Härmed avslutas bilderna från Borås för den här gången. Men det blir nog fler senare...
OHB413, den andra av Alfredssons båda flygbussar. Den första visades i del 1. Den kom senare till Väsebussarna och Holmsjö Trafik.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813103%29.jpg)
ABC260 på linje 150 från Bollebygd eller Sandared.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813104%29.jpg)
DYG247.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813105%29.jpg)
EBA201 är fd GDG 2779. Kom sedan till Bromölla Busstrafik.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813106%29.jpg)
EZM380 såldes 1995 till Horredstrafiken.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813107%29.jpg)
DWH217. På den tiden gick inte bussarna på väg mot centralstationen via Lilla Brogatan utan Södra Strandgatan-Västerlånggatan-Västerbrogatan.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813108%29.jpg)
PAF760 såldes till Göteborgs Spårvägar för att använda på Trygga Rundan. Den fick där nummer 7.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2813109%29.jpg)
Otroligt hög swebus 0448 är.
Citat från: Mattias Petersson skrivet 10 juli 2012, 19:15:15 PM
Otroligt hög swebus 0448 är.
Det är en Astral 410 i grunden fast med skuff istf undervåning där bak.
GDG köpte 3 sådana för Spanienlinjen
Återigen trevliga bilder Staffan .. B-L s Wiima i 220 serien var fina vagnar att köra mycket bra värme och inget skrammel .. Vi var väldigt nöjda med Wiima efter att ha haft värdelösa kalla skrammel Säffle..
Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2012, 20:08:31 PM
Återigen trevliga bilder Staffan .. B-L s Wiima i 220 serien var fina vagnar att köra mycket bra värme och inget skrammel .. Vi var väldigt nöjda med Wiima efter att ha haft värdelösa kalla skrammel Säffle..
Ja, BL köpte ju ett antal Säffle av deras antagligen mest misslyckade modell, nämligen den som tillverkades i mitten av 1970-talet. Så det är klart att Wiima upplevdes som en förbättring. Wiima tycker jag blev bättre för varje ny modell. Allra bäst var 248-257 tycker jag. Med 258-259 som kom 1993 blev det åter en försämring men då hade ju Wiima blivit Carrus.
Citat från: Håkan_E skrivet 10 juli 2012, 19:16:59 PM
Det är en Astral 410 i grunden fast med skuff istf undervåning där bak.
GDG köpte 3 sådana för Spanienlinjen
På GDG tiden fanns det GDG orange färg. Då stod det Alizee på dem. Frågan är väl om de är Astral. För det viktigaste saknas nämligen, passagerarutrymmet nedtill. Jag vet inga andra bussar från van Hool som ser ut som dessa.
Märk att de är byggda för att gå på Spanienlinjen. Jag, de gick på Spanien. Det har hänt att de även gått till Spanien så som de ser ut på bild med reklam för Silja line.
SJ körde ibland förstärkning åt GDG och Silja line. Senare ersatte en Scania Lathi ,3191, på Silja.Tidigare då bussar fördes över på färja till Helsingfors så körde bl a 2014. När denna kom till Göteborg vid 16-tiden så blev det tankning,städning och färd till Karlskrona.
Vad jag kommer i håg så flyttades den ena högbyggda bussen till Borlänge för att gå på Silja därifrån. En annan överläts till Flamingokvintetten. Möjligt är att någon medlem i denna orkester även körde buss på GDG?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2012, 21:12:27 PM
Ja, BL köpte ju ett antal Säffle av deras antagligen mest misslyckade modell, nämligen den som tillverkades i mitten av 1970-talet. Så det är klart att Wiima upplevdes som en förbättring. Wiima tycker jag blev bättre för varje ny modell. Allra bäst var 248-257 tycker jag. Med 258-259 som kom 1993 blev det åter en försämring men då hade ju Wiima blivit Carrus.
258-259 var inte helt bra de första Volvo med lågentre.-. men bra mycket bättre än Säffle som kom sen 1995 ..
De bästa Wiima tyckte jag var 198-214 de första med dörr längst bak o plattform Man fick in måga resenärer och upp till 5 barnvagnar om det behövdes
Citat från: yngrot skrivet 11 juli 2012, 09:32:43 AM
258-259 var inte helt bra de första Volvo med lågentre.-. men bra mycket bättre än Säffle som kom sen 1995 ..
De bästa Wiima tyckte jag var 198-214 de första med dörr längst bak o plattform Man fick in måga resenärer och upp till 5 barnvagnar om det behövdes
Detta är väl en planeringsfråga. 193-197 var väl B58-55 medan 198-214 var B10M-60. Plattform baktill har ju funnits i Stockholm tidigare. 215,216 och 217 var ju avsedda för linje 160 till Landvetter flygplats. Alltså linjevagnar även om 216 och 217 hade plats för dörr längst baktill. Men har inget minne av att det var någonöppningsbar dörr där. 215 vill jag minnas att den hamnade i Älmestad efteråt. Hur var B6F med Wiima. Verkar väldigt udda.
2780 var det som kom till Borlänge. :)
Citat från: S Svensson skrivet 11 juli 2012, 09:59:46 AM
Detta är väl en planeringsfråga. 193-197 var väl B58-55 medan 198-214 var B10M-60. Plattform baktill har ju funnits i Stockholm tidigare. 215,216 och 217 var ju avsedda för linje 160 till Landvetter flygplats. Alltså linjevagnar även om 216 och 217 hade plats för dörr längst baktill. Men har inget minne av att det var någonöppningsbar dörr där. 215 vill jag minnas att den hamnade i Älmestad efteråt. Hur var B6F med Wiima. Verkar väldigt udda.
215 var lite udda men rätt ok att köra bättre än 190 som var Van Hool bygge men inge vidare att köra . 216 217 hade dörr 1+1+1.. och som jag minns det i efterhand var alla 3 dörrar i bruk hela tiden dock var de slöa at köra med Wilson utan hög/låg det ville till att varva rätt hårt innan man växla upp