http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5187931 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5187931)
//Jacob
Vill inte starta ytterligare en diskusion om dörrbromsar, men jag förstår mig inte på UL. Bussar utan dörrbroms är ok, men inte utan säkerhetsbälte för föraren.
"Uppdragsgivaren UL väntar just nu på besked från Nobina varför det inte finns säkerhetsbälten på alla platser."
Kan bli intressant att se hur det går i detta fall.
Står det exakt på detta sätt i kraven eller är det med hänvisning till passagerarna?
Det finns fortfarande bussar i trafik i landet utan bälten eller med bälten på passagerarplats men inte på förarplats.
Detta regleras i lag.
Buss registrerad 1 jan 2004 eller senare SKALL vara utrustad med bälte på SAMTLIGA platser inkl förarplatsen, detta gäller INTE buss för tätortstrafik.
Äldre bussar behöver inte ha bälten vare sig på passagerarplatser eller på förarplatsen men om bälte finns är man skyldig att använda dem.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 10:21:57 AM
Detta regleras i lag.
Buss registrerad 1 jan 2004 eller senare SKALL vara utrustad med bälte på SAMTLIGA platser inkl förarplatsen, detta gäller INTE buss för tätortstrafik.
Äldre bussar behöver inte ha bälten vare sig på passagerarplatser eller på förarplatsen men om bälte finns är man skyldig att använda dem.
Fast den stora frågan är ju vad som står i avtalet mellan UL och Nobina.
Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 10:25:09 AM
Fast den stora frågan är ju vad som står i avtalet mellan UL och Nobina.
Att bussar registrerade 31 dec 2003 och tidigare skall ha bälten på samtliga passagerarplatser? Högst sannolikt så.
Alternativt att ....ska ha bälten på samtliga platser.
Sedan är det ju precis så att det är en stor extrakostnad att montera 3 punktsbälten, det kräver minst ny förarstol, midjebälte däremot brukar man kunna eftermontera på "GN Stolar" i befintliga fästen.
Här känns det som att man inte valt rätt sak att strida för från Nobinas sida, bad will både internt o externt för bälten på fyra förarstolar.
Har man varit alterta så hade man skiftat stolar mellan dessa och de bussar som utrangerades.
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2012, 01:23:08 AM
Så det faktum att det blir en tidningsnyhet att fyra UL-bussar saknar förarbälten är rätt intressant. Det tyder på att man i Enköping har vett att ställa krav på trafiksäkerheten, vilket är klart positivt.
När jag var i Enköping för cirka fem år sedan lade jag märke till att även förarna av tätortstrafiken, som då kördes av Mellansvensk Omnibustrafik, använde bälte. Det tror jag inte jag hade sett någon annanstans då. Så detta verkar vara en viktig fråga i Enköping. Och det är ju bra.
För övrigt illustreras den länkade artikeln med en buss från KR Trafik fast det handlar om Nobina.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 10:32:33 AM
Att bussar registrerade 31 dec 2003 och tidigare skall ha bälten på samtliga passagerarplatser? Högst sannolikt så.
Alternativt att ....ska ha bälten på samtliga platser.
Men en huvudman kan ju faktiskt kräva bälten på alla stolar i alla de bussar som går i trafik för denna huvudman. Även i bussar av 2003 års modell eller äldre.
I det här fallet undrar jag vad som hade hänt om Norrtälje tillhört UL... Hälften (grovt räknat) av våra bussar saknar helt bälte. I Rimbo är det (också grovt räknat) 1/3 som har bälte...
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2012, 11:14:04 AM
Men en huvudman kan ju faktiskt kräva bälten på alla stolar i alla de bussar som går i trafik för denna huvudman. Även i bussar av 2003 års modell eller äldre.
Det kan man göra i en upphandling, men då är det bättre att istället gå via Euroklassning eller första reg datum för att på sätt få bussar som genom lagkraven ändå behöver ha bälten.
Att eftermontera bälten på passagerarplatser i gamla bussar är sällan lönsamt med tanke på att bussarna redan nått 3/4 av sin ekonomiska livslängd.
Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 13:37:58 PM
Det kan man göra i en upphandling, men då är det bättre att istället gå via Euroklassning eller första reg datum för att på sätt få bussar som genom lagkraven ändå behöver ha bälten.
Att eftermontera bälten på passagerarplatser i gamla bussar är sällan lönsamt med tanke på att bussarna redan nått 3/4 av sin ekonomiska livslängd.
Varför ska trafikhuvudmannen bekymra sig om sådana saker? Det är väl solklart att i de fall huvudmannen kräver bälten på alla platser, att det då ska finnas på alla platser. Hur trafikutövaren beslutar sig för att göra är ju dennes problem.
