Hej !
Nettbuss som äger Stadsbussarna vill tydligen profilera sig bättre för framtiden.
Det man har märkt på en del bussar hittills är att man bakom bakhjulen tagit bort
de slingrande strecken och i takkanten på höger/vänster sida satt dit texten Nettbuss
och företagets symbol. Man utför detta fortlöpande på samtliga bussar.
Förmodar att man gör liknande i Östersund oxå.
Buss 160 Scania Omnilink CNG finns i Gävle sedan några veckor !
Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 12 juli 2012, 18:52:32 PM
Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.
Mvh Peter Ö
Ja, den används i ersättningstrafiken Göteborg-Trollhättan. I dag var första gången den dök upp på listan över bussarna för denna trafik.
Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2012, 08:28:48 AM
Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?
Det är nog en ganska befogad gissning. Nettbuss är ju nu ensam ägare till Stadsbussarna och Stadsbussarna kommer antagligen bara att leva kvar som ett varumärke inom Nettbuss typ Nettbuss Transfer. Om man uppträder under namnet Nettbuss underlättar det för Nettbuss Transfer att öppna beställningstrafik i de städer där Stadsbussarna kör och de inte har någon annan representation.
Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2012, 08:28:48 AM
Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?
Sedan några veckor tillbaka heter just Stadsbussarna formellt "Nettbuss Stadsbussarna AB"
Anledningen till att företaget Stadsbussarna Östersund AB (sedermera Stadsbussarna Sverige AB) bildades och i många år drev som ett separat bolag var nog inte enbart för att företaget hade två ägare till en början. En viktig anledning var nog även att kunna ha två skilda ekonomier, då stadstrafiken under Stadsbussarna ju mestadels var rätt oprövade nettoavtal till skillnad mot f.d Orusttrafikens upphandlade landsbygdstrafik. Men nu när man har mångårig vana av sin trafik och dess ekonomi kan det nog passa bättre att slå ihop verksamheten till ett tydligt bolag med all upphandlad linjetrafik. Dvs Nettbuss Sverige AB.
Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.
Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2012, 14:06:47 PM
Anledningen till att företaget Stadsbussarna Östersund AB (sedermera Stadsbussarna Sverige AB) bildades och i många år drev som ett separat bolag var nog inte enbart för att företaget hade två ägare till en början. En viktig anledning var nog även att kunna ha två skilda ekonomier, då stadstrafiken under Stadsbussarna ju mestadels var rätt oprövade nettoavtal till skillnad mot f.d Orusttrafikens upphandlade landsbygdstrafik. Men nu när man har mångårig vana av sin trafik och dess ekonomi kan det nog passa bättre att slå ihop verksamheten till ett tydligt bolag med all upphandlad linjetrafik. Dvs Nettbuss Sverige AB.
Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.
Det finns inget som tyder än så länge på att man skulle fussionera stadsbussarna in i Nettbuss annat än som tydligt dotterbolag i koncernen (särskilt inte eftersom man precis bytt bolagsnamn till Nettbuss
Stadsbussarna AB). Stadsbussarna har en fungerande egen VD och ledning som jobbar oberoende och det är just det som är styrkan med bolaget. Nettbuss Stadsbussarna AB förblir alltså ett eget bolag om än med stark Nettbussprofil i form av logotyper och liknade.
Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2012, 14:06:47 PM
Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.
Nu blev det lite roddigt och det beror antagligen på att jag själv började med att rodda till det.
Dementi 1: Nettbuss Transfer är inget varumärke inom Nettbuss Sverige utan ett dotterbolag.
Dementi 2: Nettbuss Express är också ett dotterbolag till Nettbuss Sverige.
Dementi 3: Stadsbussarna lever antagligen kvar som dotterbolag till Nettbuss Sverige (liksom Nettbuss Transfer och Nettbuss Express).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2012, 14:36:49 PM
Nu blev det lite roddigt och det beror antagligen på att jag själv började med att rodda till det.
Dementi 1: Nettbuss Transfer är inget varumärke inom Nettbuss Sverige utan ett dotterbolag.
Dementi 2: Nettbuss Express är också ett dotterbolag till Nettbuss Sverige.
Dementi 3: Stadsbussarna lever antagligen kvar som dotterbolag till Nettbuss Sverige (liksom Nettbuss Transfer och Nettbuss Express).
Den trafik som körs upphandlad inom Nettbuss är under Nettbuss AB och inte Nettbuss Sverige AB.
Idag ändrade de namn på sin Facebook-sida till "Nettbuss Stadsbussarna AB" och gjorde följande inlägg:
"Nytt namn!
