Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Daniel T skrivet 10 juli 2012, 19:58:39 PM

Titel: Keolis 6748 (Scania CN113CLB) (Bild)
Skrivet av: Daniel T skrivet 10 juli 2012, 19:58:39 PM
(https://dl.dropbox.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Keolis/6748/6748_001.jpg)
Keolis 6748 vid Hornsberg den 2 juli 2012.
Titel: SV: Keolis 6748 (Scania CN113CLB) (Bild)
Skrivet av: DEB skrivet 10 juli 2012, 20:21:18 PM
Snygg bild och buss! :D Skiljer sig denna på något sätt från 52xx-vagnarna?
Titel: SV: Keolis 6748 (Scania CN113CLB) (Bild)
Skrivet av: Daniel T skrivet 10 juli 2012, 21:23:01 PM
Citat från: DEB skrivet 10 juli 2012, 20:21:18 PM
Snygg bild och buss! :D Skiljer sig denna på något sätt från 52xx-vagnarna?

Tack! :) Jag vet inte om det är så stor skillnad. Här är en bild på 5225 om du är intresserad:

(https://dl.dropbox.com/u/21597510/bussar/album/Sverige/Keolis/5225/5225_001.jpg)
Titel: SV: Keolis 6748 (Scania CN113CLB) (Bild)
Skrivet av: Jörgen skrivet 11 juli 2012, 17:18:14 PM
Hej!
H16 var SL:s littera på båda modellerna, men 67-vagnarna var bredare modellen på 2.58 om jag minns bredden rätt, dem kom runt 1990-91.
52-vagnarna var 2.50 breda (tillverkade 95-99?) och hade bättre växellåda.
67:orna kunde rycka i växlingen och hade en förmåga att frysa till på vintern så att den gick på första växeln tills den blivit lite varm.

52-vagnarnas motor var väl av samma typ men ändå lite rappare, tyckte jag. 67:orna motorer var nedställda fick jag höra, då motorvarvet gick ner en aning då man drog på från start.

6748 däremot hade på något sätt tappat strypningen och den gick som ett skott vill jag lova, men gjorde väl också att lådan kanske tog stryk, ville inte till slut växla vid gaspådrag förrän man lättade på gasen, speciellt i uppförslut, men även ibland på släta gatan.

Detta vad jag kommer ihåg om dem för tillfället.
Föredrog att köra 52:orna, då de var också lite mjukare att köra på nåt sätt.