UL har ju haft en tydlig säkerhetslinje i denna upphandlingen genom att kräva säkerhetsbälten på alla platser samt alkolås i alla bussar.
Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 13:42:25 PM
Varför ska trafikhuvudmannen bekymra sig om sådana saker? Det är väl solklart att i de fall huvudmannen kräver bälten på alla platser, att det då ska finnas på alla platser. Hur trafikutövaren beslutar sig för att göra är ju dennes problem.
UL har ju haft en tydlig säkerhetslinje i denna upphandlingen genom att kräva säkerhetsbälten på alla platser samt alkolås i alla bussar.
Står det i avtalet att det ska finnas bälten på samtliga platser eller att samtliga sittande passagerare ska ha bälten?
Det är ju avgörande för om även förarplatsen ska ha bälte rent avtalsmässigt.
Sedan är det ju en vansinning fråga att ta strid om för operatören med all badwill det innebär
Citat från: Håkan_E skrivet 12 juli 2012, 13:51:01 PM
Står det i avtalet att det ska finnas bälten på samtliga platser eller att samtliga sittande passagerare ska ha bälten?
Ja det är det som är frågan.
Någon som vet vilka bussar det rör sig om?
Citat från: KG skrivet 12 juli 2012, 13:59:16 PM
Ja det är det som är frågan.
Om vi antar att UL använt det branschgemensamma "kryssforumläret" för fordonskrav så är det så här:
...alla passagerare även barn ska sitta säkert i bälte....
Hej
Nu börjar bli trött på tjatet om UL och dörrbromsar, bussen ifråga finns inte kvar i trafik och finns det skrivet någonstans i avtalen om det skall finns dörrbromsar på bussarna?
Jag skulle också vilja veta om det finns något annat företag som inte har bussar med dörrbromsar och kör åt länstrafikbolag?
mvh Stefan P
Stadsbussar klass 1 där bälten saknas hos passagerarna men finns hos föraren innebär att den ska nyttjas av föraren.
Citat från: Stefan P skrivet 12 juli 2012, 16:22:54 PM
Hej
Nu börjar bli trött på tjatet om UL och dörrbromsar, bussen ifråga finns inte kvar i trafik och finns det skrivet någonstans i avtalen om det skall finns dörrbromsar på bussarna?
Jag skulle också vilja veta om det finns något annat företag som inte har bussar med dörrbromsar och kör åt länstrafikbolag?
mvh Stefan P
I Jämtland kör Centrala buss och dess bolag utan dörrbromsar. Brukar observera detta på morgonen när jag väntar på stadsbussen och alla landsortsbussar rullar in till stan och kör iväg utan att dörrarna stängts.
I två inlägg i denna tråd behandlas specifikt dörrbromsar. Det finns redan en tråd i detta ämne. Inläggen får stå kvar här men nya inlägg i detta ämne hänvisas till den tidigare tråden och kommer att kvastas om de placeras här.
/admin
...vad handlar denna hysteri om säkerhetsbälten på förarplats om? Jo, jag vet att vi i dagens samhälle SKA VARA ÖVERBESKYDDADE från allt och alla helst, men hallå. Ska man verkligen lägga pengar på att i efterhand installera säkerhetsbälten i gamla bussar??? Nu får väl ni överbeskyddade svenskar ändå ge er!!! ??? ::)
Har nu UL inte begärt bälte på förarplatsen så är det väl egentligen bara en fråga mellan personalen(ev via fackförbundet) och Nobina. Kunderna torde ju inte drabbas av att föraren inte har bälte.
Om nu förarna anser att deras arbetsmiljö blir farlig utan bälte får de väl helt enkelt skyddsstoppa trafiken och sen får arbetsmiljöverket ta ställning till om bälte är nödvändigt eller ej. (Om jag förstår det rätt har den aktuella trafiken haft bussar med bälte innan)
Citat från: AO skrivet 12 juli 2012, 15:03:35 PM
Någon som vet vilka bussar det rör sig om?
5745-5748
Stadsbussarna har ju inte heller bälten för förarna i alla bussar.
Men jag tycker också det snarare är en intern fråga än något att debattera i media, det är ju dessutom inte särskilt många som bryr sig.
Citat från: lil-sis skrivet 13 juli 2012, 17:43:58 PM
Stadsbussarna har ju inte heller bälten för förarna i alla bussar.
Men jag tycker också det snarare är en intern fråga än något att debattera i media, det är ju dessutom inte särskilt många som bryr sig.
Skillnaden är att Gamla Upsalabuss inte har bälten till passagerarna i någon buss.
Antar att det som lett till detta är att det ansetts viktigare att passagerarna sitter bältade än föraren (som sitter hela dagen) men med tanke på att kostnaden för att byta förarstol till en beg med midjebälte är en spottstyver så kan jag inte begripa att man hellre tar en debatt i media.