Sedan hösten 2010 ingår Stadsbussarna i Nettbuss-koncernen med verksamhet i Norge, Danmark och Sverige. Formellt heter vi nu Nettbuss Stadsbussarna AB."
MVH Carl Eric
Suck, dessa namnbyten hela tiden. Man får vara glad om ett företag lyckas behålla namnet mer än 5-10 år...
Jobbigt då man får skapa nya sidor o mappar på hemsidan hela tiden..
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nu fattas bara att man lackar om alla gula tätortsbussar till Nettbuss-lila. ;)
Citat från: Peter Öden skrivet 12 juli 2012, 18:52:32 PM
Hej !
Nettbuss som äger Stadsbussarna vill tydligen profilera sig bättre för framtiden.
Det man har märkt på en del bussar hittills är att man bakom bakhjulen tagit bort
de slingrande strecken och i takkanten på höger/vänster sida satt dit texten Nettbuss
och företagets symbol. Man utför detta fortlöpande på samtliga bussar.
Förmodar att man gör liknande i Östersund oxå.
Buss 160 Scania Omnilink CNG finns i Gävle sedan några veckor !
Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.
Mvh Peter Ö
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.
Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Ja, den och nämnda 9900 kan man nu åka med när den går tågersättning för främst tågen Göteborg-Oslo mellan Göteborg och Trollhättan samt givetvis omvänt.
De lär komma tillbaka till Gävle i nästa vecka när detta uppdrag är slutfört.
Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.
Hur klarar man sig uppe i Östersund om alla biogas Omnilinkarna och Scalorna finns i Gävle? Lär väl bli lite tight där när hösten kör igång eller har man minskat ner trafiken i Östersund?
Hej!
Några Scalor bör finnas kvar i ÖSD..
Citat från: AO skrivet 08 augusti 2012, 13:54:46 PM
Hur klarar man sig uppe i Östersund om alla biogas Omnilinkarna och Scalorna finns i Gävle? Lär väl bli lite tight där när hösten kör igång eller har man minskat ner trafiken i Östersund?
Man har ju bara kunnat använda en biogasbuss åt gången så något större problem uppstår knappast, av denna anledning har man ju sparat gamla Omnilinkar av första leveransen, nu kommer det väl 4-5 nya sådana framöver istf biogasbussarna
Citat från: Håkan_E skrivet 08 augusti 2012, 14:35:06 PM
Man har ju bara kunnat använda en biogasbuss åt gången så något större problem uppstår knappast, av denna anledning har man ju sparat gamla Omnilinkar av första leveransen, nu kommer det väl 4-5 nya sådana framöver istf biogasbussarna
5 fabriksnya RME-drivna och ostrajpade Omnilinkar står uppställda på Stadsbussarnas depå i Östersund sedan två veckor tillbaka.
Två Scalor finns kvar i Östersund samt att 5 nya Omnilinkar ska finnas på plats där uppe.
Hej !
De blåa turistbussarna Vlo 9900 och Vlo Van Hool kommer inte tillbaka till Gävle !
Scania Scala 247-251 finns i Gävle, 246 kvar i Östersund som reserv.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 09 augusti 2012, 15:14:55 PM
Hej !
De blåa turistbussarna Vlo 9900 och Vlo Van Hool kommer inte tillbaka till Gävle !
Scania Scala 247-251 finns i Gävle, 246 kvar i Östersund som reserv.
Mvh Peter Ö
Hej
Kommer Scania Scala 247-251 köras i höst/vinter-trafiken i Gävle permanent eller blir dessa rena reserver bara?
På snar sikt bör väl dessa bytas ut mot något nytt, Xtrafik kan ju inte ständigt ge dispens på dessa bussar eller?
Hej !
Ett par av Scalorna kommer att tursättas på linje 91, övriga som reservbussar.
Scalorna kommer troligen bli kvar i Gävle tills åtminstone nästa års sommarturlista !
Mvh Peter Ö
Scalorna blir kvar till nästa år iaf, som tidigare nämnt, ska gå huvudsak på linje 91. År 2014 ska de köpas in ett gäng nya bussar har jag för mig.
Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.
Vilken blå Astral är det då?
/Sebbe
Citat från: Sebastian skrivet 07 september 2012, 15:52:18 PM
Vilken blå Astral är det då?
/Sebbe
Det är denna även om den snarare är violett än blå.
(http://savenfjord.se/resources/images/5.digitala/bussar/B%20%2815773%29.jpg)
Hej !
