Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 16 juli 2012, 16:30:31 PM

Titel: Glykol i bussar
Skrivet av: Stefan P skrivet 16 juli 2012, 16:30:31 PM
Hej

När vi hade utbildning på de nya bussarna i Uppsala, fick lära oss att det fanns två sorters glykol
Volvo hade röd och Scania grön och de fick inte blandas.

Varför och vad är skillnaden?

mvh Stefan P
Titel: SV: Glykol i bussar
Skrivet av: Tommy H skrivet 16 juli 2012, 17:01:31 PM
Är det inte så att röd glykol är baserad på propylen och blå/grön glykol är baserad på monoetylen?
Röd glykol brukar kallas "long-life-glykol" och det är viktigt att inte blanda de olika sorterna av flera anledningar, dels kan det bildas en segflytande massa och dels går det inte att mäta fryspunkten.
Titel: SV: Glykol i bussar
Skrivet av: Nico skrivet 16 juli 2012, 17:15:27 PM
Det är nog inte bara Volvo och Scania som särkiljer på så vis. När Scaniorna i 36XX-serien var nya hos Keolis för ett par år sedan så fick t.ex. Råsta låna en del Handenvagnar i avvaktan på den kommande leveransen av dito Scania i 37XX-serien. Under tiden fick inte 36XX-vagnarna rampas på Råsta då de (vill jag minnas) körde röd medan Råsta körde grön i samtliga vagnar.
Titel: SV: Glykol i bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2012, 18:30:07 PM
Grön/blå = G11
Röd = G12 (ej blandbar med G11)
Röd = G12+ (blandbar med G11 o G12)

Kan kallas annat beroende på biltillverkare
Titel: SV: Glykol i bussar
Skrivet av: Erling.L skrivet 16 juli 2012, 23:27:43 PM
på våra nya 300 o 800 bussar har vi Gul glykol vad för spec med den?
Titel: SV: Glykol i bussar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2012, 00:40:10 AM
Citat från: Erling.L skrivet 16 juli 2012, 23:27:43 PM
på våra nya 300 o 800 bussar har vi Gul glykol vad för spec med den?

Gul är Volvos nitritfria, går i princip att spola ut med avloppet