmed gå på högvarv?

Jadå det kan den