Idag på em. kunde en Scania Scala ses på linje 41 som är en Nobinalinje. Det händer lite då och då att Stadsbussarna får låna ut bussar till Nobina Sandviken
där det tycks råda brist på bussar.
Buss 246 Scania Scala ska fortfarande finnas kvar i Östersund.
Mvh Peter Ö
Scalan som körde på linje 41 fick jag på bild.
Stämmer bra att bussbrist råder, det är väl därför man kommer låna in vikariebussar framöver. Förutom att man har hyrt in Stadsbussarna på omlopp så har man även hyrt in Gunnars Buss.
Citat från: AO skrivet 07 september 2012, 21:13:52 PM
Stämmer bra att busstidningen råder, st är väl därför man kommer låna in vikariebussar framöver. Förutom att man har hyrt in Stadsbussarna på omlopp så har man även hyrt in Gunnars Buss.
Hej!
Har varit en gammal Volvo Vega utan "kofångare" i trafik i flera dagar och det ser absolut inte bra ut, skulle någon bli lite påkörd i låg fart så kommer det sluta illa direkt då massa vassa saker sticker ut där nere på denna Vega, stod vid en buss hpl på söder här om dagen och kunde inte undvika när 2 andra prata om detta när den kom och åkte på linje 49 att det var en skandal att man körde runt med något dyligt i trafik... Synd att Nobina avslutar trafiken med flaggan så långt ner det bara går.. Åtgärda eller ställ av bussen var deras åsikt!
Enligt X-trafiks resgarantiregler är kravet solklart "Vi lovar en trivsam resa
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt. Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande."
Allt finns att läsa här -> http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=283 (http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=283)
Citat från: Klaverdörr skrivet 07 september 2012, 22:57:12 PM
Hej!
Har varit en gammal Volvo Vega utan "kofångare" i trafik i flera dagar och det ser absolut inte bra ut, skulle någon bli lite påkörd i låg fart så kommer det sluta illa direkt då massa vassa saker sticker ut där nere på denna Vega, stod vid en buss hpl på söder här om dagen och kunde inte undvika när 2 andra prata om detta när den kom och åkte på linje 49 att det var en skandal att man körde runt med något dyligt i trafik... Synd att Nobina avslutar trafiken med flaggan så långt ner det bara går.. Åtgärda eller ställ av bussen var deras åsikt!
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_5562_STE091_Sandviken_120907.jpg)
eller kanske denna?
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_5284_SHH364_Sandviken_120907.jpg)
Citat från: Peter Öden skrivet 07 september 2012, 18:33:12 PM
Hej !
Idag på em. kunde en Scania Scala ses på linje 41 som är en Nobinalinje. Det händer lite då och då att Stadsbussarna får låna ut bussar till Nobina Sandviken
där det tycks råda brist på bussar.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nettbuss_Stadsbussarna_249_TNN595_Gavle_120907.jpg)
Tack för riktigt fina bilder! Skulle dock gissa på att det åtminstone rullar ett par vagnar till utan kofångare, kryllar verkligen av dem. Vegorna verkar vara rätt stabila, men just lossnade kofångare verkar vara ett stort Vega-problem.
Och som sagt, om ryktet stämmer kommer det inom kort finnas en hel del intressant att fota i Gästrikland.
Citat från: AO skrivet 08 september 2012, 10:43:46 AM
Och som sagt, om ryktet stämmer kommer det inom kort finnas en hel del intressant att fota i Gästrikland.
Exempelvis?
Citat från: Bussmicke skrivet 08 september 2012, 08:24:07 AM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nettbuss_Stadsbussarna_249_TNN595_Gavle_120907.jpg)
Standarhöjning! Dessa bussar är härliga att åka i, mycket bekvämare än Nobinas... :P
Citat från: Bussmicke skrivet 08 september 2012, 11:36:18 AM
Exempelvis?
Hörde från några chaufförer att det inom kort skulle komma ett antal bussar som tidigare rullat i Stockholm. Ska bli spännande att se.
Citat från: Peter Öden skrivet 07 september 2012, 18:33:12 PM
Hej !
Idag på em. kunde en Scania Scala ses på linje 41 som är en Nobinalinje. Det händer lite då och då att Stadsbussarna får låna ut bussar till Nobina Sandviken
där det tycks råda brist på bussar.
Mvh Peter Ö
Inte bara bussar lånas ut, även förare från Stadsbussarna.
Buss 246 står på depån i Gävle. Så nu finns de inga Scalor kvar i Östersund.