Jag funderade lite på det här med föreningar som äger egna bussar, gäller samma kör/vilotider, miljözoner och så vidare... för en buss som ägs och enbart används av en förening?
SvOf har flera bussar som går yrkesmässigt, så där gäller givetvis de vanliga reglerna och EU-skrivare krävs osv. Detsamma gäller väl de andra som också har trafiktillstånd och bedriver yrkesmässig trafik, som SSS och HTMF.
Sedan har vi bussar som går icke yrkesmässigt, och dessa används bara i typ filminspelningar och veteransammanhang. Där behövs inte färdskrivare, såvida det inte rör sig om nyare bussar.
Vad gäller miljözon så är tunga fordon äldre än 30 år undantagna. Rullar de yrkesmässigt krävs dock dispens, vilket inte är något problem när det gäller veteranbussar, iaf inte i Stockholm.
Så om tex ett fotbollslag köper en buss som bara används av laget, så måste den alltså ha färdskrivare?
Citat från: Mustman skrivet 11 juli 2012, 10:47:45 AM
Så om tex ett fotbollslag köper en buss som bara används av laget, så måste den alltså ha färdskrivare?
Det finns en gräns vid något årtal därefter måste det finnas, har jag för mig.
Om ett fotbollslag köper en äldre buss för eget bruk räknas det inte som yrkesmässig trafik, men de kan då givetvis inte hyra ut bussen till andra heller.
Någon annan som kan redogöra bättre?
Okej, då är jag med... vi har nämligen funderat på att inhandla en buss till föreningen. Men måste det vara en veteran för att inte räknas som yrkesmässig trafik?
Citat från: Mustman skrivet 11 juli 2012, 11:29:25 AM
Okej, då är jag med... vi har nämligen funderat på att inhandla en buss till föreningen. Men måste det vara en veteran för att inte räknas som yrkesmässig trafik?
Nej, givetvis inte! Men får ni tag i en hyfsad 30 år gammal eller äldre buss kan ni åka skattefritt! (Under förutsättning att bussen inte hyrs ut åt andra och trafiktillstånd krävs)
Annars blir det till att ställa av/på eller pynta 15-20000 i skatt varje år för en nyare normalbuss.
okej, tack för svaren Björn :)